Är inte ute efter lagbrott utan mer om det fanns andra vägar att gå
 
Sinner skrev:
Är inte ute efter lagbrott utan mer om det fanns andra vägar att gå
Fanns det bättre vägar att gå så hade alla gått den vägen. Hoppar ni över mäklaren så slipper ni den kostnaden. Bättre blir det inte.
 
Okej ni ska ha tack för era svar sorry om det var dumma frågor, men frågar man inte så vet man inte :) Får hoppas på dom vill sälja till en dom känner istället för någon random :)
 
D
larsbj skrev:
Den dagen du ska sälja så förlorar ju du på det då du inte har nåt anskaffningsvärde att dra av.
Detta stämmer iofs inte, då givarens anskaffningsvärde följer med vid en gåva, så gåvomottagaren får använda givarens anskaffningsvärde vid en framtida försäljning.

Men fortfarande gäller ju naturligtvis att en gåva är en gåva och inte underförstått villkorat med en motgåva...
 
hempularen skrev:
Skattesatsen är iofs i normalfallet 22%, annars 30%.
Jag vet inte om TS har det klart för sig, men skatten är 22% på reavinsten, inte på försäljningssumman.
 
Och dessutom får ju DU då skatta motsvarande säljarens reavinst (eftersom du tar över deras inköpspris) när du någongång säljer huset, vilket betyder att det är ett nollsummespel i princip.
 
Bankens jurister har hjälpt mig i liknande situation för att slippa skatten, kolla med dem om de kan hjälpa dig?
 
Den främsta anledningen till att lägga ner de här tankarna är att det inte är tillåtet. Det är bara inom en familj man kan använda sådana här tricks, eftersom man då kan ha anledning att sälja till "fel" pris.

/Hasse
 
andersmc skrev:
Jag vet inte om TS har det klart för sig, men skatten är 22% på reavinsten, inte på försäljningssumman.
Har man bott länge så kan ju vinsten va rätt stor.
 
Det är inget lagbrott att sälja något för ett icke marknadsmässigt pris. Två personer som exempelvis vill byta bostad med varandra är ju bara oupplysta om de köper varandras bostäder till marknadsvärde och därmed triggar beskattning av en onödig vinst. Den beskattningen kan gott triggas senare i livet.
 
Du är skattejurist antar jag?
 
dumle skrev:
Det är inget lagbrott att sälja något för ett icke marknadsmässigt pris. Två personer som exempelvis vill byta bostad med varandra är ju bara oupplysta om de köper varandras bostäder till marknadsvärde och därmed triggar beskattning av en onödig vinst. Den beskattningen kan gott triggas senare i livet.
Det är väl ingen som har påstått att det är olagligt att sälja till icke marknadsmässigt pris. Det olagliga är att uppge fel pris i köpehandlingarna. Hela tråden handlar ju om att på pappret skänka fastigheten, och låta betalningen gå "vid sidan av".

Normalt sker försäljning till icke martknadsmässigt pris inom en familj. Ditt exempel med två personer som byter fastighet är antagligen ett annat exempel. Jag ser inget fel eller orimligt i att de kan överta varandras ingångsvärden.
 
Mikael_L
Sinner skrev:
Okej ni ska ha tack för era svar sorry om det var dumma frågor, men frågar man inte så vet man inte :) Får hoppas på dom vill sälja till en dom känner istället för någon random :)
Nä det är bra att fråga för att få veta.

Och frågar du mig hur jag skulle gjort, så svarar jag helt generellt som nyfniken skrev "På det sätt det hela ska gå till".
Dels så kommer ju skatten förr eller senare, så det är ju på sikt ingen vinst.
Dels är det en olaglighet som äventyrar hela ägandet, inget man vill ligga och vara orolig över på kvällarna.

Jag vet inte riktigt, men kanske kanske det kan finnas något specialfall att som ensam arvinge till en förälder köpa huset eller få huset tidigare som någon slags skengåva som borde kunna vara någorlunda vattentätt. Dvs att man inte löper någon större risk att föräldern plötsligt blir så ilsk på en att man blir av med huset.
Men så fort det t.ex. finns fler syskon/släktingar med i soppan är risken allt för stor att någon plötsligt börjar bråka om arrangemanget.

Nä, generellt är det nog verkligen inte värt det.

Finns det någon lös egendom på fastigheten, t.ex. en traktor, snöslunga, skrotbil etc kan man ju åsätta denna egendom ett för högt värde (men ej idiotiskt högt) och sälja detta separat från fastigheten. Men skatten man "tjänade" åker man ju på den dag man säljer själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.