Nej det är det inte..
Jobbar som röris
Kontakta tillverkare av expansion kärl så kommer du få samma svar ! ( FLAMCO)
Blåsan i expansion kärlet är gjort av gummi och blir för åldrad och spricker till sist..
Expansion kärl brukar ha en garanti på 5år.
Vi höga temperatur åldras det ännu fortare.
Jobbar som röris
Kontakta tillverkare av expansion kärl så kommer du få samma svar ! ( FLAMCO)
Blåsan i expansion kärlet är gjort av gummi och blir för åldrad och spricker till sist..
Expansion kärl brukar ha en garanti på 5år.
Vi höga temperatur åldras det ännu fortare.
Då är det dags att fylla på med luft väl? Inte slänga kärlet. Är kärlet fullt med vatten betyder det att luften är slut, då fyller man på. Skulle det vara så att ventilen läcker får man väl åtgärda den, men behöver man fylla var 8e år kanske man kan leva med det?Ricksson skrev:
Det heter inte syrventil utan säkerhetsventil ( den röda på fotot ) och det är den du tömmer ut vatten med ( vrider på den röda ratten det kommer att spruta en den del ner mot golvet ,) tills noll sen se mitt tidigare inlägg för fortsättningJ johoda skrev:
Expansionskärlet är slutet dvs det har två delar åtskilda av ett gummimembran, luft på den ena sidan och röranslutningen på den andra. Luftventilen är till för att fylla på luften på luftsidan.J johoda skrev:Okey.
Så imorgon när systemet är kallt, trycker jag på bilventilen tills det slutar pysa/komma vatten. Sedan pumpar jag i ny luft, med kompressor, i samma ventil som jag tömt med tills jag når 0,6.
Har jag fattat saken rätt?
Men om jag fattat saken rätt: Om det kommer ut vatten när jag trycker på ventilen så är det bara att slänga exp.kärlet och köpa nytt?
Är membranet slut så kommer det att komma vatten när du öppnar luftventilen - byt expansionskärlet.
Vad som händer om du inte har en tillräckligt stor luftblåsa (dvs helt expansionskärl) i systemet är att när temperaturen stiger så stiger trycket fortare än vad det egentligen skulle ha gjort och tvärtom.
Börjar ett sådant system läcka vatten så försvinner systemtrycket direkt, likaså om man ska lufta ett element.
Vid tryckprovning av behållare kan man fylla den med vatten, avlufta noggrannt och sedan fortsätta trycka in vatten till säg 50 procent över normalt maxtryck för den behållaren. Finns det ett en svaghet någonstans så spricker plåten där och trycket faller direkt ! Finns det en hyfsad luftbubbla så har man istället en bomb.
Adderas, lägga till.
Om det står en vattenpelare ovanpå mätaren ex 10 m så lär du inte få 0 bar utan att släppa ned allt vatten. Prova att ställ en öl på handen.Tyngden försvinner inte för du tömt den!
Det är ju lördag så jag kunde inte låta bli jämförelsen
Om det står en vattenpelare ovanpå mätaren ex 10 m så lär du inte få 0 bar utan att släppa ned allt vatten. Prova att ställ en öl på handen.Tyngden försvinner inte för du tömt den!
Det är ju lördag så jag kunde inte låta bli jämförelsen
Ricksson skrev:
Precis. Om det inte rinner vatten ur luftnippeln då är det ju hål. Pyser inte nipplen så behöver den luft, och då är kärlet stumt och vattenfyllt.Tomtom79 skrev:
Hade jag gjort som rörisen här hade de kostat mig minst 4-500 kr i material och sen lite timmar.
Jag körde till biltema och köpte ventilnålsverktyg, tog en ventil från ett däck i garaget som bara låg och bytte ventilen och pumpade i med kompressorn. Kostade lite soppa och 45spänn. Har hållt sedan oktober.
Det är nummer ett att prova. Inte som Ricksson säger att slänga. Det gör man efter man provat om det håller luften.
Du fick ett onödigt "INTE" i ditt inlägg, du menar:R Rkarlsson skrev:
Om det rinner vatten ur luftnippeln då är det ju hål.(dvs gummibälgen inuti kärlet är trasig och släpper igenom vatten)
Om det pyser och inte kommer vatten, vad är felet då?R Rkarlsson skrev:Precis. Om det inte rinner vatten ur luftnippeln då är det ju hål. Pyser inte nipplen så behöver den luft, och då är kärlet stumt och vattenfyllt.
Hade jag gjort som rörisen här hade de kostat mig minst 4-500 kr i material och sen lite timmar.
Jag körde till biltema och köpte ventilnålsverktyg, tog en ventil från ett däck i garaget som bara låg och bytte ventilen och pumpade i med kompressorn. Kostade lite soppa och 45spänn. Har hållt sedan oktober.
Det är nummer ett att prova. Inte som Ricksson säger att slänga. Det gör man efter man provat om det håller luften.