Hallå!
Egentligen är jag inne på fel forum, jag har inte en husrelaterad verktygsfråga utan en båtrelaterad, men eftersom de verkliga verktygsexperterna verkar finnas här så tänkte jag söka råd.
Alltså, jag håller på att slipa ner botten på min segelbåt, all gelcoat (den hårda plastytan) skall bort och glasfiberlaminatet skall friläggas. Jag har testat lite olika lösningar; borrmaskin+40-rondell eller vinkelslip: visst, det tar bra men blir väldigt ojämnt. Bandslip: absolut en vinnare på plana ytor där man kommer åt lätt, men efersom arbetsställningen är allt annat än bekväm och ytan som ska slipas är antingen vertikal eller lutande så är det svårt att komma åt och att ge ett jämnt tryck så att maskinen tar bra. Dessutom så verkar inte dammutsuget funka så bra när man inte håller maskinen vågrätt. Jag har kopplat en Kärcherdammsugare till. Det är nödvändigt med en effektiv dammuppsamling eftersom slipdammet är bra läskigt (plast och glasfiber).
Av en varvskille fick jag rådet att skaffa en bra excenterslip, han föreslog AEG. JAg har redan en AEG 12X dragare och en slagborr som jag är nöjd med och AEG excentern har en oscilleringsrörelse på 7 mm vilket jag inte har sett någon annan maskin (i den prisklassen i alla fall) ha.
Det som är viktigt är alltså:
-Hög avverkningsgrad
-Bra dammutsug
-Bra hållbarhet eftersom arbetet är ganska påfrestande
Mindre viktigt är:
-finish på den slipade ytan
-Färg (på maskinen alltså  ;) )
-Ljudnivå

Men... Nu har jag försökt läsa på och hitta några tester och det enda jag har hittat är ett test i Råd&Rön. Där får både Metabo SXE 425 och Bosch PEX 400AE/420AE bättre betyg än AEG EXE460 m.a.p. avverkningskapacitet. Samtliga maskiner ligger i ungeför samma prisklass, vilket är lagom för min budget. Jag har känslan av att det kommer att stå mellan AEG eller metabo, jag undviker gärna de gröna Boscharna eftersom de fick absolut sämst betyg av alla på hållbarhet (där fick AEG och B&D bäst).
Nog snackat om bakgrundsproblematiken (om ni nu orkat läsa så här långt)
FRÅGORNA är alltså:
-Hur stor betydelse har excenterrörelsens storlek för avverkningskapaciteten? Jag vill bli klar med jobbet innan pensionen i alla fall.
-Har någon erfarenhet av metabos respektive AEGs excenterslipar?
-Vad spelar slipytans storlek för roll på avverkningsresultatet? AEG:n kan både ha 125 och 150 mm, de andra 125.

Som sagt, långt inlägg men alla synpunkter är välkomna. Det är klart att jag begriper att om jag köper en Festo för 5kkr så får jag bäst grejer, men budgeten tillåter inte det... :-/

Tekniskt sett tror jag att det är hugget som stucket. Jag gissar att du kommer att jobba en del ovanför huvudet? Eller ligger båten upp-och-ned? Om du skall slipa en större båt med armarna uppåt, står du inför ett Sisyfos-arbete. Känn på alla maskinerna innan du köper.

Brukar man inte våtblästra bort gelcoaten? Så gjorde man i alla fall på 80-talet. Det går ganska fort. Det gäller bara att se till att laminatet torkar ordentligt och att man inte lägger på ny gelcoat innan det är helt torrt för att undvika böldpest. Kanske finns det något man kan hyra?

Edit: Jag såg att du ville ha bra dammutsugning. Jag har haft AEG:n. Dammutsugningen är inte bra, och det gäller gissningsvis även de andra maskinerna från Bosch och Metabo. Om du skall ha bra dammutsugning, är det Festool som gäller. Överväg att hyra.

Edit2: Hyr en Festool Rotex 150 eller 125 (lättare) med dammsugare. Se till att få en "soft" eller  "supersoft" slipplatta

• Gilla
Pfes
  • Laddar…
Helt rätt Mattias man brukar blästra.. Men om man gör det själv o har tiden på sig går det lika bra att slipa.. Men som du säger... Man arbetar med maskinen ovanför huvudet... Jag skulle satsat på den lättaste av de två..

Ja, blästring är den enklaste lösningen, men eftersom man inte får blästra på det varvet jag ligger på så måste jag dels hyra en gubbe som blästrar samt transportera bort båten och detta skulle totalt kosta mer än vad båten är värd så det går bort.
Ett annat alternativ är att låta varvet slipa, men det kostar också en bra slant och eftersom jag inte har jättebråttom tänkte jag göra det själv istället ( alla fall tills jag ger upp..)
Jag kommer precis som ni antar att jobba en del över huvudet. Då spelar ju vikten roll.
Vad är bra ställen att köpa och hyra Festomaskiner ifrån? Sugfunktionen är som sagt viktig även om jag kör med mask och glasögon. Men dessutom är avverkningen viktig och jag fattar det som att Feston har dels excenterfunktion och dels ett annat läge där den fungerar mer som en sliprondell, är det rätt uppfattat?

Englund skrev:
Vad är bra ställen att köpa och hyra Festomaskiner ifrån? Sugfunktionen är som sagt viktig även om jag kör med mask och glasögon. Men dessutom är avverkningen viktig och jag fattar det som att Feston har dels excenterfunktion och dels ett annat läge där den fungerar mer som en sliprondell, är det rätt uppfattat?
Hyra vet jag inte. Jag har köpt mina Festool från en tysk webhandlare och från lokala byggmaterielleverantörer, där man genom att köpa en hel del virke, fönster osv fått bra rabatter.
Tysken: http://www.hundt-direkt.de/index.htm

Rotexens funktion har du uppfattat rätt.

En vanlig byggdammsugare fungerar utmärkt

Aha, tack för tysktipset! Brukar det gå bra att handla från Tyskland? Eller är tullen där och snokar? Det är ju inte direkt en pall öl... Några andra återförsäljare?
Hur som helst, det är onekligen intressant. Men jag skulle nog vilja känna på en först. Sen undrar jag om det är utsuget som jag betalar för jämfört med en Metabo eller om jag kan förvänta mig en bättre avverkning med Feston. Jag har ju förstått på det här forumet att Festo är en s.k. golden standard... ;D

Att köpa från annat land inom unionen är helt tillåtet, så länge du betalat moms i det land där du köpt varan. Tullen har inte med saken att skaffa. När jag har köpt från den firman jag länkade till, har jag betalat i förskott. Inga problem.

En annan variant är att skriva ut de tyska sidorna och gå till lämplig återförsäljare i Sverige och be att de matchar priserna. Det har fungerat för mig. Då har jag dessutom gamat till mig en bunt papper.

Du får både utsuget och avverkning för den högre kostnaden. Avverkningen i Rotexläget kan jämföras med en bandslip. Dessutom kommer du att kunna använda maskinen till finslipning med excenterläget och polering med Rotexläget. Festools originalpapper bör/skall användas för bästa resultat. Om du kan tänka dig att skiljas från pengarna, kommer du inte att ångra dig. Rotexen kan man köpa utan att klämma på den först.

Jag ser att jag låter som en försäljare. Jag har inget eget intresse i Festoolförsäljning.

Mattias, du har en skadlig inverkan på min privatekonomi :D. Jag har iofs normalt sett en väldigt låg tröskel för att spendera barnbidraget på diverse verktyg, men du har lagt orden så skrämmande väl så att det nästan känns som att det redan nu har dragits pengar kontot. Det är inte så att du känner till någon återförsäljare i 031-området?

Jag känner inte till någon i Gbg. Du kan fortfarande leta efter någon som hyr ut maskinen. Klandra inte mig för att du väljer en maskin i stället för mat till barnen. (been there, done that) Jag vill passa på att höja ett varningens finger för det så kallade Festoolträsket. Sök på forumet, och du skall finna...

Småmaskinservice i Sisjön har Festool.

Englund -> du har säkert märkt att du har pm :)

Rotexen avverkningsförmåga, festools papper, jetstream-tekniken och en hyffsad dammsugare

= bättre kan det inte bli :cool:
Kan stå inne på heltäckningsmattan och slipa ::)

Det enda som är komplicerat med festools slipmaskiner är deras djungel av slippapper, men återförsäljarna brukar va ganska haj på vilken av de >50(!?) olika sorterna man skall ha.

Har för mig Småmaskinservice pris på rotex 125:an ligger på 2695:- exkl moms.
Förövrigt en mycket bra återförsäljare!

Och nej, jag är inte heller försäljare, bara smålänning :)

edit:
Kontaktlänk (eniro)

Vad händer med vinkelslip och ett gäng lamellskivor? Dvs de med slipapper som "flärpar". Låter lite som ett evighetsprojekt med enbart excentern för att inte tala om kostnaden för slippapper. Sen kan väl Feston få jämna ut det sista.

/Kent

Ytan blir väldigt ojämn...Har själv testat den varianten när jag jobbade på varv.. Ingen bra ide... Det bllir lite som att skära i smör med en varm kniv om du förstår vad jag menar... Slipmaskin är det nästbästa efter blästring..

Exakt, jag har testat både med borrmaskin och vinkelslip med rondell och det gräver ner sig lätt även om det avverkar bra. Då blir det mer spackling efteråt och då tar det nog mer tid totalt.
Förresten var jag inne en sväng och kikade på Småmaskinservice i Högsbo idag...jösses. Jag blev nästan religiös.

Vänta tills du provat en Festo och sen står utan den, den abstinensen är inte att leka med *S*

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.