R Rejäl skrev:
Då ska du hålla inne slutbetalningen tills du har fått det som dom har utlovat..
Gäller det muntliga trots att något annat står på offererten?

Vi har dock flertalet vittnen på det muntliga.

H
L Lindusfindus skrev:
Nej, det är verkligen inte skäligt...
Egenkontrollerna bör ju dessutom ha gjorts löpande, lite svårt att göra dem i efterhand.
Man väljer ett certifierat företag för att man bl.a. får ett kvalitetsintyg! Det är något man räknat med. Vi fick all dokumentation och kvalitetsbevis i en pärm, plus ett USB minne med bl.a. bilder på före och efterbilder. Extrakostnader 0,00.

• Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Man väljer ett certifierat företag för att man bl.a. får ett kvalitetsintyg! Det är något man räknat med. Vi fick all dokumentation och kvalitetsbevis i en pärm, plus ett USB minne med bl.a. bilder på före och efterbilder. Extrakostnader 0,00.
Exakt!

Så var det när vi byggde badrummen i huset också (detta är sonens lägenhet)!

Men frågan är hur jag kan argumentera (förutom att det är oskäligt osv) till att få detta...

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
R
L Lindusfindus skrev:

Vi har dock flertalet vittnen på det muntliga.
Ja muntliga avtal är lika bindande men dock svårare att bevisa vid tvist..

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Med all respekt. Men om någon skriver att ”badkaret skall försvinna” i ett kontrakt så hade iaf jag reagerat på det.

Sen att det står explicit att ni måste betala för dokumenten innebär ju att ni inte har läst igenom kontraktet? Och eller blundat för den biten?

H
L Lindusfindus skrev:
Exakt!

Så var det när vi byggde badrummen i huset också (detta är sonens lägenhet)!

Men frågan är hur jag kan argumentera (förutom att det är oskäligt osv) till att få detta...
Det är där jag tycker att du ska bl.a. ska fråga Hallå konsument om, de kan ju det juridiska hur du kan gå vidare. Vad kan man förvänta sig? Kan man förvänta sig ett kvalitet dokument av certifierat företag? Trots att har skrivit att dokumentation kostar extra? Varifrån har de certifieringen? BKR eller Säker Vatten? Du kan ju ringa dem som de är certifierade hos och höra hur de ser på saken?

Redigerat:
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
L Lindusfindus skrev:
D Dr Benz skrev:
Med all respekt. Men om någon skriver att ”badkaret skall försvinna” i ett kontrakt så hade iaf jag reagerat på det.

Sen att det står explicit att ni måste betala för dokumenten innebär ju att ni inte har läst igenom kontraktet? Och eller blundat för den biten?
Ja, svenska språket kunde ha varit bättre, men man förstår ändå vad det innebär, så det tycker jag är helt Ok.

Läst igenom kontraktet är gjort, men troligtvis blundat och inte frågat över exakt vad den biten innebär, mest för att han muntligen tryckt på både till HSB och beställaren att en pärm med all dokumentation kommer att fås när allt är klart.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
H
L Lindusfindus skrev:
Ja, svenska språket kunde ha varit bättre, men man förstår ändå vad det innebär, så det tycker jag är helt Ok.

Läst igenom kontraktet är gjort, men troligtvis blundat och inte frågat över exakt vad den biten innebär, mest för att han muntligen tryckt på både till HSB och beställaren att en pärm med all dokumentation kommer att fås när allt är klart.
Då har du 2 st som kan intyga! Kontakta dem också. Spela gärna in samtalen. Så länge du själv ingår i samtalet så har du rätt att spela in samtalet utan att tala om att du spelar in.

• Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
BirgitS
Om företaget är medlem i BKR, sök här: https://www.bkr.se/hitta-foretag
så kan du ringa BKR (längst ner på sidan) och fråga vad de tycker om beteendet.

• Gilla
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om företaget är medlem i BKR, sök här: [länk]
så kan du ringa BKR (längst ner på sidan) och fråga vad de tycker om beteendet.
Nej, de finns inte med, och ser nu att de är i obestånd hos KK för utmätning, så han behöver nog alla 💵 han kan kräma fram. 😅

Detta är kanske att ses som ocker, då sonen är i beroendeställning till honom för att få intygen. Det är ju ingen annan som kan utfärda dem.

Kan tänka mig att betala en skälig summa, betoning på skälig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kvalitetsdokument resp. våtrumsintyg kan bara utfärdas av medlemmar i BKR resp. GVK så vitt jag vet. Detta för att det är de organisationerna som har tagit fram blanketterna.

Kolla om de är medlemmar i GVK: [länk]
Tack!

Hans AB är varken medlemmar i GVK eller BBK.
De har visat upp ett certificat som HSB accepterade. En licens för ”LIP” enligt BBVs regler.

Skulle han således utfärda ett s.k våtrumsintyg utan att hans bolag är medlem låter det dessutom olagligt?
För visst är det bolaget som utfört jobbet som måste vara medlemmar för att ett intyg skall gälla?

BirgitS BirgitS skrev:
Kvalitetsdokument resp. våtrumsintyg kan bara utfärdas av medlemmar i BKR resp. GVK så vitt jag vet. Detta för att det är de organisationerna som har tagit fram blanketterna.

Kanske skall nöja oss med att be om alla foton för egenkontrollerna som är tagna….

BirgitS
L Lindusfindus skrev:
De har visat upp ett certificat som HSB accepterade. En licens för ”LIP” enligt BBVs regler.
Okej, någon har gått en utbildning hos LIP i alla fall.
L Lindusfindus skrev:
Skulle han således utfärda ett s.k våtrumsintyg utan att hans bolag är medlem låter det dessutom olagligt?
Kanske, ring och prata med BKR och GVK. De kanske kan svara på om företaget har varit medlem tidigare.
L Lindusfindus skrev:
För visst är det bolaget som utfört jobbet som måste vara medlemmar för att ett intyg skall gälla?
Jag har uppfattat det så.

• Älska
Lindusfindus
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:

Vem som helst kan skriva ett dokument som kallas "Kvalitetsdokument" eller "Våtrumsintyg".
Det som kan vara problem är om författaren av dokumentet anger att man är medlem i eller godkänd av branschorganisationerna BKR eller GVK.
Men en allmän skrivning om att arbetet är utfört "enligt" de organisationernas råd torde vara lagligt, utan att företaget och/eller utföraren har organisationernas medlemskap, utbildningar och certifieringar.
Det är väl därför dessa intyg duger som toalettpapper, tyvärr.

• Gilla
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.