Jepp, den ersätter den vita ramen.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet med flytspackel, men kolla i badrumstråden, där finns massor av inlägg om fall och flytspackel.

Man tackar för berömmet, betänk dock att även jag var novis en gång i tiden!

 
Tänkte låna tråden lite igen (även jag är tacksam för allt man lärt sig här). Jag gjöt i alla fall mitt källargolv i lördags, ca 5-7 cm tjockt blev det. Men inte helt jämnt. Så jag behöver flytspackla innan det blir klinker på. Men hur länge måste man vänta innan man spacklar? Skall betonget brinna klart eller kan man köra tidigare?

/Martar
 
Den kontakt som jag ringde för golvbetong sa att jag skulle ha på byggplast i tre dagar för att få en långsam bränning. Sedan skulle jag avvakta 2-3 veckor beroende på vad klinkertillverkaren sa. Men psamuels väntade drygt en månad (tror jag att det står någonstans).

Varför blev golvet inte helt jämt? Några tips på hur man undviker detta?

psamuels: Så du använde dig inte av flytspackel? Med andra ord så skapade du fallet i betongen?

/Sam
 
Betongen bör nog brinna klart, jag letade runt lite i trådarna och hittade denna; http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6, kolla post 9 och däromkring.

Du får nog räkna med någon månads torktid innan det är dags att fortsätta med golvbeläggning.

Jag skapade fallet i betongen dvs inget flytspackel, men nu talar vi om en tvättstuga, dvs inte särskilt mycket vatten på golvet, utan det går direkt ner i golvbrunnen, (fallet är kanske inte lika kritiskt som i ett badrum).

Min tvättstuga funkar finfint iallafall :)

Nu har jag ett rum kvar att göra, ett allrum, och bara för skojs skull skall jag flytspackla det golvet ikväll, jag har aldrig jobbat med flytspackel och någon gång måste ju vara den första.

Rapport kommer således.

 
Tack för svaren!

Varför mitt golv inte blev helt rakt? Oskicklighet kanske :'(
Jag hade inga skenor eller annat att dra av emot, fattade inte riktigt hur jag skulle få dem att ligga i våg med tanke på att underlaget (frigolit med armeringsnät och govvärmeslingor) sviktade.

Vet inte om jag gjorde betongen för hård (för litet vatten), körde med färdig finbetong och blandade enligt anvisningarna. Den var svår att dra ut jämnt. Strukturen blev också väldigt grov. Hur som så diffar det som mest 2 cm men i snitt kanske jag måste spackla upp en halv cm så det är inte så farligt.

/Martar
 
Samonite skrev:
Eftersom jag är en sådan novis på detta så förstår jag inte hur man får ett bra fall med flytspackel för det rinner som filmjölk, hur får man till det så det blir en vinkel ner mot brunnen, om man har alla brunnar plant utan fall i betongen? I duschen rör det sig om ca 1m2 som måste ha fall mot brunnen.
/Sam
Nu har jag provat på att flytspackla, det var relativt okomplicerat, jag skulle bara jämna till en skrovlig betongyta, så det vara bara att blanda, hälla ut och jämna till.

Jag tillverkade en 1 meter bred skrapa med ett borstskaft så jag kunde jämna ganska stora ytor samtidigt, i mitt fall rör det sig om ett 17m2 stort rum, så det blev att göra det hela i 3 omgångar.

För att spackla upp ett fall i en dusch eller ett mindre utrymme, skulle jag göra följande:

Tillverka ett antal tunna lister med en profil som motsvarar det fall Du vill ha, beroende på utrymmets utseende krävs ett antal profiler av olika utseende.

Profilen bör rimligtvis ha någon sluttande kilform.

Blandat Ditt flytspackel med lite mindre vatten än max mängden så att det inte blir så "rinnigt" (här får Du nog testa Dig fram).
Profilerna placeras på ytan, fördela ditt spackel, och dra av mot listerna så får Du automatiskt fallet.

När det hela har torkat, får Du ta bort listerna och spackla igen hålen.

Ett proffs gör ju detta på frihand, men då har han eller hon övat en massa.

En rapport vill vi ju ha när Du är färdig!

Lycka till.
 
psamuels,

Börjar du bli klar med källaren eller är det mycket smålir kvar? Jag följer tråden man börjar bli så avis när det ser så enkelt ut. Man borde kanske visa hur ett källarprojekt kan se ut om det går åt h.....e. Jag har sammma projekt som dig men har fått göra några extra modifikationer

-Spränga bort 30 m3 berg utanför för att regnvatten inte skall forsa in
-Grundförstärka 50 m2 av huset
-knacka ned och slänga på 5 ton ny puts för att den gamla var omöjlig att fästa något i
-Använda en barkspade och skrapa taket då plastfärg var någonting som förra ägaren gillade



Jag glädjer mig att det går bra för dig själv får man nöja sig med att det finns billiga Losec kopior ;)

/Robert

 
robbanl skrev:
psamuels,

Börjar du bli klar med källaren eller är det mycket smålir kvar? Jag följer tråden man börjar bli så avis när det ser så enkelt ut. Man borde kanske visa hur ett källarprojekt kan se ut om det går åt h.....e. Jag har sammma projekt som dig men har fått göra några extra modifikationer

-Spränga bort 30 m3 berg utanför för att regnvatten inte skall forsa in
-Grundförstärka 50 m2 av huset
-knacka ned och slänga på 5 ton ny puts för att den gamla var omöjlig att fästa något i
-Använda en barkspade och skrapa taket då plastfärg var någonting som förra ägaren gillade



Jag glädjer mig att det går bra för dig själv får man nöja sig med att det finns billiga Losec kopior ;)

/Robert

Man kan väl säga att jag ser ljuset i tunneln, och såvitt jag kan bedöma är det inte tåget som kommer :D

Om Du kollar post #97 så kan jag berätta att det är bara en bråkdel av all gammal plastfärg som vi skrapade ner, taket var inte roligt , så jag vet vad skrapa tak innebär.

Projektet har i stort sett gått bra, men tidsplanen har naturligtvis gått åt h-vete för länge sedan, innan jag är klar med detta så har det gått ett helt år från start till slut.

Från början var det tänkt att vi skulle vara klara i juni 2005 :-[

Nu är första raden klinker satt i sista rummet, bilder kommer till helgen.

Finliret kvarstår, men då får hustrun dra det tunga lasset, inredning, mm.

 
Snyggt, jag gör samma manöver!
Fråga ang golvvärmeslingornas avstånd. Ser att du kör med 20 cm, är det detta mått som gäller. Vad blir skillnaden med 30 cm. Måste framledningstempen höjas?
Vi ska lägga trägolv på vår nya platta.
/A
 
Jag har cc 30 cm mellan slingorna, det är standard för 20mm golvvärmeslang, tror inte att man skall frångå det.

Armeringsmattan från Byggmax har 20 cm rutor, så jag har helt enkelt najat slangen mitt i varannan ruta.

 
OK. Mitt armeringjärn (K-rauta) har 15 cm mellan rutorna!

Föresten, hur sätter man in en bild i detta forum? Cut&paste?
 
Då är det ju enkelt om Du använder 20mm slang, varannan ruta helt enkelt.

Såvitt jag vet, är det endast bildlänkar som funkar, använd "insert image" knappen.

Lägg gärna upp bilder på Ditt projekt, det är alltid kul.
 
Psamuels

Var det inte stök när du skulle sätta fast golvvärmarören i armeringen, jag tyckte att det var stök med att få allt snyggt utan att använda "märlor med hullingar" som man kunde trycka fast rören i isoleringen. Flyter inte armeringen upp när slangen sitter fast och man öser på betongen?

Färdiggjutet i källaren

Robert
 
robbanl skrev:
Psamuels

Var det inte stök när du skulle sätta fast golvvärmarören i armeringen, jag tyckte att det var stök med att få allt snyggt utan att använda "märlor med hullingar" som man kunde trycka fast rören i isoleringen. Flyter inte armeringen upp när slangen sitter fast och man öser på betongen?

Färdiggjutet i källaren

Robert
Jag hade inget problem med det, min armering låg direkt på isoleringen, inga distanser, så ett litet lyft gjorde inget.
Vi använde rör för att ha något att dra av mot, dom höll ner det hela under tiden som vi gjöt.
 
Det är mindre risk för att slangarna och armeringen flyter upp om du har provtryckt slangarna först och med andra ord ser till att dom är vattenfyllda vid gjutningen.
Jag har provat båda metoderna ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.