Husägare
· Västerviks kommun
· 427 inlägg
Jag hade en stor ekstubbe på min gräsmatta tidigare. Hade mycket funderingar på hur jag skulle få bort den. Det slutade med att jag hyrde in en man med stubbfräs till att göra jobbet. När jag kom hem från arbetet hade han fräst ner stubben 2 decimeter under ytan. Kvar fanns bara en stor hög med spån. Väldigt smidigt och överkomligt pris. Kommer inte ihåg exakt vad jag gav, men det var värt varje krona.
Men det är klart så billigt som dina briketter och lövblås var det ju inte..............Ser fram emot en återkoppling hur du löste det hela!
Men det är klart så billigt som dina briketter och lövblås var det ju inte..............Ser fram emot en återkoppling hur du löste det hela!
vad kostar stubbfräsning?
Husägare
· Västerviks kommun
· 427 inlägg
Jag har för mig att jag gav 100 kr per decimeter beräknat på trädets diameter. Detta var sex år sen och gräsmattan växer friskt där stubben tidigare stod. Min "gubbe" som jag hyrde in åkte ut bara för ett träd.camaro1969 skrev:
Tidigare här i stan har det gått att hyra en stubbfräs och göra jobbet själv. Så, sätt igång och ring till din lokala maskinuthyrare!
funkar inte grillkolet så tar jag grävmaskin har en 5 tonnare på gårn... men jag är lite orolig över vattenledningen som går där nånstans...Fel av Åke skrev:Jag har för mig att jag gav 100 kr per decimeter beräknat på trädets diameter. Detta var sex år sen och gräsmattan växer friskt där stubben tidigare stod. Min "gubbe" som jag hyrde in åkte ut bara för ett träd.
Tidigare här i stan har det gått att hyra en stubbfräs och göra jobbet själv. Så, sätt igång och ring till din lokala maskinuthyrare!
Husägare
· Västerviks kommun
· 427 inlägg
I dagens lokaltidning (jag läser faktiskt papperstidningen!), annonserar en entreprenör från bygden att han utför stubbfräsning och att man kan utnyttja RUT-avdraget på tjänsten. Då blir det ju genast mycket förmånligare och risken att slita sönder den näraliggande vattenledningen minskar!
Husägare
· Västerviks kommun
· 427 inlägg
Tänk på kostnaden för kedja etc. på maskinen samt risken att den går åt helsicke totalt.
Själv köpte jag in tjänsten. Var inte mycket pengar i sammanhanget och spånen använde vi som täckmaterial för nyplanteringar.
Själv köpte jag in tjänsten. Var inte mycket pengar i sammanhanget och spånen använde vi som täckmaterial för nyplanteringar.
Jag brukar kapa av rötterna med yxa så gott det går. Sen ställer jag ett par marksten och en planka övanpå och ställer en domkraft percis under stubben. Pumpa upp och den lösnar lätt. Kapa av resten av rötterna och bort med stubben. Allt som allt går på ett par timmar.
att elda gick sådär.
tror det går betydligt bättre om inte stubben varit purfärsk och just i det läge den suger mest vatten. nån morgon med kallgrader var det ca 5 cm is på stubben, av vatten den sugit upp själv alltså.
jag ska gräva runt dem och kapa några rötter med tigersågen är nästa plan.. och sedan bryta upp dem med grävarn.
grävarn är en 4.5 tonnare så den tar dem inte "direkt"
tror det går betydligt bättre om inte stubben varit purfärsk och just i det läge den suger mest vatten. nån morgon med kallgrader var det ca 5 cm is på stubben, av vatten den sugit upp själv alltså.
jag ska gräva runt dem och kapa några rötter med tigersågen är nästa plan.. och sedan bryta upp dem med grävarn.
grävarn är en 4.5 tonnare så den tar dem inte "direkt"