L
D Daniel 109 skrev:
Han har ju testat att pumpa utan ventilen monterad. Läser du inte inläggen?
Bra att du är på hugget men ska nog inte hugga och eventuellt anmärka ord och liknande
då är vi inte sams längre , som någon sa ,
Hur länge :confused:
 
Jag ställer mig oerhört skeptisk till att blåsan skulle kunna klistra fast mot kärlet så till den milda grad att den inte lossnar vid ett tryck på 7-8bar.

Om blåsan är trasig och kärlet står i kontakt med systemet förstår jag inte heller hur du kan få upp trycket till 7-8bar utan att de börjar hända roliga saker med radiatorer eller annat

Jag har inte heller lusläst allt, så därför frågorna..
-Fungerar och visar tryckmätaren någorlunda rätt?
-Är kärlet fortfarande anslutet mot systemet när du pumpar i luft
-Finns det någon avstängning mellan kärlet och systemet, om så, är denna ventil öppen eller stängd?
-Om kärlet är demonterat och du pumpar i luft och den stora anslutningen som skall sitta mot systemet är öppen, så måste ju blåsan vara hel & sitta fast

En bild på kärlet med tillhörande anslutning när du trycker i luft skulle kanske underlätta att förstå vad som händer.
 
Nu är jag amatör på det här. Men om vi antar att blåsan är helt tom på luft, kärlet är helt fyllt med vatten. Då finns det ingen volym att pumpa in luft i. Och trycket kommer då att snabbt gå upp dramatiskt, utan att någon luft strömmar in i kärlet, det finns ingen plats i kärlet för luften.

Då borde visserligen säkerhetsventilen öppna, för får du 7 bar på luften som inte kommer in i kärlet så håller vattnet också 7 bar.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Du har rätt i teorin. Men med ett helt system utan tryck finns det sannolikt luftfickor. Även utan det skulle det expandera lite, så det skulle inte vara så stumt. Dessutom skulle som sagt övertrycksventilen öppna.
 
L
Om det inte finns vatten i kärlet , det är helt tomt och blåsan ett tryck på 1 bar , då kanske den står mot väggarna helt , teoretiskt kan den då pumpas upp till så stort tryck , det är stumt , men kärlet har ett maxtryck på ca 4 bar ( inte säker där ) då kan den spricka i fogarna
Om det inte finns luft utan bara vatten så är det rätt som ni har , om luft pumpas in så överstiger det säken ( 1,5 ) och pressar ut vattnet , för att då komma rätt , måste säken öppnas , vatten ut mera luft in , flera gånger tills blåsan har 0,7 bar , sedan fylla med vatten till 1,0 bar
Så det med så högt tryck kan vara rätt men tror att kärlet exploderat då , vet inte var krispunkten är
 
Blåsan har fastnat mot plåten. Det är inget ovanligt när kärlet står utan luft en tid. Sitter den fast runt hålet så är det så liten yta luften man pumpar in verkar på så det är svårt att få den att lossna. Risken är också att gummit spricker när det släpper.
 
  • Gilla
CirruZZ och 1 till
  • Laddar…
Om man antar att ventilen är 7mm i diameter så motsvarar 7bar en ”kraft” på 3,7 kg. Det är inte extremt mycket. Var det inte någon som hadde samma fel förra veckan? Det felet löstes med byte av kärlet.
 
  • Gilla
CirruZZ och 1 till
  • Laddar…
Tackar för alla svar och tankar kring mitt problem. Jag är helt säker på att ingen luft kommer in i kärlet. Har testat att trycka in en insektsnyckel och jag känner hur det flexar, men jag får ta i rätt ordentligt. Det Daniel109 skriver stämmer nog, och jag gissar att jag får ta i mer än 3,7 kg för att flexa bälgen. Antar att om jag bara fått den att börja röra sig så hade det kanske gått, men jag lyckas inte det med luft.

Blir till att byta kärl.
 
Sorry att jag bumpar min tråd, men ville bara säga att jag bytte kärlet och nu funkar det kanon, håller trycket stadigt och fint vid både vila och gång! Var helt enkelt den gamla där bälgen "satt sig". (y):)
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.