5 959 läst · 30 svar
6k läst
30 svar
Få en M6 bult till M5
Jag tror alla lösningar som presenterats skulle funka, med enda problemet att jag varken har en svets eller kan svetsa.
Adaptern skulle som sagt fungera men hittar ingen till ett någorlunda vettigt pris. Är inte sugen på 35 euro i frakt för dem, då köper jag hellre en gängad stång och en handtagskula och försöker göra en egen.
Fila och försöka hänga om den är väl det som ligger närmast till hands givet min färdighet men har svårt att se att jag skulle få det bra. Har dock inget att förlora så ska testa det senare.
Adaptern skulle som sagt fungera men hittar ingen till ett någorlunda vettigt pris. Är inte sugen på 35 euro i frakt för dem, då köper jag hellre en gängad stång och en handtagskula och försöker göra en egen.
Fila och försöka hänga om den är väl det som ligger närmast till hands givet min färdighet men har svårt att se att jag skulle få det bra. Har dock inget att förlora så ska testa det senare.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 333 inlägg
Har du noll krav på utseende, och ingen svets så hade jag köpt förlängningsmuttrar och M5-skruvar..
https://www.biltema.se/en-se/construction/fixing-elements/nuts/extension-nuts-2-pcs-2000018782
Kapat bort huvudet på skruven och limmat den i muttern med epoxi ..
Total kostnad: 20 spänn mutter, 25 spänn skruv, 43 spänn för epoxi, allt på BIltema, alltså runt hundralappen .. kanske inte är så dyrt med 57 spänn?
EDIT: Som sagt, lite bilder på själva fästet och högtalaren kan vara bra ... Om du har lite krav på utseende tror jag det bästa blir att köpa rostfria muttrar och skruvar på Biltema, och svetsa ihop dem ... 50 spänn för mutter, samma för skruv .. jag kan svetsa ihop dem och skicka till dig om du vill ....
https://www.biltema.se/en-se/construction/fixing-elements/nuts/extension-nuts-2-pcs-2000018782
Kapat bort huvudet på skruven och limmat den i muttern med epoxi ..
Total kostnad: 20 spänn mutter, 25 spänn skruv, 43 spänn för epoxi, allt på BIltema, alltså runt hundralappen .. kanske inte är så dyrt med 57 spänn?
EDIT: Som sagt, lite bilder på själva fästet och högtalaren kan vara bra ... Om du har lite krav på utseende tror jag det bästa blir att köpa rostfria muttrar och skruvar på Biltema, och svetsa ihop dem ... 50 spänn för mutter, samma för skruv .. jag kan svetsa ihop dem och skicka till dig om du vill ....
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 914 inlägg
Jag testade ovan nämnda förslag att fila bort de gamla M6-gängorna och sen göra nya med M5 och det funkade faktiskt på min testbult. Var otroligt skeptisk då det inte är jättelätt(antagligen inte rekommenderat heller) att behålla en rund form med en plattfil, men den gängade i sen.
Ska testa på den jag vill använda den så får vi se, återkommer oavsett med resultatet.
Ska testa på den jag vill använda den så får vi se, återkommer oavsett med resultatet.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 795 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 795 inlägg
Kommer tänka på UNC 6-32 datorskruvar av självgängande varianten som brukar vara trekantiga i formen för att fästa i plåt och man kan dra bra mycket innan den släpper, så helt runt behöver det ju inte vara för att fungera någorlunda så länge gängorna är ok där de möter varandra.
Bult eller gängat fästelement, vad gäller tråden??K klasses skrev:Hej,
Säkert en dum fråga, men jag har en speciell vinklad gängstång som är M6 som jag skulle vilja få till M5. Finns det någon adapter eller liknande som har något namn?
De jag hittar verkar mest vara till modellbygge och liknande men vet inte vad jag ska kalla den heller när jag söker.
Försökte naivt gänga om den men det var ju hopplöst med mina skitverktyg i alla fall. Kanske inte ska gå heller att gå ner i gänga, vad vet jag.
Är det en adapter ska det alltså vara m5 hane till m6 hona.
Tack på förhand
Du var mig en rolig prick!Jan Itor skrev:
Skulle vi bara använda facktermer, hade det blivit väldigt få lösningar och än färre diskussioner. Men jag tar för givet att du skojade.
Staffans
Allvetare
· Västra götaland
· 9 333 inlägg
Jag tycker det hade varit lämplig att någon av bult-herrarna tidigt i tråden föreslagit att man borde titta på meteriska gängor i detta fall för en skruv och på om M6-gängans min diameter 4,917mm var större än M5 gängans ytterdiameter 4,605mm vilket den ju är och därför är det möjligt att göra om en M6 till en M5
Jag såg inte det rådet så jag är lite undrande om den påstådda hjälpsamheten
Jag såg inte det rådet så jag är lite undrande om den påstådda hjälpsamheten