Följ med när jag dränera ett hus som står på berg😉💪
I år är målet att göra två sidor, som mest måste jag ta bort ca 1,2 m berg, de blir kul🤣
I år är målet att göra två sidor, som mest måste jag ta bort ca 1,2 m berg, de blir kul🤣
Här har varit lite dött ett tag, va dårlig på att uppdatera, har kommit längre än på de sista bilderna, så lägger till några. Skall va lite mer akriv nu när jag fortsätter med jobben detta året.
Eftersom jag skall spräcka platt berg är taktiken att kärnborra ett håll som skall fungera som "fri yta". Gjorde ett test, värkar lovande.
Mot väggen kapar jag helt intill, på några känsliga områden jobbar jag med betongsåg och kilar.
Eftersom jag skall spräcka platt berg är taktiken att kärnborra ett håll som skall fungera som "fri yta". Gjorde ett test, värkar lovande.
Mot väggen kapar jag helt intill, på några känsliga områden jobbar jag med betongsåg och kilar.
Dum fråga, men varför ska du dränera ett hus som står på ett berg? Om det står på berget räcker det väl med att leda runt det eller har man tagit ur berget (gjort en grop) placerat huset i gropen och inte dränerat?
Det är alltid sprickor i berg, så om du inte kommer under golvnivå så kommer vatten in. Nu är nivån högre på utsidan än insidan. Du har rätt i de med grop, är sprängt ut i berget, men inte helt ner till golvnivå.S Snubben123 skrev:
Hur har du borrat hålen? Maskin, borrstål osv.?T Tomasharrysson skrev:Här har varit lite dött ett tag, va dårlig på att uppdatera, har kommit längre än på de sista bilderna, så lägger till några. Skall va lite mer akriv nu när jag fortsätter med jobben detta året.
Fotot med fötterna gav mig en väldigt vacker /konstnärlig känsla. Något att hänga på väggen efter avslutat arbete?T Tomasharrysson skrev:Här har varit lite dött ett tag, va dårlig på att uppdatera, har kommit längre än på de sista bilderna, så lägger till några. Skall va lite mer akriv nu när jag fortsätter med jobben detta året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Södermanland
· 267 inlägg
Herregud, vilket jobb. Grattis till ett extremt tjockt pannben och tålamod, hatten av! 🙌
Då har man kommit en liten bit till, halva väggen får jag va lite försiktig då berget är bortkapat på innsidan. Där kapar jag först 15 cm med sågen helt intill väggen, sen spräcker jag mot den med expanderande sement.
Andra halvan är det berg på insidan, så där behöver jag inte va lika försiktig.
Planen är att kärnborr ett 100 mm hål, spräcka mot de i en 80 cm fyrkantig. Denna slutar 15 cm från väggen, blir en rad där jag borrar med 10 cm mellanrum för att få en rak linje.
Teoretisk sätt så skall detta fungerar till 100 %😉
Skall ner ca 80 cm i berget 🤦♂️
Planen är att kärnborr ett 100 mm hål, spräcka mot de i en 80 cm fyrkantig. Denna slutar 15 cm från väggen, blir en rad där jag borrar med 10 cm mellanrum för att få en rak linje.
Uppdatering, kapat längst vägg, borrat å fyllt med expanderande sement.
Fungerar det bra att spräcka runt ett kärborrat hål? Behöver göra ett hål till en dräneringspump ca 50x50 cm och minst 30 cm djupt och funderar lite på hur jag ska göra.T Tomasharrysson skrev:Då har man kommit en liten bit till, halva väggen får jag va lite försiktig då berget är bortkapat på innsidan. Där kapar jag först 15 cm med sågen helt intill väggen, sen spräcker jag mot den med expanderande sement.
Teoretisk sett skall det fungera, är ju så man gör när man spränger en tunnel. Är ju en fri yta. Men borrdiameter och avstånd är väldigt viktigt.R random_name skrev:
Klicka här för att svara