A Autodidak1 skrev:
Du behöver inte bekymra dig över rost på armeringen, täcks den med 3 cm betong så är du garanterat på säkra sidan. Och om du har fått lite sprickbildningar som du nämner är armeringen bra att ha, men troligen inte nödvändig. Expanderbetong är en bra kvalitet för ett sådant här jobb men "vanlig" betong fungerar också hur bra som helst. Den lilla bit som du kan gjuta med icke kapillärsugande betong spelar i praktiken ingen roll då 97% av grunden är gammal betong av okänd kvalitet.
Nej, 5 cm täckskikt för oisolerad betong under mark.

Ytterligare en fråga dök upp. Jag hade ju som sagt tänkt fästa platonmatta på väggen strax under ventilen på bild 1 för att leda regnvatten ned i dräneringsdiket. Men finns det risk för att det skapas mycket kondens innanför mattan som kan rinna ned i skarven mellan sula och vägg?

Det är själva meningen med platonmatta att skapa spalt till vägg/ grundmur och övergången matta vägg bör vara tät upptill och öppen nedåt mot klacken som skyddas med membranet

Se monterings instruktioner av platonmatta!

Isolering utanpå mattan ger att kondensering och avrinning av kondensatet sker hela året

Förstår nu efter att ha läst, jag hade inte koll på detta med membranet. Blir intressant att höra om min grävare har det!

S SCGB skrev:
Förstår nu efter att ha läst, jag hade inte koll på detta med membranet. Blir intressant att höra om min grävare har det!
Ja det är viktigt att membranet gör att betongen inte suger fukt

Dvs kondensfukt som bildas på insidan av platonmattan då?

Just det den rinner ner på platon mattan droppar ned på membranet och rinner ut i dräneringen så när du viker Platonmattan tänk på hur membranet också ska leda kondens ut till dräneringen...

En liten uppdatering. Dräneringen rullar på med mig själv som bromskloss, jag har inte hunnit göra de små tätningar som jag tänkt än. Det blev gjutet en ny sula på berget och uppmurat på ett ställe där sulan tidigare svävade i luften och där vi hade mindre sättningssprickor. Samma murare gjöt med expanderbetong i hålrummen på hörnen.

Nu närmar det sig montering av platon och då kommer det lite frågor. Längst upp mot backen där jag har gjort schaktet i berget finns det lite mer grund under marknivå och där tänkte jag sätta platon enligt instruktionen. På resten av huset däremot går sulan bara ca 15 cm under mark, sedan kommer grus eller berg. Platon ska väl skydda grunden från fukt i omgivande mark. Men när det inte finns någon direkt omgivande mark? Är det något principiellt fel med att bara ha platon på en del av grunden? Hur skulle man ens fästa någon platonprodukt där bara klackens utsida vetter mot omgivande mark (vilken kommer bestå av grus)?

S SCGB skrev:
En liten uppdatering. Dräneringen rullar på med mig själv som bromskloss, jag har inte hunnit göra de små tätningar som jag tänkt än. Det blev gjutet en ny sula på berget och uppmurat på ett ställe där sulan tidigare svävade i luften och där vi hade mindre sättningssprickor. Samma murare gjöt med expanderbetong i hålrummen på hörnen.

Nu närmar det sig montering av platon och då kommer det lite frågor. Längst upp mot backen där jag har gjort schaktet i berget finns det lite mer grund under marknivå och där tänkte jag sätta platon enligt instruktionen. På resten av huset däremot går sulan bara ca 15 cm under mark, sedan kommer grus eller berg. Platon ska väl skydda grunden från fukt i omgivande mark. Men när det inte finns någon direkt omgivande mark? Är det något principiellt fel med att bara ha platon på en del av grunden? Hur skulle man ens fästa någon platonprodukt där bara klackens utsida vetter mot omgivande mark (vilken kommer bestå av grus)?
På de ställen där du inte har omgivande mark sätter du bara isolering tex jackon

Även om det är ca 15 cm på höjden som kan isoleras? Tja det blir ju billigt i alla fall!

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
S SCGB skrev:
Även om det är ca 15 cm på höjden som kan isoleras? Tja det blir ju billigt i alla fall!
Isolering och fuktskydd är guld värt då torr betong är något helt annorlunda än fuktig!

Tack för svar! Men jag blir inte riktigt klok på hur jag skulle montera Thermodrän (som väl är rätt produkt då?) på framsidan av sulan, skulle man sätta skivan med plugg och ska man sedan ha avslutninglist precis vid övergången till sulans ovankant då?

S SCGB skrev:
Tack för svar! Men jag blir inte riktigt klok på hur jag skulle montera Thermodrän (som väl är rätt produkt då?) på framsidan av sulan, skulle man sätta skivan med plugg och ska man sedan ha avslutninglist precis vid övergången till sulans ovankant då?
Ja och det är svårt att få det snyggt...

Ja men det gör inte jättemycket, jag kommer ändå ha grus eller plattor in mot sulan sedan som täcker. Det är bara att om jag t.ex. vill ha naturstensplattor som ska ligga i nivå med sulans ovankant, då måste thermodrän-listen sitta i underkant av plattorna? Så då förlorar jag lite isolering. Jag ritade en dålig bild men ska det vara såhär?

• Skiss av grund med sulor, isolering och thermodrän-list vid naturstensplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir jättebra.. tänk på att lämna luft mellan plattorna och huset

Isolering fungerar som hål i en ballong ..värmen flödar ut mot det som är i markkontakt.. så försök att inte ha kontakt mellan plattorna och huset och isolera ut en bit under plattorna

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.