Lostmoose skrev:
Kanske en dum fråga, men borde inte det vara ganska enkelt löst med en diod?
...och om det vore så enkelt, sitter det då inte redan dioder inbyggda i de flesta reläer?
Exakt, men inte i alla reläer.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
MUSS skrev:
Visst, är väl inget fel med att ha ett relä per lampa. Men är det inte lite överkurs? Har du exemplevis 3st 100w halogen ska det ju räcka med 30a
Jo lite överkurs är det men jag ville bygga ett kablage som hanterar +100W och dessutom ville jag ha lite redundans. Man vill ju inte bli ljuslös bara för att ett relä pajar.
 
MathiasS skrev:
Jo lite överkurs är det men jag ville bygga ett kablage som hanterar +100W och dessutom ville jag ha lite redundans. Man vill ju inte bli ljuslös bara för att ett relä pajar.
Jag är lite avundsjuk, hade också velat vara så ambitiös med mina fordon.

Jag har ännu inte dragit in kabeln i kupén till brytaren för X-ljus relät, trots att det var ett år sedan jag monterade ljusen. Men snart så...!
 
Lyse på bilen har hög prio. Klarar sig inte utan 3x75W xenon i stockholmstrafiken.
 
INgen som kan svara på vart och vilken kabel jag kan ta styrströmmen ifrån
 
MUSS skrev:
Visst, är väl inget fel med att ha ett relä per lampa. Men är det inte lite överkurs? Har du exemplevis 3st 100w halogen ska det ju räcka med 30a
Räcker ska det ju göra, men att ha lite marginaler är ju aldrig fel. Inte kul när/om relät svetsar ihop och du inte kan släcka exljusen, har själv råkat ut för detta med ett överbelastat relä en gång i tiden i tät landsvägskörning och lite småpanik fick man innan man kom åt sidan och kunde stanna och rycka loss säkringen till relät.

Numera konverterar väl dom flesta som monterar exljus med xenon och dom är ju inte lika strömslukande som halogen, förutom i uppstarten då om jag inte kommer ihåg fel.
 
Det beroro ju lite på. De populära 75w kitten drar ju cirka 9A under drift. 3-4A mer vid uppstart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.