Vi har problem med ett olyckligt placerat humlebo och jag skulle behöva tips på hur man enklast har ihjäl/får bort dem. Boet är placerat på vinden och är förmodligen väldigt svårt att komma åt, men jag vet var humlorna tar sig upp. Finns det några beprövade medel att spraya eller några andra bra tips? När Anticimex var här och åtgärdade getingbon med liknande placering så sprayade de något slags medel upp mot taket där getingarna flög in och så var det löst, men den typen av medel kanske inte kan köpas av lekmän?

Humlorna är aggressiva och otrevliga, annars hade de gärna fått stanna.

S
Synd på dom . de är harmlösa men kan bygga på illa vald plats för oss

Radar i sprayburk ( blå burk ) som blir som skum , spraya där dom går in , mycket så det blir massa lödder så försvinner dom , gjorde så med getingbo , fungerade , kan ta någon dag

S skutten11 skrev:
Synd på dom . de är harmlösa men kan bygga på illa vald plats för oss

Radar i sprayburk ( blå burk ) som blir som skum , spraya där dom går in , mycket så det blir massa lödder så försvinner dom , gjorde så med getingbo , fungerade , kan ta någon dag
Ja, det är synd, men de angriper oprovocerat vuxna och barn så det är tyvärr inte hållbart att ha dem kvar.

Vet du var jag kan inhandla sådan spray?

harry73
Vad är det för humlor? Har du bild på dom?
Inte för att jag kan hjälpa dig men för jag undra vilka humlir bygger ett stort bo på vinden och blir aggressiva.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi har massor med humlor, men aldrig att de är aggressiva. Inte ens när jag råkade gräva med spaden mitt in i ett i/under en halmhög. Lade bara tillbaka "locket" och väntade till hösten med att ta bort halmhögen.

• Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Någon bild har jag dessvärre inte, men jag skulle kanske säga att de ser något större ut än "vanliga" humlor.

Detta är första gången jag upplevt ilskna humlor, så jag är lika förvånad jag. De har flera gånger angripit och stuckit? (eller vad det nu är humlor gör) människor som suttit vid ett bord i närheten (ca 2 meter bort) av där de flyger upp till sitt bo. De har också följt efter ett barn in i huset och sedan fortsatt att följa efter genom flera rum tills de till slut lyckats sticka barnet. "Provokationen" har i alla fall bestått av att en människa vistas i närheten av där de flyger upp till sitt bo. Mycket obehagligt.

Om boet är stort vet jag inte, men detta är nu tredje året det verkar finnas på samma ställe. Humlorna har precis börjat flyga in där igen när värmen kommit tillbaka.

S
Vet inte var ni bor , men på landet brukar lanthandlarna ha den sorten , är inte hemma nu så kommer inte ihåg nåfog spec namn , men tror att det finns på varuhusen , brädgårdar , ICA , en blå burk

• Gilla
Susanne Robén och 1 till
  • Laddar…
Om Du inte vill använda gift för att bli av med humlorna så brukar jag använda dammsugaren för att bli av med getingar med svåråtkomliga bon, bara att sätta fast dammsugarröret på nån stol eller dyl där de flyger in till boet och låta den gå nån timme så brukar det vara tomt på flygfän, iallafall getingar brukar vara döda när man stänger av dammsugaren, om det nu är slangfärden eller fartvinden/motorvärmen som tar kål på dem vet jag inte men borde bli samma på humlor?

Z zeveta skrev:
Om Du inte vill använda gift för att bli av med humlorna så brukar jag använda dammsugaren för att bli av med getingar med svåråtkomliga bon, bara att sätta fast dammsugarröret på nån stol eller dyl där de flyger in till boet och låta den gå nån timme så brukar det vara tomt på flygfän, iallafall getingar brukar vara döda när man stänger av dammsugaren, om det nu är slangfärden eller fartvinden/motorvärmen som tar kål på dem vet jag inte men borde bli samma på humlor?
Ja, detta är något jag också har övervägt som kanske kan vara värt att prova. Vad händer med humlorna i dammsugaren då? Stryker de med där inne eller behöver jag hantera en stor påse ilskna humlor efteråt?

Jag har bara kört detta med getingar och med en ny påse i dammsugaren, om man öppnar upp och kollar i påsen efteråt så är getingarna döda och ser helt ihoptorkade ut, antar att de inte tål värmen bredvid motorn? men humlor kanske är lite tåligare och då är väl en dos med insektsspray eller 5-56 i röret efteråt inte är fel? Hursom helst så brukar det lukta lite skumt om dammsugaren efteråt, därav påsbyte, dessutom blir det lite bättre drag i dammsugaren med en tom påse.

• Gilla
Zellero
  • Laddar…
Getingarna torkar ut och dör av luftflödet. Samma sak borde hända med humlorna.

• Gilla
LouiseRL
  • Laddar…
S
Ingen spray in i dammsugaren den är eldfängd , och det gnistrar i motorn , bra att ha dammsugaren kvar

Humlor och bin ska man vara snäll mot. Går det inte att flytta boet?

• Gilla
Åsa77 och 3 till
  • Laddar…
Bilder på rackarna vore intressant. Det låter klockrent som vanliga små getingar. De är aggressiva för ingenting och kan förfölja människor länge, samt bygger bon på vinden.

Vi har som sagt massor med humlor, solitärbin, getingar, jordgetingar, bålgetingar, blinningar, bromsar och fäbromsar. De enda andra snarstuckna typerna är fäbromsarna. Stora som bålgetingar, snabba och elaka. Både vi och hästarna springer undan för dem.

Våra humlor har sina bon i marken. Det är bara getingar och bålgetingar vad jag sett som bygger bon i väggar och tak.

Ni har inte skadedjursbekämpning i hemförsäkringen?

Har exakt samma problem jag nu. Haft humlor i garaget i 4 år men det här året har de vakter utanför som sitter och slår med vingarna på väggen konstant. Blivit stucken 2 ggr på en dag bara av att ha gått för nära så även jag måste få bort dem mot min vilja innan barnen blir stuckna. Ska ringa Anticimex imorgon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.