Humlor övervintrar inte i boet som honungsbin. Det bästa är att blockera i gången under vintern.

Redigerat:
Ja. Drottningen övervintrar. Men sannolikt inte i boet. Du stänger i vilket fall inte in ett helt samhälle.

Här hade vi små humlor på garagevinden i flera år. De bodde i isoleringen och ovanpå låg en massa bråte som den förra ägaren lämnat. Humlorna kom och presenterade sig och det är ingen tvekan om att det var humlor. När jag städat undan bråten och skulle lägga dit ett litet golv, var det en liten humla som sa ifrån och stack mig. Det gjorde inte särskilt ont och det blev ingen bula heller (stor skillnad mot ett getingstick!). De fick vara ifred den sommaren och året efter var de försvunna.
Men visst är det stor skillnad mot aggressiva humlor som lever i ett bo som inte syns. Då är det nog bara insektsmedel som hjälper.

Förgiftad mat kanske? Socker med myrr kanske, dom söker upp godsakerna och får med sig giftet till boet och då är det lapp för luckan.

harry73
Dammsugare

Hur gick det TS med dina humlor? Blev du av med dem?

Ett tips för den som behöver köra dammsugartricket och är osäkra på huruvida getingar eller andra överlever. När jag använt metoden så har jag antingen dammsugit in lite myrr det sista jag gjort, eller i samband med att jag stängt av dammsugaren proppat igen röröppningen med en boll av exempelvis hushållspapper, eller en kombination av båda. Har dammsugit måååånga getingar, ingen har kommit ur min dammsugare med livet i behåll...

T ToRy skrev:
Hur gick det TS med dina humlor? Blev du av med dem?

Ett tips för den som behöver köra dammsugartricket och är osäkra på huruvida getingar eller andra överlever. När jag använt metoden så har jag antingen dammsugit in lite myrr det sista jag gjort, eller i samband med att jag stängt av dammsugaren proppat igen röröppningen med en boll av exempelvis hushållspapper, eller en kombination av båda. Har dammsugit måååånga getingar, ingen har kommit ur min dammsugare med livet i behåll...
Ja, de fick flytta ut efter ett par år när de la sig till med en sån tråkig attityd. Köpte en anti-getingspray på Granngården och sprutade längs taket på altanen och då ville de inte bo kvar.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
L leversnitt skrev:
Ja, de fick flytta ut efter ett par år när de !la sig till med en sån tråkig attityd. Köpte en anti-getingspray på Granngården och sprutade längs taket på altanen och då ville de inte bo kvar.
En stund trodde jag att dina bortjagade elaka humlor flugit iväg till min vind, men så långt flyttar dom inte. Jag hade just tagit bort ett getingbo och nu är där fullt med galna humlor. Jag får spreja runt omkring. Tack för tipset!

• Gilla
HugoChavez
  • Laddar…
L leversnitt skrev:
Vi har problem med ett olyckligt placerat humlebo och jag skulle behöva tips på hur man enklast har ihjäl/får bort dem. Boet är placerat på vinden och är förmodligen väldigt svårt att komma åt, men jag vet var humlorna tar sig upp. Finns det några beprövade medel att spraya eller några andra bra tips? När Anticimex var här och åtgärdade getingbon med liknande placering så sprayade de något slags medel upp mot taket där getingarna flög in och så var det löst, men den typen av medel kanske inte kan köpas av lekmän?

Humlorna är aggressiva och otrevliga, annars hade de gärna fått stanna.
Humlor är varken aggressiva eller otrevliga. Tvärtom!

harry73
M Murmurre skrev:
De kan bli aggressiva om de skyddar sitt bo.
Vi hade ett humle i en fågelholk och det var mycket surrande omkring. Jag höll mig på lite avstånd och trodde det var ett getingbo, så jag sprutade vatten i boet och försökte dränka det. Efter ett tag såg jag att det var humlor, men då var det för sent för boet

M Murmurre skrev:
Nu är det här ju en gammal tråd och humlorna är sedan länge vräkta, men jo, de kan vara både aggressiva och otrevliga som jag skrev tidigare i tråden. Det är första gången jag stött på humlor som betett sig på det viset, och jag har inte gjort det igen, men med ett oturligt placerat bo som de känner sig tvingade att "försvara" så kan de bli väldigt aggressiva.

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
L leversnitt skrev:
Nu är det här ju en gammal tråd och humlorna är sedan länge vräkta, men jo, de kan vara både aggressiva och otrevliga som jag skrev tidigare i tråden. Det är första gången jag stött på humlor som betett sig på det viset, och jag har inte gjort det igen, men med ett oturligt placerat bo som de känner sig tvingade att "försvara" så kan de bli väldigt aggressiva.
Det är oansvarigt att sprida osanningar att humlor är aggressiva. De är våra viktigaste pollinerare och om folk börjar spruta gift okontrollerat och panikartat hur tror du våra fruktträd kommer se ut?

• Gilla
tergo
  • Laddar…
harry73
Det är inte en osanning. Hushumlor skyddar sitt bo.

M Murmurre skrev:
Det är oansvarigt att sprida osanningar att humlor är aggressiva. De är våra viktigaste pollinerare och om folk börjar spruta gift okontrollerat och panikartat hur tror du våra fruktträd kommer se ut?
Jag vet inte om du försöker göra dig lustig eller bara "trollar" eller vad nu ungdomarna ägnar sig åt nu för tiden. Jag har svarat samma sak ett helt gäng gånger i denna tråd, men jag kan göra ett sista inlägg.

Ingen har förespråkat att okontrollerat och panikartat spruta gift. Jag bor kvar i samma hus ute på landet och här kryllar av humlor. De allra flesta är väldigt trevliga men denna enda gång stötte jag på en aggressiv variant och frågade därför om råd kring det. Jag uttrycker även min förvåning flera gånger över att humlorna betett sig på detta ovanliga vis då min erfarenhet är att de brukar vara snälla.

Humlor brukar inte vara aggressiva, men det kan förekomma, som jag beskrivit ovan. Du har helt enkelt fel.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.