Skrapa/slipa bort färgen och kolla hur det ser ut under.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Ska erkänna att jag är helt novis vad gäller provtryckning av kärl. Noterade sprickan precis innan jag skulle börja trycka. Tänkte att antingen så håller det eller så håller det ej. Bättre att jag får reda på det under kontrollerade former, dessutom med vatten? Eller är det bara till att kassera?
Ok, sorry, jag uppfattade inte att du tryckte med vatten. Då är ju haveriet lite mer odramatiskt.

Jag skulle slänga den och köpa något nytt och fint jag vill ha i dess ställe...! Perfekt tillfälle för modernisering/uppgradering.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Jag tror det är extremt ovanligt att en lufttank exploderar pga rost. Jag tror den exploderat pga övertryck eller möjligen för tunt material från början.
Det är ofta lufttankar på lastbil o släp rostar sönder och det läcker bara. Men det är inget man petar på när det är 13bar i tanken!
Grejen är den att rosten tar ojämnt så det brukar bli flera hål eller svaga punkter med gott om material runt om. Rivs hela tanken isär ser jag det som att den vart för klent dimensionerad från början. Jag har delat många tryckluftstankar i jakt på slöjdmaterial så jag har sett en och annan hålrostad tank.
Oftast ser de ut som nya invändigt. De är målade innuti.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
För den som är nyfiken på lufttork så kan jag berätta hur en tork på lastbil funkar.
Från kompressorn går luften till en kylslinga, typ 3 meter rör, sen in i lufttorkfiltret som innehåller ett granulat som absorberar vatten. Därefter går luften till en liten tank och sen till en backventil . Efter backventilen är luften torr och går vidare till större tankar.
När kompressorn pumpat färdigt (eller det är dags att tömma torken) så öppnar en ventil i botten på lufttorken. Trycket sjunker och då frigörs vattnet som är bundet i granulatet.
Den lilla tanken tömmer sin luft genom torken för att blåsa ut vattnet. Man kan även låta kompressorn blåsa trycklöst genom torken.
Jag har spart några skrotade torkar för att försöka använda på verstadskompressorn hemma. Tänkte det gick att låta vanliga tryckavlastningen i tryckbrytaren styra torkavlastningen. Då behöver jag inte allt jox i torken som normalt styrs elektriskt och som är det som pajat eller koksat igen på de skrotade torkarna.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
C
B Bjober skrev:
Den lilla tanken tömmer sin luft genom torken för att blåsa ut vattnet. Man kan även låta kompressorn blåsa trycklöst genom torken.
Ja, jag har en kompressor med adsorptionstork. Den använder dubbla torkfilter och en automatik med magnetventiler som växlar mellan filterna med en stunds mellanrum. När det ena filtret är aktivt "backspolas" det andra med reducerat tryck.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl bara en spricka i lacken på grund av lite rost?
Stämde mycket bra, knackade bort lacken o svetsen ser bra ut, åtminstone i mina ögon
Nyligen avlägsnad lack visar svetsfog på metall, rostränder och svetsrester synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MathiasS MathiasS skrev:
Ok, sorry, jag uppfattade inte att du tryckte med vatten. Då är ju haveriet lite mer odramatiskt.

Jag skulle slänga den och köpa något nytt och fint jag vill ha i dess ställe...! Perfekt tillfälle för modernisering/uppgradering.
Förvisso är det trevligt att köpa nya prylar, men jag får nog leva med denna några år till, tills jag vet vad mina behov är och jag har vuxit ur denna (om jag gör det)..
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
J JSten skrev:
Stämde mycket bra, knackade bort lacken o svetsen ser bra ut, åtminstone i mina ögon
[bild]

Förvisso är det trevligt att köpa nya prylar, men jag får nog leva med denna några år till, tills jag vet vad mina behov är och jag har vuxit ur denna (om jag gör det)..
Ja du har ju provtryckt, då är den ok.

Jag pratade med en gashandlare som sa att det var tal om att gasflaskor ska bytas ut efter viss ålder. Dessa trots att de provtrycks regelbundet. Då är liksom hela vitsen med att provtrycka borta. En flaska kan vara 200år gammal, klarar den provtryckning och ser ok ut så är den ok.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Iaf förr blästrades och målades gasoltuber vid vissa ”besiktningar”…… skulle gissa att komposittuberna kasseras vid anmärkningar
Trycktankar i stort döms nog ut när materialet minskat i tjocklek?
 
C
T Taxture skrev:
Trycktankar i stort döms nog ut när materialet minskat i tjocklek?
När det gäller behållare för högre tryck brukar det vara åldern som avgör. För enkelhetens skull antar jag. Dvs. massor med fullgoda trycktankar som skrotas hela tiden.
 
C cpalm skrev:
När det gäller behållare för högre tryck brukar det vara åldern som avgör. För enkelhetens skull antar jag. Dvs. massor med fullgoda trycktankar som skrotas hela tiden.
Kan tänka mig att korrekt besiktning och trycktestning av högtrycksbehållare är rätt dyrt
 
Vad som är dyrt beror på sammanhanget. Normala tryck (max nominellt 10 bar typ) kostar som vilken tekniker som helst dvs ett par timmar + lite bil dvs några tusenlappar.

Det är iaf vad vi betalar.
 
Jag kan berätta lite om mina egna erfarenheter av hydroformning, dvs man svetsar ihop två plåtar och trycker isär dem med vatten. 0.8mm plåt trycksattes till runt 30bar med hjälp av en handpump (hytt-tipp pump till lastbil) . Det skulle tillverkas avgasrör till tvåtaktsmotorer. Man ville ju ha så runda rör som möjligt, så man pumpade ofta tills de sprack. Men det var alltid helt odramatiskt, det kom en vattenstråle, inget mer.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.