Y
Nästan varje dag är det någon som mördas/hittas död. Någon som haft inbrott i sina hem medan de har sovit. Det bara trappasupp allt mer.

Vilka åtgärder är lämpliga att göra för att få ett säkrare hem?

* Inte ha öppna fönster. Inte ha olåsta dörrar.
* Villalarm?
* Lås på innedörrar.
* Belysning som tänder sig vid rörelser.
* "pepparspray".

Vad mer kan man skydda sig med?
Hund anser jag vara en risk mer än skydd då man tvingas gå ut med den på kvällen.

Larm och belysning. Vad säger statistik om dessa gällande förhindrande av brott?

Belysning är bra, de som är ute för att göra något olagligt vill sällan bli sedda. Larm tror jag också hjälper, främst för att en tjuv hoppar över det huset och fortsätter till nästa - såvida denne inte tror att det finns något som är extra värdefullt i det larmade huset.

Sedan undrar jag om du egentligen behöver vara så rädd. Det sker knappt 100 mord eller dråp i Sverige per år. Många sker visserligen i hemmet, men i de allra flesta fall känner mördaren och offret varandra. Så egentligen kanske det bästa rådet är att främst se över vem man lever tillsammans med.

• Gilla
mangen5 och 4 till
  • Laddar…
Jag har dörren låst, sen är "vanligt folk" inte så vanligt som mordoffer.

Yrrol skrev:
Nästan varje dag är det någon som mördas/hittas död. Någon som haft inbrott i sina hem medan de har sovit. Det bara trappasupp allt mer.
Fast verkligheten är ju tvärt om. Dödligt våld blir allt mer ovanligt, och speciellt att utsättas för dödligt våld av en främling är idag väldigt ovanligt.

2012 skedde enligt BRÅ 68 fall av dödligt våld i Sverige, vilket var den lägsta siffran på minst 10 år (visst, det kan ju ha varit ett extremår, kanske inte fortsätter utvecklas lika väl). Ca 75% av det dödliga våldet utförs av någon som offret känner (ofta kriminella grupperingar eller via familjeband, ofta av personer påverkade av alkohol och/eller narkotika).

Så, för att få ett säkrare hem: Syssla inte med organiserad brottslighet och undvik narkotika och allt för stora mängder alkohol. Det är effektiva sätt att minska risken att bli dödad. Belysning som tänder sig vid rörelser har nog ringa betydelse jämförelsevis.

• Gilla
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
Sluta läsa tidningen och kolla på nyheter så nogrannt. Man blir helt pepprad av mord-rån-våldtäkt-knarkhandel-vansinnesdåd-skolskjutning-bombdåd-mord-igen-dödsknark-kidnappning-osv och får sin världsbild helt skevad. Risken att man ska drabbas av något sådant är minimal jämfört med andra risker i samhället. Och även om man vet om det så sätter sig eländesbombardemanget i bakhuvudet och förpestar tillvaron.

De flesta svenskar dör av hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. Självmord är typ 15 ggr vanligare än mord/dråp som dödsorsak. Se till att ditt hem är en trivsam plats att vara på och att du säkrar upp det för brand- och fallolyckor. Tjuvarna håller du borta med brytskydd på dörrarna och trevlig grannsamverkan (vänner är bra för den psykiska hälsan). Bryter sig ett gäng roppeknaprande anabolaspykfall mot förmodan in hos dig medans du är hemma så ge dem pengarna och ta det på försäkringen och se det som otur. På samma sätt som man kan ha otur och bli påkörd eller få en måsskit i skallen så kan man bli rånad eller angripen, och då gäller det bara att försöka komma ur situationen med hälsan i behåll.

• Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Ett basebollträ i närheten av varje dörr är bra. Sätter man även en brandsläckare jämte har man även den biten fixad.

Ett säkrare hem handlar främst om att förebygga olyckor vilka tar närmare 2000 liv per år.

Se tex här.

Rädslan att utsättas är ju överdriven, och den oron skadar troligen nästan mer över tiden än skadan att faktiskt bli utsatt för brott (om man då överlever).

Men jag tror faktiskt att ett vanligt hemlarm med överfallslarm, med larmknappen placerad rimligt åtkomlig. Det är ett bra skydd. Det garanterar inget. Jag har en bekant som räddades till livet av ett sådant larm för ett antal år sedan. I det fallet var gärningsmannen en nära släkting med problem, så det är en annan situation än det som tas upp i tråden här. Och både larmcentralen och polis visste att det fanns en hotbild. Så när de tryckte på larmet skickade polisen direkt en piketstyrka, ingen mesig vakt från larmfirman. Det räddade situationen.

Överhuvudtaget verkar de ta överfallslarmen mer på allvar än man kan tro. En annan släkting drabbades av att deras överfallslarm falsklarmade, fel på larmknappen så att den plötsligt löste ut efter 10 års inaktivitet. Det kom en större polisinsats, de tvingades lämna huset, polisen gick igenom varenda skrymsle för att kontrollera att det inte fanns någon skurk i huset, typ att någon hölls under hot någonstans i huset. Och kvinnan fördes åt sidan, polisen försökte på alla sätt utröna om hon misshandlats.

Olika mänskor är ju rädda för olika saker... höjder, spindlar, ormar eller att mördad i sitt eget hem... det är ingen tröst med statistik skulle jag tro. Hjälper det med lampor och larm så kör på det men fundera på hur stark din rädsla är och om du upplever det som ett problem för då kanske du behöver få hjälp att hantera det...

Det är lätt att få intrycket att överfallsvåld både ute på gatan och i hemmet ökar, men det gäller att kolla upp hur det faktiskt förhåller sig. Som skrivits ovan redan minskar den typen av våld, inte ökar.

Är man rädd för att gå ut med en eventuell hund är kanske området man bor i belastat, eller rädslan att bli överfallen något för stor, i synnerhet som färre som går med hund blir överfallna.

raveper skrev:
Ett basebollträ i närheten av varje dörr är bra. Sätter man även en brandsläckare jämte har man även den biten fixad.
Slagträn har en tendens att slå i dörrposter mm.
Frågan är ju också hur långt man är beredd att gå? basebollträ, kniv, yxa, motorsåg, eldkastare osv.

Polisen har intervjuat inbrotttjuvar, det är intressant läsning Hoppa till sidan 21 om ni inte orkar läsa hela.
Mer om inbrott: http://www.youtube.com/watch?v=tosT9cS2PRA

Redigerat:
ullberg
frean98 skrev:
Polisen har intervjuat inbrotttjuvar, det är intressant läsning Hoppa till sidan 21 om ni inte orkar läsa hela.
Det var intressant, och det jag kommer minnas (även om jag anade tidigare) är detta:
Dessutom vill man i allra högsta gradundvika att göra inbrott hos grovt kriminella.
Visste att det var lösningen...

Kul också att grannsamverkan tycks avskräcka, trots att man inte riktigt vet vad det innebär.

Personligen känner jag att det skulle vara grymt påfrestande att hela tiden vara orolig, så jag är inte det. Och utan att kunna statistiken känns det verkligen inte som att detta är ett enormt riskmoment, kanske lite ekonomiskt, men inte ur ett personsäkerhetsperpspektiv.

Jag är försäkrad (ser till att inte vara underförsäkrad) och försöker ta bort det jag tror är mest inbjudande för tjuven. Men jag är samtidigt helt övertygad att om någon bestämmer sig för att ta sig in hos mig, ja då kommer de lyckas.

/U

Mikael_L
Vi har inget larm. Jag låser inte ens alltid om jag bara är iväg på en kort sväng.

Personligen tror jag det ger föga att larma, låsa, oroa sig och skydda sig på alla fantastiska vis.

För att leva mitt eget mitt liv med så bra livskvalitet som möjligt så oroar jag mig så lite som möjligt om det materiella.
Och genom att inte äga så fantastiskt mycket lull-lull och allt ser rätt enkelt ut från utsidan av huset så hoppas jag att huset inte ska verka så attraktivt på buset.

Sen kör jag så lite bil som möjligt, uppehåller mig inte i onödan på stökiga platser under stökiga tider (utanför krogen på natten osv), försöker hålla mig avstressad och må bra.
(Och knark och organiserad brottslighet har jag aldrig varit ens i närheten av, så där ser jag ingen hotbild.)
Om jag graderar mina egna chanser att dö eller skadas svårt så tippar jag att bilkörning eller psykisk ohälsa ligger i häraden 1000ggr mer sannolikt än av våld från annan person.
Det är baserat på statistik och självkännedom. Väldigt lite känslor med i den beräkningen.

Under många år efter att jag flyttat hemifrån låste jag aldrig min ytterdörr.

Skulle jag ha råkat ut för inbrott, eller komma att göra det, så skulle jag antagligen ändra mitt beteende och åsikter. :)

Redigerat:
  • Gilla
lasselu och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Vi har inget larm. Jag låser inte ens alltid om jag bara är iväg på en kort sväng.
Var bor du? ;):D

• Gilla
1457g
  • Laddar…
Mikael_L
Bredvid dig. :)

Jag glömde att nämna i förra inlägget att vi har brandvarnare (2st) och brandsläckare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.