Hej,
Har just rivit ut vårt badrum (original från 1981). Eftersom golvet är en aning "svajigt", golvspånet kring brunnen lite murket pga en något otät matta och brunnen ändå måste bytas, så tänkte jag då även lägga in nytt 22mm golvspån. Golvbjälklaget är 45x220 cc60, med max spännvidd 2,5m så golvet borde ju vara stadigare än det känns. För säkerhets skull tänkte jag iaf "tilläggs-regla" med 45x170 i ankarskruvinfästa balkskor.

Istället för att "tilläggs-regla" enligt ovan, så funderar jag på att sätta 45x170 som kortlingar med cc60, monterade i balkskor, mellan de befintliga reglarna. Det går ju åt lite fler balkskor och ankarskruv, men varje regelbit blir lite mera lätthanterlig, så att säga. Så till min fråga: Vilken lösning bör ge störst bärighet, reglar med cc30 eller ett "fackverk" med reglar + kortlingar i cc60? :confused:

Tacksam för synpunkter & råd... / MVH Göran

Tack för svaret, Kave

Det blir klinker nu.

Styvheten i golvet blir ju inte direkt bättre av att du sätter kortlingar?
Styvare än nu lär det ju bli, eftersom kortlingarna fördelar lasten jämnare över befintliga reglar. Huruvida det blir tillräckligt styvt, eller om dubblerade reglar är bättre är som sagt frågan. Anledningen till att jag lurar på att nöja mig med 45x170 är att det rör sig om övervåningen och att jag därmed måste montera hela rasket uppifrån. Ju färre kilon att hålla upp under monteringen desto lättare så att säga, men jag kanske borde köra med 45x220 istället...

Om spännvidden inte är mer än 2,5 m kommer det garanterat inte att behöva förstärkas något mer än den förstyvning som flytspacklingen ger. Minst 12/15 mm plus falluppbyggnad med fiberförstärkt flytspackel som ev. armeras, beroende på fabrikat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.