Rostig, rödfärgad kompressor med stor spricka och flera rosthål på en grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många här har säkert lite äldre kompressorer hemma och tänker inte så mycket på det. Min pappa hade en ca 15 år gammal som det bildats kondensvatten i och rostat sönder inifrån som sedan exploderade. Som tur var hade min pappa precis gått ur garaget och det låg ett antal cementsäckar framför som fångade mycket av splittret men det förstördes dock en hylla och blev en del hål i gipsväggarna.

Jag vill mest bara varna för jag kan tänka mig att många köper en kompressor en gång som ska hålla resten av livet och gör inga rutininspektioner.

• Wow
  • Gilla
Vardagsrum och 10 till
  • Laddar…
A
Glad att ingen skadades i det här fallet :sweat:
bra påminnelse åt oss andra,tömma tanken då och då från vatten och inspektera undersidan främst,kan gå riktigt illa :worried:
har hursomhelst länge funderat på att flytta ut kompressorn på utsidan pga utrymmesbrist,fick nu ytterligare en anledning att göra slag i saken (y)

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Tänk på att ute kommer det att bildas ännu mera kondens i tanken.

• Gilla
andrefredriksson och 1 till
  • Laddar…
Läskigt.
Har själv inga gamla kompressortankar men har många gånger tänkt tanken att dom skulle kunna explodera.
Man behöver inte vara i närheten i onödan.
Projektet är att ha et stationär i pannrummet och leda rör med uttag till verkstad och garage, men såna planer kan ta tid ;)

Det är det dräneringsventien i botten är till för. Att dränera ut kondensvatten. Tyvärr är det inte alla som känner till det. Det borde sitta en påminnelse på sidan av kompressorn.
På större kompressorer sitter det ofta en magnetventil som öppnar med jämna mellanrum.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jo men man evakuerar inte riktigt allt vatten ändå, och det blir snart nytt tillsammans med den omfattande passagen av luft som innehåller massa syre.
Så jag tror rosten kommer ändå.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det är det dräneringsventien i botten är till för. Att dränera ut kondensvatten. Tyvärr är det inte alla som känner till det. Det borde sitta en påminnelse på sidan av kompressorn.
På större kompressorer sitter det ofta en magnetventil som öppnar med jämna mellanrum.
Det är fuktigt i tanken även om man dränerar den ofta.

D Daniel 109 skrev:
Det är fuktigt i tanken även om man dränerar den ofta.
Visst, men det är ju ingen fördel att ha vatten liggandes i botten. Är det då en kompressor som används sällan så gör det inte saken bättre.

• Gilla
1
  • Laddar…
MultiMan
Jag tömmer alltid tanken efter varje användning, men den är förvisso inte lika stor som den som exploderade på bilden. Trots den mindre tanken och kort användningstid kommer det nästan alltid ut vatten.

Tanken på bilden ser inte direkt genomrostad ut.
Däremot följer sprickan svetsfogen med 2-5 cm avstånd.
Det är min erfarenhet att gods kan försvagas en bit utanför en svets så det kan likaväl vara det som är en del av orsaken här.

• Gilla
andrefredriksson och 1 till
  • Laddar…
Det är även viktigt att regelbundet kontrollera funktionen på säkerhetsventilen, de är oftast av dålig/billig konstruktion på dessa små kompressorer.
Oftast beror sådana här olyckor på en kombination av för högt tryck och en liten försvagning i tanken.
Korrosionstillägget i billiga små tankar är väldigt litet så marginalen är inte stor.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Väcker denna tråd till liv då jag snubblade över samma sak på youtube:
Läskigt :oops:

• Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte själv en Metabo kompressor för ett par år sedan. Använde den då till ett par projekt, men sedan blev den stående. Jag minns faktiskt inte om jag tömde ur vatten då. Jag gick nu och öppnade ventilen under, och det pös endel, vet inte om det var tryck kvar, eller möjligen undertryck? Inget vatten, men det är väl möjligen numera bundet i rost Frågan är vilka kollar man bör göra innan man startar den nästa gång? Kanske man kan få in en avloppskamera i ventilen? Knacka på tanken på undersidan kanske ljudmässigt kan ge info om den är tunnare någonstans?

En kompressor får aldrig startas i fruset tillstånd , alla säkerhetsdetaljer kan ha malfunktion då (frusna ) att kolla
att inte manometern visar fel , det går även att ta den om möjlighet finns till en mack eller med annan kompressor, fylla på, då syns om nanometern fungerar visar rätt, att tryckströmbrytren slår ifrån som den ska, det viktigaste så inte övertryck blir , hemmamaskin brukar inte vara mer ca 6 bar på. Om äldre så inte mer.

L Lilllen skrev:
Jag köpte själv en Metabo kompressor för ett par år sedan. Använde den då till ett par projekt, men sedan blev den stående. Jag minns faktiskt inte om jag tömde ur vatten då. Jag gick nu och öppnade ventilen under, och det pös endel, vet inte om det var tryck kvar, eller möjligen undertryck? Inget vatten, men det är väl möjligen numera bundet i rost Frågan är vilka kollar man bör göra innan man startar den nästa gång? Kanske man kan få in en avloppskamera i ventilen? Knacka på tanken på undersidan kanske ljudmässigt kan ge info om den är tunnare någonstans?
Det enda säkra sättet att testa den är ett trycktest med vatten.

• Gilla
Henrik Sim och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.