MathiasS skrev:
Kärnfrågan:
Hur många av dessa 2030 har EN gång i sitt liv tagit ner eternitplattor från väggen på sitt hus och därigenom fått obotlig cancer?
Med tanke på att asbestrelaterad cancer inte visar sig på decennier så är den frågan inte lätt att svara på - eller forska i för den delen.

Försöker inte sprida skräckpropaganda, men en del av inläggen ovan indikerade att det var bara att knyta en näsduk om snoken och köra. Det finns säkert råd att få någonstans om hur man ska gå tillväga, och med tanke på riskerna är dom säkerligen tilltagna i överkant.

Berit
PS. Det var inte jag som skrev att det bara tar ett fiber. ;)
 
Berit skrev:
Med tanke på att asbestrelaterad cancer inte visar sig på decennier så är den frågan inte lätt att svara på - eller forska i för den delen.

Försöker inte sprida skräckpropaganda, men en del av inläggen ovan indikerade att det var bara att knyta en näsduk om snoken och köra. Det finns säkert råd att få någonstans om hur man ska gå tillväga, och med tanke på riskerna är dom säkerligen tilltagna i överkant.

Berit
PS. Det var inte jag som skrev att det bara tar ett fiber.  ;)
Det finns råd att få och alla säger samma sak:

1. Riktig andningsmask (finns på jula)
2. Gärna heltäckande kläder som du bara använder för detta ändamål
3. Skyddsbrillor (
4. blöt gärna materialet så dammar det mindre.
5. Undvik att knäcka skivorna
6. Skicka ungarna till kiosken för att köpa glass medans du jobbar.


 
  • Kopia_av_DSC00494.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tack allihop för era svar! Det blev ju en riktigt intressant debatt... Det får bli åtgärder enligt MathiasS råd. Tack för det!
 
  • Kopia_av_DSC00495.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andningsfilter av klass P3 fick jag till svars när jag rev eternit.
 
  • Kopia_av_DSC00821.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Fast tråden är 5 år gammal. :)
 
Ja, men rätt filter är, om jag minns rätt, P3.
 
aa p3 är det som gäller men den masken går med p3filter som jag får köpa till
 
M
Tänkte låna tråden lite :)

Asbest är inte kul - nanofibrer som är så pass långa att kroppens imunförsvar inte kan kapsla in dem, så det fortsätter att irritera cellerna och risken för cancer ökar snabbt :(

Idag går ju mycket mot "nano", exempelvis nanofibrer i kläder, nanosilver för bakteridödande i svettiga strumpor, samt nanopartiklar (zeoliter) i tvättmedel eftersom fosfaterna är förbjudna. Speciellt dessa zeoliter kan vara problematiska då de inte är vattenlösliga och orsakar slam som inte bryts ner i infiltrationen. Vissa zeoliter är också så pass små nanopartiklar att de utgör en risk om de kommer i lungorna - har ni inte märkt av ökad damm-mängd hemma som orsakas bla av dessa zeoliter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.