5 690 läst · 22 svar
6k läst
22 svar
Få bil som inte startar och inte är besiktigad lagad
Kan nästan svära på att det är soppapumpen som gått Ett litet trix är att ladda batteriet, lyft på baksätet och under ett platslock sitter anslutningen till pumpen, lyssna å se om den låter när du vrider om nyckeln, gör den inte det knacka lite på den så kan den hoppa igång och gå en stund till (jag körde nog 1000 mil utan baksäte och med en liten hammare)ordain skrev:Tack för alla svar!
För att svara på några av frågorna som uppkommit:
Jag vet inte varför den inte startar, men det är inte (enbart) batteriet. En morgon vägrade den plötsligt att starta. Startmotorn drev på fint och motorn hostade på och försökte komma igång och kom någon gång igång i en sekund eller så innan den dog, men lät inte bra. Jag har vissa misstankar om att flera tändspolar kan vara dåliga, men det är mest en gissning. Den är en BMW 320i sedan, 2003 års modell.
Den är inte avställd, utan har körförbud på grund av att den inte besiktigats i tid.
Intressant att jag borde få bogsera den till närmaste verkstad även med körförbud, det kände jag inte till, det gör ju saken enklare. Det får nog bli så jag gör helt enkelt.
Borde väl gå att få ett papper från verkstaden där de skriver att du har tid hos dem en viss dag, ifall polisen ifrågasätter bogseringen. Jag har körde till registreringsbesiktningen en gång utan skyltar. Då fick jag ett intyg om bokad tid hos besiktningen som man kunde visa för polisen.
Tänk på att du knappt har bromsar eller styrning vid bogsering, så kör sakta. Annars finns risk att det går så här illa
Glöm förresten allt du hört om systematisk felsökning av bilen. Felyttringarna på moderna bilar är helt ologiska. Googla istället problemet på engelska och inkludera ordet forum i sökningen så kommer du efter ett par timmar med >90% sannolikhet hittat felet på bilen, utan att ha blivit varken smutsig eller svettig. Om din bil gått sönder på ett visst vis, är sannolikheten nämligen mycket stor att 1000-tals andra bilar av samma modell har gått sönder på exakt samma sätt.
Tänk på att du knappt har bromsar eller styrning vid bogsering, så kör sakta. Annars finns risk att det går så här illa
Glöm förresten allt du hört om systematisk felsökning av bilen. Felyttringarna på moderna bilar är helt ologiska. Googla istället problemet på engelska och inkludera ordet forum i sökningen så kommer du efter ett par timmar med >90% sannolikhet hittat felet på bilen, utan att ha blivit varken smutsig eller svettig. Om din bil gått sönder på ett visst vis, är sannolikheten nämligen mycket stor att 1000-tals andra bilar av samma modell har gått sönder på exakt samma sätt.
Skulle vilja påstå att det är ganska logiska felyttringar på nya bilar då dom genererar en felkod.HenrikHuslöse skrev:.
Felkoden läses ur och man vet var i bilen man ska leta fel.
inte alltid det genereras en felkod men i dom flesta fallen gör det ju det. En trasig soppaslang
genererar ingen felkod....
Har en bra obd2 läsare som har räddat många bilar, tjänar ju in sig vid första felsökningen.
/M
genererar ingen felkod....
Har en bra obd2 läsare som har räddat många bilar, tjänar ju in sig vid första felsökningen.
/M
Vet inte hur det är med BMW, men rent generellt bilar som har några år och mil på nacken och där man en dag gör ett halvdant startförsök med kall motor, d.v.s. om den bara hostar till ett par sekunder kan den drabbas av kompressionsbortfall p.g.a. att oljefilmen på cylinderväggarna har tunnats ut av den extra bensin som sprutas in vid kallstart.
Normalt för en någorlunda frisk motor är att det räcker att mala en stund, men ibland måste man göra lite handpåläggning i form av att man skruvar ur tändstiften och pytsar i lite olja.
Normalt för en någorlunda frisk motor är att det räcker att mala en stund, men ibland måste man göra lite handpåläggning i form av att man skruvar ur tändstiften och pytsar i lite olja.
Äger själv en bmw och skall den flyttas med kall motor ngr meter får den inte stängas av direkt utan helst låta gå ngn minut annars så kan den bli sur och tvär och gå som en fiskebåt dagen efter någon minut.
Tändspolarna nämndes tidigare har bytt de på min kärra och felet avyttrades med total orkeslös motor samt misständningar/skakningar, 2 var kaputt när jag felsökte men bytte alla 6 för att gardera mig.
Souba har en bra ide om vad som kan spöka på berörda bilen.
mvh
Tändspolarna nämndes tidigare har bytt de på min kärra och felet avyttrades med total orkeslös motor samt misständningar/skakningar, 2 var kaputt när jag felsökte men bytte alla 6 för att gardera mig.
Souba har en bra ide om vad som kan spöka på berörda bilen.
mvh
Det stämmer!snaggletooth skrev:Vet inte hur det är med BMW, men rent generellt bilar som har några år och mil på nacken och där man en dag gör ett halvdant startförsök med kall motor, d.v.s. om den bara hostar till ett par sekunder kan den drabbas av kompressionsbortfall p.g.a. att oljefilmen på cylinderväggarna har tunnats ut av den extra bensin som sprutas in vid kallstart.
Det är mycket vanligt på Bmw och även att strömkabeln lossnar / glappar i tanknivågivaren på väg ner till bränslepumpen.
Liknande trådar
-
Wifi-baserad utomhustermometer med mobilinterface, tips?
Teknik -
Har fått sprickbildning i husets tegelvägg, inte i fogarna, utan tvärs över ett par tegelstenar.
Fasad -
Bilverkstadsutmaning, jag har fått bilen men inte betalt för reparation
Övrigt Off Topic -
"...du får inte köra bil utan körkort heller..."
El -
Kommunen kräver Bill på 800 000 – för fastigheter som inte finns
Juridik