5 689 läst · 22 svar
6k läst
22 svar
Få bil som inte startar och inte är besiktigad lagad
Sida 1 av 2
Ursäkta ett ämne som inte är så värst byggrelaterat, men som jag ändå misstänker att några på detta forum besitter kunskap om.
Vi har en bil som inte fungerar och som vi inte använt på ett tag. Den vägrade starta med början i mars eller så och eftersom vi inte behövde den bilen blev det inte av att vi tog tag i reparation på en gång. Den är inte besiktigad och har därför körförbud.
Den har nu varit stående sedan dess, men vi tänkte nu försöka väcka liv i den igen och besiktiga den för att göra den körbar igen.
Som jag förstår det innebär körförbudet att vi inte får bogsera den till en verkstad.
Jag är också osäker på ifall försäkringen (halvförsäkring Länsförsäkringar Bergslagen) täcker bärgning när bilen har körförbud. Någon som vet? Jag ska kolla det med försäkringsbolaget på måndag.
Vad tror ni är bästa sättet att komma framåt med detta? Att ringa en bärgare och eventuellt få betala hela kostnaden (ifall försäkringen inte täcker) för transport till närmaste verkstad?
Eller finns det bilmekaniker som gör hembesök (i Västerås/Eskilstuna-trakten)?
Eller kan man få iväg bilen till verkstaden på något billigare sätt än att ringa assistancekåren/liknande? Vi har ju inte bråttom med att få in den.
Vi har en bil som inte fungerar och som vi inte använt på ett tag. Den vägrade starta med början i mars eller så och eftersom vi inte behövde den bilen blev det inte av att vi tog tag i reparation på en gång. Den är inte besiktigad och har därför körförbud.
Den har nu varit stående sedan dess, men vi tänkte nu försöka väcka liv i den igen och besiktiga den för att göra den körbar igen.
Som jag förstår det innebär körförbudet att vi inte får bogsera den till en verkstad.
Jag är också osäker på ifall försäkringen (halvförsäkring Länsförsäkringar Bergslagen) täcker bärgning när bilen har körförbud. Någon som vet? Jag ska kolla det med försäkringsbolaget på måndag.
Vad tror ni är bästa sättet att komma framåt med detta? Att ringa en bärgare och eventuellt få betala hela kostnaden (ifall försäkringen inte täcker) för transport till närmaste verkstad?
Eller finns det bilmekaniker som gör hembesök (i Västerås/Eskilstuna-trakten)?
Eller kan man få iväg bilen till verkstaden på något billigare sätt än att ringa assistancekåren/liknande? Vi har ju inte bråttom med att få in den.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Jag har för mig att man får köra bil med körförbud kortaste vägen till verkstad. Det borde även då vara OK att bogsera. Ring polisen och be att få tala med någon på länstrafiken, de skall ha koll på detta.
Vet ni vad det är för fel på bilen eller ska verkstad kolla det ?
Om ni inte vet felet och det är en gammal bil kanske det är bättre att sälja den på blocket eller skrota den.
En beg. körbar bil kan inhandlas på blocket eller från någon lokal annons.
Detta enbart om reparations kostnaderna för eran bil + transport till verkstad blir dyrare än vad bilen är värd.
Tror ni kan transportera bilen på en Dolly bakom en annan bil.
Om ni inte vet felet och det är en gammal bil kanske det är bättre att sälja den på blocket eller skrota den.
En beg. körbar bil kan inhandlas på blocket eller från någon lokal annons.
Detta enbart om reparations kostnaderna för eran bil + transport till verkstad blir dyrare än vad bilen är värd.
Tror ni kan transportera bilen på en Dolly bakom en annan bil.
Nu är det väl ok att ta bilen till närmaste verkstad, jag har svårt att tro att polisen har speciell utkik som står och väntar på att du ska rulla iväg.
vill du inte bogsera kan man ju hyra/låna en bilvagn, som redan nämnts.
/ATW
vill du inte bogsera kan man ju hyra/låna en bilvagn, som redan nämnts.
/ATW
Färd (samt bogsering) till verkstad eller besiktning är okej så länge bilen inte är avställd/oskattad.
Körförbud är inget problem för ovanstående.
Tänk dock på att du inte får köra från verkstaden och hem, endast direkt till besiktningen.
Kör du någonannanstans riskerar du 1500kr i böter.
Körförbud är inget problem för ovanstående.
Tänk dock på att du inte får köra från verkstaden och hem, endast direkt till besiktningen.
Kör du någonannanstans riskerar du 1500kr i böter.
Det är inte helt enkelt bara så att det är batteriet som är urladdat/slut?
Sen kan jag ju inte låta bli att undra om det inte vore ok att ta den på bogsering som ett släp om man hänger på en LGF skylt? Men det är väl kanske ett kryphål som är tilltäppt i så fall.
Sen kan jag ju inte låta bli att undra om det inte vore ok att ta den på bogsering som ett släp om man hänger på en LGF skylt? Men det är väl kanske ett kryphål som är tilltäppt i så fall.
Att äga en gammal bil kan vara billigt, ellet dyrt.
Allt beroende på hur kunnig och intresserad man själv är.
Vet inte om det ör lagligt eller inte men att bogsera den till en verkstad är det jag hade gjort. Är det långt så kör med trailer.
En fråga, vad är det för bil? Vad ör det för fel?
Har ni inte ställt av den? Annars för ni ställa på den så försäkringen börjar gälla.
Verkar som om du blandar ihop körförbud med avställt fordon.
Har du den anställd betalar du ingen skatt och försäkring är inte ett krav.
Har man en trasig bil sp brukar man ha den avställd. För att den inte ska stå ich kosta kosing.
Allt beroende på hur kunnig och intresserad man själv är.
Vet inte om det ör lagligt eller inte men att bogsera den till en verkstad är det jag hade gjort. Är det långt så kör med trailer.
En fråga, vad är det för bil? Vad ör det för fel?
Har ni inte ställt av den? Annars för ni ställa på den så försäkringen börjar gälla.
Verkar som om du blandar ihop körförbud med avställt fordon.
Har du den anställd betalar du ingen skatt och försäkring är inte ett krav.
Har man en trasig bil sp brukar man ha den avställd. För att den inte ska stå ich kosta kosing.
Tack för alla svar!
För att svara på några av frågorna som uppkommit:
Jag vet inte varför den inte startar, men det är inte (enbart) batteriet. En morgon vägrade den plötsligt att starta. Startmotorn drev på fint och motorn hostade på och försökte komma igång och kom någon gång igång i en sekund eller så innan den dog, men lät inte bra. Jag har vissa misstankar om att flera tändspolar kan vara dåliga, men det är mest en gissning. Den är en BMW 320i sedan, 2003 års modell.
Den är inte avställd, utan har körförbud på grund av att den inte besiktigats i tid.
Intressant att jag borde få bogsera den till närmaste verkstad även med körförbud, det kände jag inte till, det gör ju saken enklare. Det får nog bli så jag gör helt enkelt.
För att svara på några av frågorna som uppkommit:
Jag vet inte varför den inte startar, men det är inte (enbart) batteriet. En morgon vägrade den plötsligt att starta. Startmotorn drev på fint och motorn hostade på och försökte komma igång och kom någon gång igång i en sekund eller så innan den dog, men lät inte bra. Jag har vissa misstankar om att flera tändspolar kan vara dåliga, men det är mest en gissning. Den är en BMW 320i sedan, 2003 års modell.
Den är inte avställd, utan har körförbud på grund av att den inte besiktigats i tid.
Intressant att jag borde få bogsera den till närmaste verkstad även med körförbud, det kände jag inte till, det gör ju saken enklare. Det får nog bli så jag gör helt enkelt.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Kolla på autopower om du inte kan få någon ledtråd. De är lika nördiga på BMW som vi är på verktyg.
Vad jag vet gäller inga speciella villkor för transport tilloch från verkstad sett ur ett försäkringsperspektiv. Hur du än tar dig till verkstaden, för egen maskin eller på släp, gör du det lagligt är det ok.
Transportstyrelsen:
Om du inte besiktar ditt fordon
får du körförbud.
Det betyder att du bara får köra
kortaste vägen till en verkstad
för att laga fordonet
eller till ett företag som ska besikta ditt fordon.
Transportstyrelsen:
Om du inte besiktar ditt fordon
får du körförbud.
Det betyder att du bara får köra
kortaste vägen till en verkstad
för att laga fordonet
eller till ett företag som ska besikta ditt fordon.
Synd att du bor för långt bort annars kunde jag ha hjälpt dig att läsa ur felkoderna vilket är nästan ett måste på Bmw för att hitta felen.
För att kunna utföra felsökning på Bmw ska du ha ett fulladdat batteri.
För att kunna utföra felsökning på Bmw ska du ha ett fulladdat batteri.
Redigerat:
Kolla om den får bränsle. Ta lös bränsleledningen vid motorn...en kompis
Hade samma fel med exakt samma bil och det var bränsleledningen som sitter från pumpen och går i tanken som hade vittrat sönder. Tydligen vanligt....kolla bränslefilter med....sen tändning
/
M
Hade samma fel med exakt samma bil och det var bränsleledningen som sitter från pumpen och går i tanken som hade vittrat sönder. Tydligen vanligt....kolla bränslefilter med....sen tändning
/
M
När Bmw startas upp och stängs av eller dör direkt brukar dom (misstända) bluddra när dom startas om.
Dom måste gå ett par minuter efter uppstart innan dom stängs av.
Testa att starta och håll varv på bilen så brukar den gå rent igen efter någon minut.
Dom måste gå ett par minuter efter uppstart innan dom stängs av.
Testa att starta och håll varv på bilen så brukar den gå rent igen efter någon minut.