42 751 läst · 30 svar
43k läst
30 svar
Få bort asfalt från källarvägg samt dränering
Medlem
· Södermanland
· 200 inlägg
Jag har idag kört med vinkelslipen och stenkapsskiva. Diamantskiva var värdelöst, var mycket bättre med billig slitskiva. Det gick bra, men jag satsar inte på 100 % fritt från asfalt heller..
Kan tänka mig att det nog beror väldigt mycket på skicket på asfalten och hurdan grunden är vilken metod som är lämpligast..
Min asfalt är förhållandevis färsk och kletig och det är gjuten grund.
Kan tänka mig att det nog beror väldigt mycket på skicket på asfalten och hurdan grunden är vilken metod som är lämpligast..
Min asfalt är förhållandevis färsk och kletig och det är gjuten grund.
Mitt hus är byggt 1960. Jag har provat med diamantslipskiva, det tar tid och asfalten tränger in i drunden. Med vanlig kapskiva för sten funkade det bättre men långt från optimalt. Sen är det väldigt ojmt pålagt, bitvis tjockt och bitvis nästan inget kvar
Nu har jag grävet upp hela tomten. Vilka otroligt stora stenbumlingar det är, framförallt under betongaltanen. Just nu känns det väldigt uppgivet, vad har jag gett mig in på. Hyrt en 3,5 tonsgrävare. Otroligt stark och lättkörd. Fick den för helgpris (tors-mån) för 5000 kr.
Behöver all uppmuntran jag kan få nu, blir detta klart nångång?
Behöver all uppmuntran jag kan få nu, blir detta klart nångång?
Isodrän rekomenderar att man tar bort minst 70%. Pordrän vet jag inte vad dem säger om det.
Men det är klart att du blir klar. Bra att du kunde gräva upp allt själv.
Räkna med att detta tar lite tid.
Hade du berg eller något i vägen för Dränerings slangarna?
Hade du asfalt på grunden? ett tjockt lager?
Jag delar med mig lite av mina trix som jag kom på när jag drännerar (håller på att gräver igen nu!! Äntligen).
Berg & Asfalt tar lite tid. Men det fixar du nog på några helger bara jag använde diamant klinga för att skära spår i berg & sten sedan slog jag bort dem med huggmejsel. Det fungerar ganska bra om det är små grejer. Passa på att laga grundmuren om det är hål i den (av grävningen eller något annat). Jag hittade lite fuskbyggen där man bla så rostiga armerings järn på platan (luft ficka stor som 1 knytnäve). Den gjöt jag igen.
Att sätta skivorna med isolerhållare (8 mm borr, isolerhållaren kostar 10:- styck) är ruggit smidigt & går fort (ni bör vara 2 st minst, helst 3 st). Skivorna hinner ni nog sätta på mindre änn en dag. Skivorna kan ni dela med en såg, kniv eller liknande. Jag använde en vanlig brytblads kniv bredare modell.
Markduk, köp rejält med markduk, snåla inte här. Kostar 10:- kvm. Och kan användas till att ha under grus/sten gångar. Under altanen osv. Så köp till en massa extra så slipper du snåla. Det blir enklast så. Köp minst dubbelt (helst ännu mera) så mycket kvm som ni har köpt Pordrän/isodrän skivan.
När skivorna är på plats, så är det dag att lägga dränerings rören (ja rör och inte slang). Det är troligen för dig lite meckigare då du grävde upp själv. Om du inte räknade med att göra fall hela vägen. Vattenpass & en 2M bräda så ser du att du har våg eller lutning. Du ska inte ha bakåt fall.
Detta går relativt snabbt, räkna med nån timme till 6 timmar beroende på hur bra du var med grävan.
Sen är det dags för Makduk & singel här bör ni vara 3 st. Ett tråkigt moment. Börja högst upp på dränerings punkten. Ta rullen läg på kanten, dra duken ned in under dränerings röret.
Fyll på med singel (skottkärra). Har du ett brett chakt eller ett djupt så kan det vara smart att köpa 2-3 st OSB skivor som man lutar ned mot röret så man tippar skottkärran mot så får man gruset direkt mot röret. Dock måste någon vara nere i groppen (dammskydd rekomenderas) och stå på slangen ( ja det går utmärkt för mig ca 76 kg) då den rörsig/flyter upp när gruset kommer farande. När du har lagt på ett lagom lager med Singel kapar du duken på lagom längd. flyttar rullen läger duken omlott med 20 cm (det kommer du merka sedan att det behövs).
När du har lagt ut ett lagom tjockt lager runt dränn röret (vi la ca 10 cm ovanpå röret). så viker du upp duken och fäster den i pordrän/isodrän skivan med hjälp av spikar. Sätt spikarna så de lätt kan åka ur om duken skulle röra på sig. När duken är uppe så kör du lite mera grus (alternativ jord) på duken längst ner så att duken inte sjunker ner mera. Nu kan det vara läge att lägga markrör för stuprör om ni ska ha det. Markrören kan man också lägga i samband med att ni gräver igen.
Nu kan ni ev sätta kant listen (jag gjorde så) med överhäng 20 cm överhäng rekomenderar isodrän, jag skulle nog säga lite till 25-30cm. Isodrän rekomenderar att man sätter kantlisten när det är ca 50 cm kvar att fylla. Kant listen sätter man med spikplugg (4 mm borr) man sätter spikpluggen var 15 cm (spikpluggen är min vän en ruggigt bra grej). Så det blir en massa borrande. Man ska fästa överhänget (fiber duken) i listen så den sitter uppe med kantlisten (spikpluggen). Ta silikon och täta mellan duken & fasaden (kletigt som bara den).
Nu är det bara att gräva igen (jag rekomenderar att ni är 2 st för detta moment). Se till att det helst inte kommer några stora stenar mot skivorna då de kan tryckas in i skivan. Kontrollera att duken inte ramlar ner eller dras ner av jorden.
Gör ett fall i från huset så att ev ytvatten rinner i från huset. Detta tar 1-2 dagar.
har ni haft de uppgrävda massorna på gräsmattan mer änn 2 veckor...? Räkna med att så eller rulla ut ny gräsmatta (runt 30:- kvm)
Överbliven jord & sten får ni köra bort eller fylla ut med på tomten, går smidigt när ni har en grävare på plats.
Vänta 1 vinter innan ni ger er på att lägga plattor & bygga altaner så jorden runt huset kommer att sjunka (sätta sig).
Vi grävde upp runt påsk och har en liten pytte bit kvar att gräva igen. Så det har tagit lite tid, men det blir bra och man gör det som sagt vara bara en gång om man gör ett bra jobb. Jag har under denna tid jobbat så jag har bara jobbat i groppen på helgerna. Då det inte varit kalas osv hos dv släktingar.
Är det någon som orkar läsa detta inlägga ?
Men det är klart att du blir klar. Bra att du kunde gräva upp allt själv.
Räkna med att detta tar lite tid.
Hade du berg eller något i vägen för Dränerings slangarna?
Hade du asfalt på grunden? ett tjockt lager?
Jag delar med mig lite av mina trix som jag kom på när jag drännerar (håller på att gräver igen nu!! Äntligen).
Berg & Asfalt tar lite tid. Men det fixar du nog på några helger bara jag använde diamant klinga för att skära spår i berg & sten sedan slog jag bort dem med huggmejsel. Det fungerar ganska bra om det är små grejer. Passa på att laga grundmuren om det är hål i den (av grävningen eller något annat). Jag hittade lite fuskbyggen där man bla så rostiga armerings järn på platan (luft ficka stor som 1 knytnäve). Den gjöt jag igen.
Att sätta skivorna med isolerhållare (8 mm borr, isolerhållaren kostar 10:- styck) är ruggit smidigt & går fort (ni bör vara 2 st minst, helst 3 st). Skivorna hinner ni nog sätta på mindre änn en dag. Skivorna kan ni dela med en såg, kniv eller liknande. Jag använde en vanlig brytblads kniv bredare modell.
Markduk, köp rejält med markduk, snåla inte här. Kostar 10:- kvm. Och kan användas till att ha under grus/sten gångar. Under altanen osv. Så köp till en massa extra så slipper du snåla. Det blir enklast så. Köp minst dubbelt (helst ännu mera) så mycket kvm som ni har köpt Pordrän/isodrän skivan.
När skivorna är på plats, så är det dag att lägga dränerings rören (ja rör och inte slang). Det är troligen för dig lite meckigare då du grävde upp själv. Om du inte räknade med att göra fall hela vägen. Vattenpass & en 2M bräda så ser du att du har våg eller lutning. Du ska inte ha bakåt fall.
Detta går relativt snabbt, räkna med nån timme till 6 timmar beroende på hur bra du var med grävan.
Sen är det dags för Makduk & singel här bör ni vara 3 st. Ett tråkigt moment. Börja högst upp på dränerings punkten. Ta rullen läg på kanten, dra duken ned in under dränerings röret.
Fyll på med singel (skottkärra). Har du ett brett chakt eller ett djupt så kan det vara smart att köpa 2-3 st OSB skivor som man lutar ned mot röret så man tippar skottkärran mot så får man gruset direkt mot röret. Dock måste någon vara nere i groppen (dammskydd rekomenderas) och stå på slangen ( ja det går utmärkt för mig ca 76 kg) då den rörsig/flyter upp när gruset kommer farande. När du har lagt på ett lagom lager med Singel kapar du duken på lagom längd. flyttar rullen läger duken omlott med 20 cm (det kommer du merka sedan att det behövs).
När du har lagt ut ett lagom tjockt lager runt dränn röret (vi la ca 10 cm ovanpå röret). så viker du upp duken och fäster den i pordrän/isodrän skivan med hjälp av spikar. Sätt spikarna så de lätt kan åka ur om duken skulle röra på sig. När duken är uppe så kör du lite mera grus (alternativ jord) på duken längst ner så att duken inte sjunker ner mera. Nu kan det vara läge att lägga markrör för stuprör om ni ska ha det. Markrören kan man också lägga i samband med att ni gräver igen.
Nu kan ni ev sätta kant listen (jag gjorde så) med överhäng 20 cm överhäng rekomenderar isodrän, jag skulle nog säga lite till 25-30cm. Isodrän rekomenderar att man sätter kantlisten när det är ca 50 cm kvar att fylla. Kant listen sätter man med spikplugg (4 mm borr) man sätter spikpluggen var 15 cm (spikpluggen är min vän en ruggigt bra grej). Så det blir en massa borrande. Man ska fästa överhänget (fiber duken) i listen så den sitter uppe med kantlisten (spikpluggen). Ta silikon och täta mellan duken & fasaden (kletigt som bara den).
Nu är det bara att gräva igen (jag rekomenderar att ni är 2 st för detta moment). Se till att det helst inte kommer några stora stenar mot skivorna då de kan tryckas in i skivan. Kontrollera att duken inte ramlar ner eller dras ner av jorden.
Gör ett fall i från huset så att ev ytvatten rinner i från huset. Detta tar 1-2 dagar.
har ni haft de uppgrävda massorna på gräsmattan mer änn 2 veckor...? Räkna med att så eller rulla ut ny gräsmatta (runt 30:- kvm)
Överbliven jord & sten får ni köra bort eller fylla ut med på tomten, går smidigt när ni har en grävare på plats.
Vänta 1 vinter innan ni ger er på att lägga plattor & bygga altaner så jorden runt huset kommer att sjunka (sätta sig).
Vi grävde upp runt påsk och har en liten pytte bit kvar att gräva igen. Så det har tagit lite tid, men det blir bra och man gör det som sagt vara bara en gång om man gör ett bra jobb. Jag har under denna tid jobbat så jag har bara jobbat i groppen på helgerna. Då det inte varit kalas osv hos dv släktingar.
Är det någon som orkar läsa detta inlägga ?
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Inga skador alls (betonghålsten). Den blev len som en babyrumpa. Typ.-masen- skrev:Hej!
Ursäkta om jag ställer en fråga i denna tråden. Men jag sitter i samma situation, jag dränerar om huset och har asfalt på grunden, Vart avrådd nu av en att blästra grunden då detta skulle kunna leda till stora skador på grunden. Så nu vart jag lite rådvill. Ni som blästrat grunden, har ni fått skodor på grunden efter?
Syns på bilden här.
Absolut fixar du det här! Vi räknar med att gräva färdigt det sista nu under veckan, då är det drygt två månader sen vi tog första taget med skopan, man får nog räkna med att det tar så lång tid. Speciellt när man bara kan jobba kvällar/helger och bara en person i taget pga barn som skall passas...
Vårt hus ligger ganska högt vilket betyder att vi inte behövde gräva mer än kanske 1.30 där det var som djupast. Men å andra sidan grävde vi tillbaka massorna för hand - gör inte det! Se till att ha din maskin även för detta... Nu är vi ganska trötta i ryggarna.
Kämpa på, tänk vad skönt när det är klart!
Vårt hus ligger ganska högt vilket betyder att vi inte behövde gräva mer än kanske 1.30 där det var som djupast. Men å andra sidan grävde vi tillbaka massorna för hand - gör inte det! Se till att ha din maskin även för detta... Nu är vi ganska trötta i ryggarna.
Kämpa på, tänk vad skönt när det är klart!
Micke Micke skrev:Nu har jag grävet upp hela tomten. Vilka otroligt stora stenbumlingar det är, framförallt under betongaltanen. Just nu känns det väldigt uppgivet, vad har jag gett mig in på. Hyrt en 3,5 tonsgrävare. Otroligt stark och lättkörd. Fick den för helgpris (tors-mån) för 5000 kr.
[bild]
Behöver all uppmuntran jag kan få nu, blir detta klart nångång?
Tack för din erfarenhet Per-Erik, kommer nog läsa igenom ditt svar några gånger, och pinebar, du ser ut att ha det bra i din grop
För mig går det över förväntan. Grävarbetet är klart och jag gjorde det lätt på 3 dagar och 40 liter diesel. Om man nu kan bli kär i maskiner blev jag nog det i Catten. Otroligt stark och relativt lättkörd. Inte en skråma på huset (utom telekabeln)
Pappa slipar bort asfalt med clas ohlssons billigaste vinkelslip. Det var ett mycket tunt lager asfalt som gick bort lätt med 2 st diamantklingor för ca 50 kr/st. På vissa ställen gick det till och med bort med en högtryckstvätt.
Vi har lagt ut 8/16 mm makadam, något större än rekomenderat, men jag tror det blir fint. Imorrn kommer rör och skivor.
Marken var otroligt bra att gräva i, mest sand och mycket sten. Inser att mina fuktproblem har kommit från stuprören och inte vatten i marken. Men det kommer bli kanon med isodränen som isolering. Notera de gamla dräneringsrören högst upp på högen, de är av tegel. De hamnar i stenkistan.
Lite kul ska man ha också, här demolerar min lillesyrra den gamla lekstugan
För mig går det över förväntan. Grävarbetet är klart och jag gjorde det lätt på 3 dagar och 40 liter diesel. Om man nu kan bli kär i maskiner blev jag nog det i Catten. Otroligt stark och relativt lättkörd. Inte en skråma på huset (utom telekabeln)
Pappa slipar bort asfalt med clas ohlssons billigaste vinkelslip. Det var ett mycket tunt lager asfalt som gick bort lätt med 2 st diamantklingor för ca 50 kr/st. På vissa ställen gick det till och med bort med en högtryckstvätt.
Vi har lagt ut 8/16 mm makadam, något större än rekomenderat, men jag tror det blir fint. Imorrn kommer rör och skivor.
Marken var otroligt bra att gräva i, mest sand och mycket sten. Inser att mina fuktproblem har kommit från stuprören och inte vatten i marken. Men det kommer bli kanon med isodränen som isolering. Notera de gamla dräneringsrören högst upp på högen, de är av tegel. De hamnar i stenkistan.
Lite kul ska man ha också, här demolerar min lillesyrra den gamla lekstugan
Redigerat:
Ett litet maskintips....
Efter att först ha grävt längs med 45m källarvägg med en 1,5tonnare (Hanix 15b) och förra helgen grävt upp cirka 35kubik jord (för att bereda plats för ett litet förråd under altanen) med en Hanix H22b (dvs en 2,2tonnare) så jag kan säga att det är en ENORM skillnad på dessa storlekar. Den större maskinen börjar närma sig något jag inbillar mig att man kan kalla för "en riktigt grävmaskin" och är otroligt mycket starkare än den lilla maskinen. Det skiljer bara 700kg men det är en helt annan kraft i stickan, speciellt långt bort från maskin. Ur mitt källarhål baxade jag upp betongfundament som har en volym nära en kubikmeter. Det är tungt. Fråga mig inte hur jag fick upp dom men med lite trixande gick det. Med en liten maskin hade man inte haft en chans....
Enda nackdelen är väl möjligen att den större är lite besvärligt att transportera för dom flesta. Det är inte så många bilar som får dra 3000kg brutto. BE behövs i vilket fall som helst så där är det ingen skillnad....
Hyr en så stor maskin du har plats med på tomten!
PineB, jag har inte fattat vem du är förut, men nu när jag ser ditt tryne på bild förstår jag att det är ännu en Tallnettare som smyger runt här.....
Efter att först ha grävt längs med 45m källarvägg med en 1,5tonnare (Hanix 15b) och förra helgen grävt upp cirka 35kubik jord (för att bereda plats för ett litet förråd under altanen) med en Hanix H22b (dvs en 2,2tonnare) så jag kan säga att det är en ENORM skillnad på dessa storlekar. Den större maskinen börjar närma sig något jag inbillar mig att man kan kalla för "en riktigt grävmaskin" och är otroligt mycket starkare än den lilla maskinen. Det skiljer bara 700kg men det är en helt annan kraft i stickan, speciellt långt bort från maskin. Ur mitt källarhål baxade jag upp betongfundament som har en volym nära en kubikmeter. Det är tungt. Fråga mig inte hur jag fick upp dom men med lite trixande gick det. Med en liten maskin hade man inte haft en chans....
Enda nackdelen är väl möjligen att den större är lite besvärligt att transportera för dom flesta. Det är inte så många bilar som får dra 3000kg brutto. BE behövs i vilket fall som helst så där är det ingen skillnad....
Hyr en så stor maskin du har plats med på tomten!
PineB, jag har inte fattat vem du är förut, men nu när jag ser ditt tryne på bild förstår jag att det är ännu en Tallnettare som smyger runt här.....
Den jag hade var på 3,5 ton. Hade också sjukt stora stenar och en betongtrappa till en betongaltan som jag rev. Men inga problem med denna maskin.
Nu har vi hämtat isodränskivorna mm. Vi började montera på sulan men var tyvärr har det blåst så mycket så arbetet fick avbrytas.
Jag försökte såga skivorna med köksknivar, sticksåg och fogsvans, men det gick dåligt. Efter ett tag inköptes en isolerkniv som funkade jättebra!
Isolerkniv från Jula
En bild på dagens prestation. Det var kul att börja med detta, men trist med orkanen eller i alla fall kuling nere i vallgraven.
Jag försökte såga skivorna med köksknivar, sticksåg och fogsvans, men det gick dåligt. Efter ett tag inköptes en isolerkniv som funkade jättebra!
Isolerkniv från Jula
En bild på dagens prestation. Det var kul att börja med detta, men trist med orkanen eller i alla fall kuling nere i vallgraven.
Väljer att vänta med dräneringsrör tills plattorna är uppe så man slipper snubbla på den. I samband med att röret läggs ut och får rätt fall med mer makadam kommer duken med i bilden, den ligger redo. Det gruset som syns är bara ett tunt lager som isoskivan vilar mot.
Jag har ett ganska tjockt lager med asfalt på min källarvägg, för de som läser det här senare kan jag rekommendera att
investera 200:- på en profilskrapa, köpte en från Bosch som är liten men river bort asfalten utan att man behöver trycka allt för hårt, samt så är skäret gjort av Wolfram Carbid. har provat med yxa, mejsel, högtryck m.m men profilskrapan var/är enligt min uppfattning absolut bäst.
Pordrän rekommenderar att 30% av väggen ska frigöras från asfalt, medan Isodrän ligger på 50-70%.
Så här ser profilskrapan ut (Bifogad bild).
investera 200:- på en profilskrapa, köpte en från Bosch som är liten men river bort asfalten utan att man behöver trycka allt för hårt, samt så är skäret gjort av Wolfram Carbid. har provat med yxa, mejsel, högtryck m.m men profilskrapan var/är enligt min uppfattning absolut bäst.
Pordrän rekommenderar att 30% av väggen ska frigöras från asfalt, medan Isodrän ligger på 50-70%.
Så här ser profilskrapan ut (Bifogad bild).
Produkter som diskuteras: "profilskrapa"
Profilskrapa Speedheater
Färgskrapa för grövre snickerier
369 kr inkl moms
Läs mer