Fast nu är du inne på politik och tassar. Jag har röstat i varenda val sedan 20 år tillbaks och jag anser mig ha rätt att klaga över ockerpriser på bygglov oavsett jag röstat eller inte. Jag röstade då inte på den smörjan som är nu om det är relevant.
Funderar för övrigt starkt på att göra som du säger och "bygga det där djävla växhuset" ändå. Enda är hur det går till om man blir påkommen. Är det helt säkert att man får vitesföreläggande om man inte plockar ner det? Isfr det lugnt, tar ju en dag att montera ner. Värre om det bara dimper ner en räkning på 40000 man bara måste betala.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
lämna bara in en bygganmälan om att ni ska uppföra ett växthus...varför bygglov??

Bara att smälla upp växthuset tror ingen gör en anmälan för ett växthus? Det hade inte jag gjort iaf

Skit i det för f-n! Skulle du bli påkommen är det ju bara att dra några stenar i huset och en rejäl ninjaspark å vips......så är det en skräphög istället. Inget bygglov för en skräphög, mig vetligen.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Haha det skulle jag högaktningsfullt strunta i. Bygglov för växthus som absolut inte kan störa någon på något sätt, varför? Tror nog att tjänstemännen har annat för sig än att behöva bli besvärande med sånt, och för de priserna. Hade kunnat tänka mig betala typ 395 kr eller liknande, men tusenlappar för et vanligt litet växthus, glöm det.

/Herr HLH

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Kollade med en bekanting inom kommunen, om det är svartbyggt ska det plockas bort men han har aldrig varit med om att någon har anmält sin granne för ett växthusbygge, något vite blir det inte om växthuset plockas bort. Du får en förfrågan om varför du byggt och om du då tar bort det och påstår att det aldrig funnits något så är saken klar.
Ställ det på tillåten tomtmark bara så är det lugnt, håll dig väl med grannarna och prata inte så mycket om att det inte är tillåtet för det vet ingen annan.
Vid nästa val, väck frågan politiskt om skyhöga avgifter, rimliga bestämmelser och få någon maktsugen person att ha det som en av valfrågorna.

• Gilla
Pippirull
  • Laddar…
Ja det blir nog så då. Inga problem plocka ner det som sagt. Lilla problemet här dock är att vi bor på hörntomt med mindre genomfartsväg på två tomtgränser så en del folk åker förbi. Risken finns ju att nån på kommunen bor i området.
Men lutar åt svartbygge och blir man påkommen en attefallsanmälan. Allt för att kommunen inte ska få mjölka mig på pengar.

Edit: ska tillägga att jag har inga problem att betala för mig om det är rimligt. Ocker har jag dock problem med och undviker gärna.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Fick betala 11.000:- för en träaltan. :mad:
Tack Värmdö kommun...

Provade med överklagan då jag ansåg summan var orimlig. Det slutade hos en jurist på
länsstyrelsen (tror jag) som torrt konstaterade att kommuner har rätt att ta ut avgifter. Och
då egentligen kan sätta avgifterna hur dom vill.

Nästa steg hade varit tingsrätten så jag la ner det hela och betalade.

Om jag utgår från att du bor i detaljplanerat område behövs det tyvärr en bygganmälan, inget bygglov för ditt växthus på 10 kvm.
Om du inte redan hade haft en friggebod så hade ditt växthus inte kostat något alls om ingen anmälan hade behövts göras.
Reglerna kan vara svåra att tyda men i ditt fall så betalar du för den delen som överstiger 15kvm inberäknat den befintliga friggeboden.
Attefallsbyggnadsregeln är det som är mest "prisvärt" att tillämpa om någon har invändning på ditt växthus.
Jag har aldrig varit med om att några grannar bråkar om ett växthus och inte heller hört att någon får ta ner ett.
Jag hade satt upp växthuset.

Personligen tror jag inte att dina grannar, om de arbetar för kommunen är de som kommer att ställa till med problem, de har säkert en massa fuffens för sig som de inte vill skall komma fram, de också.....;)

• Gilla
Pippirull
  • Laddar…
OMLAJA skrev:
Fick betala 11.000:- för en träaltan. :mad:
Tack Värmdö kommun...

Provade med överklagan då jag ansåg summan var orimlig. Det slutade hos en jurist på
länsstyrelsen (tror jag) som torrt konstaterade att kommuner har rätt att ta ut avgifter. Och
då egentligen kan sätta avgifterna hur dom vill.

Nästa steg hade varit tingsrätten så jag la ner det hela och betalade.
När det kommer till altaner och trädäck så finns det regler att följa, det är många som bygger med bygglov fast de inte behöver det.
Det som finns som grundregel, mera oskrivet, är att bygger man över en viss marknivå, krävs bygglov (1500-1700mm och över) annars är det ganska fritt fram med ett större trädäck, altan, uteplats.
Det som skiljer sig är vad det kallas för, om man vill bygga en altan skall den inte kallas altan utan ett trädäck byggt nära mark, då behövs inget bygglov.
Mvh P-A

Sedan finns det alltid specialfall, de som bygger på hällar, nära vatten och andra placeringar som kräver godkännande från våra eminenta myndighetspersoner.

Redigerat:
Pagno skrev:
Om jag utgår från att du bor i detaljplanerat område behövs det tyvärr en bygganmälan, inget bygglov för ditt växthus på 10 kvm.
Om du inte redan hade haft en friggebod så hade ditt växthus inte kostat något alls om ingen anmälan hade behövts göras.
Reglerna kan vara svåra att tyda men i ditt fall så betalar du för den delen som överstiger 15kvm inberäknat den befintliga friggeboden.
Attefallsbyggnadsregeln är det som är mest "prisvärt" att tillämpa om någon har invändning på ditt växthus.
Jag har aldrig varit med om att några grannar bråkar om ett växthus och inte heller hört att någon får ta ner ett.
Jag hade satt upp växthuset.

Personligen tror jag inte att dina grannar, om de arbetar för kommunen är de som kommer att ställa till med problem, de har säkert en massa fuffens för sig som de inte vill skall komma fram, de också.....;)
Tack!
Jo jag bor inom detaljplanerat område.
Men tolkar jag rätt om du tycker jag ska slänga upp det som svartbygge, sen om någon har invändningar gör jag en attefallsanmälan?
Funderar på konsekvenser vid svartbyggen, svårt att helt tolka men ska man tolka detta som att om man får beslut om en byggsanktionsavgift så har man på sig att rätta till, typ riva, då behöver man inte betala avgiften, annars tillkommer ännu en avgift? Vill som sagt inte riskera att få en räkning i brevlådan som man måste betala, utan vill få en chans att åtgärda först. Är det så så tvekar jag inte på svartbygge eftersom ett fjuttigt växthus tar en dag att montera ner.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...n--och-byggforordning-2011338_sfs-2011-338#K9

harry73
Men bygget ska också ha en vis varaktighet. Sätter du upp en partytält för en kräftskiva behövs inget bygglov, men står den där under flera år som extra förråd krävs det bygglov.
Så får du en sanktion kan du säga att den bara står där under växtsäsongen och att du tar ner den under vintern. Du skulle faktiskt kunna ta ner den under vintern. Det kanske räcker met att ta bort taket?

Jag tror med betoning på "tror", att om de kommer på det som svartbygge, så får du möjlighet att antingen vidta rättelse (riva, återställa) eller att söka bygglov/bygganmälan. Om du väljer bygganmälan eller att söka bygglov, beroende på arten av bygge, då får du betala byggsanktionsavgiften plus normal hanteringskostnader för bygglovsprocessen. Det förutsätter då att bygget kan godkännas.

Om du väljer att riva, så tror jag att du slipper avgiften.

Jag tror också att om du byggr ett attefallshus utan att göra bygganmälan, så ser man det som ett svartbygge, sanktionsavgiften sätts då på samma sätt som om du hade svartbyggt något som kräver bygglov.

Sanktionsavgiften består av olika komponenter, det är dels en avgift för att man överhuvudtaget gör något utan lov, den delen sätts som en kostnad per kvm, typ några hundra per kvm. Sedan är det en annan avgift för att man påbörjar ett bygge utan startbesked (från bygganmälan) den avgiften är ett halvt basbelopp (22 000), och ytterligare ett halvt basbelopp om man tar bygget i bruk utan slutbesked.

Avgifterna jämkas om det handlar om mindre byggen, ex. en bygglovspliktig altan, där får man 1/4 basbelopp istället. Och jag tror att myndigheten vid triviala överträdelser kan välja att halvera ytterligare en gång. Attefallshus är trots allt en rätt stor byggnad, så jag tror det kan vara gränsfall för full avgift.

Just när de här reglerna var nya, så bytte en bostadsrättsförening med 55 lägenheter avloppsstam, de frågade myndigheten om det behövdes bygganmälan, den nya ledningen skulle förläggas 30 cm bredvid den gamla på en sträcka av 10m. De fick svaret att det inte behövdes. När arbetet hade påbörjats kom handläggaren på att det trots allt krävs bygganmälan (stammen flyttades ju 30cm), och krävde att arbetet skulle stoppas. Det valde man att inte göra.

Sanktionsavgiften blev 22 000 per lägenhet som var kopplad till stammen för att de påbörjat arbetet utan bygganmälan, och 22 000 per lägenhet för att den togs i bruk utan slutbevis, alltså totalt drygt 2 milj.

När beslutet om avgift prövades i överklagan backade kommunen och avskrev sitt krav.

• Gilla
Pippirull och 1 till
  • Laddar…
11 timmars handläggning! Det är ju en och en halv dags arbete. Eller rättare en och en halv dag.

Det måste klämmas in många fikapauser i de där 11 timmarna.

• Gilla
Annen och 4 till
  • Laddar…
Det borde gå att kolla hur många bygglovsärenden kommunen handlägger per år och se om tiden räcker till för dom som är anställda som bygglovshandläggare. Gör man inget annat på heltid så borde en person hinna med ca 160 ärenden per år...

• Gilla
Pippirull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.