Efter all OSB var uppe började jag sätta panel i snedtaket. Med färdigmålad, ändspontad panel och en dyckerpistol från Biltema tänkte jag att det skulle vara snabbt gjort, men en vecka senare var jag fortfarande inte färdig. Händerna värkte, isoleringen kliade i ögonen och jag gick nog ner två kilo av alla resor upp och ner för byggställningen men skam den som ger sig.

Installation av vit panel i ett snedtak mot bakgrund av OSB-skivor och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre tak med ändspontad panel och synliga bjälkar, omgiven av isolering och OSB-skivor, med byggmaterial och stegar i rummet.
Skapa konto

Hålen för bjälkarna tog lång tid, eftersom de var svåra att mäta exakt. Jag fick såga och mäta om i flera omgångar för varje hål och jag fick även fila ner baksidan i vinkel för att kunna klämma dit brädan i sponten. Att jag satte panelen stående var nog också en anledning till att det blev så tidsödande. Det blev nog tre fyra vändor upp på byggställningen för varje bräda... Om jag skulle göra om det hade jag beställt ett paket extra panel och sågat hela längder med lite mer spill. Då hade det dessutom blivit betydligt snyggare, men men. Nu är det färdigt.

Dörrar monterades förra veckan. Jag har varit lite orolig för det här med att sätta en utåtgående ytterdörr som inåtgående, men det var faktiskt inga problem att vända på vred och nyckelhål. En liten distanshylsa behövdes, men det var allt.

Jag har även börjat gipsa och spackla. Innan gipsning monterade jag plåtprofiler i innerhörnen för att hålla ihop dem lite bättre. Jag hade slarvat med kortlingar, men det känns som att det blev väldigt stumt ändå med de här profilerna. För ytterhörnen har jag testat aquabead och de verkar göra jobbet. Jag fick ingen riktig klarhet i huruvida man måste montera dem på gipsskivans spackelkanter eller om de går att sätta på skurna skivor så jag testade på skurna skivor och med en uppspackling på 15 cm ser man inte förhöjningen alls, så jag kör nog på det.

Renoverat rum med snedtak, gipsskivor och vit träpanel, byggställning och monterade dörrar.
Skapa konto

• Gilla
Cpt-Keso och 5 till
  • Laddar…
Dagens tejptips! När ångspärr/ångbroms tejpas fast på fönsterkarmen, tejpa inte för långt in. Jag tänkte lite naivt att det bara var att skära med mattkniven och dra av överflödet. Tejpen visade sig bita fast nåt helt otroligt på PVC-karmen. Bilden tagen efter tre timmars skrapning med stålspackel. Tejpresterna gick med viss möda sen att gnugga bort med t-röd. Tyvärr blev det en del märken efter skrapningen..

Gipsskiva som möter en PVC-fönsterkarm med rester av grön tejp och spackelrester efter borttagning.
Skapa konto

Det ganska dryga jobbet med remsor och spackling är äntligen över. Det blev tre lager mediumspackel och ett lager finspackel. Jag är väldigt nöjd med aquabead till ytterhörnen. Väldigt lättjobbat och sitter som berget.

Inomhus renoveringsarbete med nyinstallerade gipsskivor på väggar och tak, fixerställning och renoveringsmaterial synligt.
Skapa konto

Jag har läst en del om hur man gör vinklade fönsternischer "på riktigt" och det ser ganska besvärligt ut. Jag gjorde en fuling och reglade bara det yttre hålet lite större än det inre utan att snedställa eller snedsåga någonting. Sen skruvade jag en enkel gipsskiva som smyg. Eftersom gipsskivan bara ligger an mot reglarnas kanter mätte jag noga upp var skruvraden skulle hamna för att dra precis i kanten. Det gick över förväntan och känns tokstabilt. Sen på med aquabead där också. Här vände jag spackelkanten utåt eftersom smygen altid kommer utsättas för släpljus från fönstret.

Renoverat hörn av ett rum med gipsskivor, fönsterkarm och delvis spacklade ytor.
Skapa konto

Efter spackling och målning:

Vägg med nyligen installerat smalt fönster med PVC-karm, vit sida och mörk fönsterbänk, med utsikt mot grönska.
Skapa konto

Till den lilla fönsterbänken tog jag en bit överbliven bänkskiva i ek och betsade mörk. Till det stora fönstret snålade jag och köpte ett 27 mm hyllplan i furu. Jag mörkbetsade den också och oljade ett par gånger. Resultatet blev riktigt tjusigt, men vi får väl se hur den står emot påfrestningar. Det märks ju väldigt tydligt att den är mjukare än ekskivan.

Mörkbetsad fönsterbänk i ek belägen vid ett vitt fönster, med väggar klädda i spacklad gips.
Skapa konto

Jag försökte passa in gipset runt stödbenen så gott det gick, spacklade sedan tätt och drog på en silikonfog efter målning.

Hörn av ett rum under renovering med gipsskiva och träbjälkar mot en vitmålad vägg.
Skapa konto

Mot panelen i snedtaket tänkte jag satsa på lister istället. Det var betydligt svårare att få en tät övergång med panelen, så den är inte alls lite tajt som gipset. Här är ett test.

Renoverad hörna med nyligen monterad, vitmålad list på en träregel och vit vägg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Cpt-Keso och 7 till
  • Laddar…
Lagom till att det äntligen blivit varmt ute har jag nu fått värmepumpen installerad. Taskig timing, men det hade varit svårt tidigare eftersom allt behöver vara klart och målat invändigt. Det blev en Panasonic CZ9SKE och installationen gick utan överraskningar.

Nyinstallerad värmepump med rör som sträcker sig längs en röd lada med vit knut, stege och trädgård.
Skapa konto

Att få tag på en ledig rörmokare i Skåne var en av de svåraste uppgifterna hittills, men det gick till slut. Som tur är ligger avloppsröret från huset bara åtta meter från ladan. Jag hade först tänkt hyra en minigrävare, men på grund av väntetider och hög kostnad provade jag att sätta spaden i jorden.

Nygrävd grävtrench i trädgården med spade i handgrävt hål för installation av avloppsrör.
Skapa konto

Tack vare stenfri sandjord såg trädgården ut så här innan dagen var slut. Det enda som var jobbigt var att gräva upp hålet för anslutning till befintligt rör, eftersom det ligger lite djupare på 1,30 och det behövs mer plats för att kunna jobba. Röret går ganska nära en stor björk så det var också en del rötter i den änden.

Grävd trädgård med öppna diken nära en rödvit lada för installation av värmepump och avloppsrör.
Skapa konto

För att justera fallet använde jag laserpasset och stack in blompinnar i våg, sen mätte jag från pinnen ner till botten varje meter och skapade ett fall på 1-2 cm per meter.

Nyligen grävd schakt i trädgård för avloppsrör, med jord och grässtackar bredvid.
Skapa konto

Sen kom rörmokaren och lade ner nya rör och kopplade in på befintligt avlopp.

Nyinstallerade avloppsrör i grävd ränna i trädgården med stenfri jord och gräsmatta.
Skapa konto

Nyinstallerade avloppsrör i grävd tränch med synliga rötter och jord.
Skapa konto

Jag hade först funderingar på att själv försöka bila upp ett hål genom väggen för att leda ut avloppet, men i efterhand är jag väldigt glad att jag inte gjorde det. Håltagaren fick kämpa i nästan två timmar för att komma igenom 70 cm betong och stenbumlingar. Nu vet jag i alla fall att ladan står stabilt :)

Installation av värmepump med verktyg och material i ett rörig byggområde inomhus.
Skapa konto

Bjuder på en bonusbild på nya odlingslådor och stenläggning.

Odlingslådor av trä och stenplattor i trädgård med gul rapsfält och växthus i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Cpt-Keso och 8 till
  • Laddar…
Vilket jobb att handgräva detta.
Jag är imponerad!

Sista fodret är uppspikat och snart är inredningen klar. Jag tänkte det är dags att summera projektet, men först några bilder från det färdiga resultatet.

Renoverat vindsrum med skrivbord, stol, dator, växt, fönster och läsfåtölj i vitt och träfärgade toner.
Skapa konto

Nyrenoverat hemmakontor med skrivbord, stol, dator och växt vid fönster, med trägolv och lutande tak.
Skapa konto

Inredd vindsvåning med tv, ljudanläggning och modern stol på ett mörkbrunt golv med en röd matta.
Skapa konto

Renoverat badrum med vitt handfat och toalett mot ljusgrå vägg och mörkt klinkergolv.
Skapa konto

Renoverad tvåvåningsbyggnad med rött och vitt fasad, grönskande träd och blommande växter i förgrunden.
Skapa konto

Min tänkta budget för projektet var 150 000 inklusive allt, men som vanligt blev notan högre. Den faktisk kostnaden landade på 189 000 inklusive el, vvs och värmepump, men då har jag säkert missat några saker, så närmare 200 är nog mer realistiskt.

Det är svårt att bryta ner kostnaderna helt utan att gå igenom varje kvitto, men ungefär så här är det fördelat:

8000 - Hyra maskiner (skylift, bilningshammare, klinkerskärare)
8000 - Färg inne och ute, spackel, etc
4000 - Diffusionsöppen takduk
6000 - Limträbalk inkl montering
12000 - Isolering
10000 - Fönster
6000 - Klinker, tätskikt, toalett, handfat
34000 - Reglar, skivor, etc
5000 - Dörrar
10000 - Golv
14000 - Värmepump inkl installation
27000 - Elektriker och elmaterial
28000 - Rörläggare, vvs-material, håltagning
17000 - Skruv, beslag, övrigt

I kalendertid sträckte sig det här projektet över ungefär ett år. Jag skulle uppskatta att jag lagt cirka 25 timmar i veckan under halva den tiden plus en hel del strötid här och där, så kanske runt 800 timmar totalt. Allt utom infällning av limträbalken, el och vvs har jag gjort själv och jag hade ingen nämnvärd erfarenhet av renovering tidigare, så en stor del av tiden har gått åt till att lära mig alla moment.

De enda verktyg jag köpte specifikt för projektet var en rotationslaser och en dyckertpistol för totalt 1600 kr. Lasern har varit helt oumbärlig och jag ser knappt hur det hade varit möjligt utan den. Resten hade jag sedan innan, men det är verkligen inget fancy. Varenda skruv i bygget, från 6x120 i takstolarna till minsta gipsskruv, är dragna med en grön Bosch PSR1800-LI2 för en dryg tusenlapp. Jag vet att grön Bosch har lite dåligt rykte, men jag är imponerad. Jag vet inte hur många gånger den åkt i golvet från byggställningen utan att protestera. Även en grön Bosch sticksåg som redan hade sju år på nacken har varit extremt välanvänd genom hela bygget. Jag har en Skil cirkelsåg, men den är så dålig att jag oftast hellre använder sticksågen. En tigersåg av okänt märke har jag också använt några gånger, samt en slipmaskin och en elhyvel, även de grön Bosch.

Det enda jag skulle gjort annorlunda så här i efterhand hade varit att planera för en liten garderob mellan toaletten och ingången. I min iver att maximera storleken på rummet och toaletten gjorde jag det istället omöjligt att gömma undan t.ex. en dammsugare, eller en ful skrivare. Jag har lite funderingar på ett platsbyggt skåp längs med ena långsidan istället, men en garderob hade varit en betydligt mer elegant lösning.

Slutligen en bild från våningen under, dit jag nu flyttat allt från den gamla trånga snickarboden – mer plats för framtida projekt!

Välorganiserad verkstad med verktyg på arbetsbänk, hyllor fulla med förnödenheter och golvstående maskiner.
Skapa konto

• Gilla
Cpt-Keso och 27 till
  • Laddar…
Blev riktigt bra, snyggt jobbat!!!!

Vad snyggt! Och vad bra med en tydlig summering som ger en bild av var de tunga posterna ligger. (y)

Grymt snyggt! Härligt med en luftvärmepump med kyla då jag kan tänka mig att det kan blir rätt varmt där uppe annars.

Bra jobbat!

Bra gjort!

Kanon snyggt och trevlig tråd, slutresultatet är verkligen trevligt.
Bra jobbat!
//Jante

Läckert (y)(y)

Megalike!!

T Thomas_Blekinge skrev:
Har man laserpass så kan man även använda den. Lys in med den i dosans centrum och sätt skivan på plats. Där lasern träffar skivan ska du borra sedan.
Tack för berömmet, det är jag inte van vid! Det var inte min idé, bara något jag har läst om tidigare. Dessutom funkar det bara om du har ett uttagsställe per skiva.

• Gilla
Cpt-Keso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.