Min fråga är: Varför uppfan de ett system till? Räcker det inte med att vi har Tanos Systainers samt Bosch L-Boxx som inte är kompatibla med varandra?

• Gilla
Otsef
  • Laddar…
P
för att man ska handla :D

många butiker har redan tjuvstartat försäljningen men meningen va att dom skulle lansera den efter nordbyggs mässan..

priset va 300kr för en tom låda sen väljer man ut i butiken vad man ska ha i den.. vet inte om de finns färdiga system o köpa.. såsom deras gamla lådor corrseal/programa/cutter

Jag är uttagen som testpilot av Essboxen, jag ska få den under nästa vecka. Du köper lådan tom och fyller den med dom sorter du vill. Problemet är att Essve inte har bytt ut alla gamla förpackningar än.

S
är ju bara ta en tom plast förpackning och fylla över.
speciellt då väskan har skumgummit som lock till alla lådor eller?

• Gilla
Sauer200str
  • Laddar…
Jag kollade lite på en sån på beijer, men jag gillar dom gamla plåtlådorna bättre faktiskt.

Jag använder inte bara essve skruv utan mycket biltema och Heco så då dumpar jag bara i vad jag har köpt i askarna i lådan.
Men främst så har jag en stor 2-vånings sortimentlåda som jag har allt från 3x16 till 12x160 i.

Redigerat:
Har testat den lite, gillar systemet. Skruvlådorna på hyllan i affären passar rakt ner i essboxens botten, typ som legobitar. Åtminstone när lådan är ny sitter de mycket bra. Lätt och snabbt att köpa de skruvaskar man använder. Smidigt att slippa flytta skruvar till andra burkar (a la raaco handybox och tanos sortainer/systainer). Vill dock tillägga att jag inte har långtidstestat lådan.

I min värld fallerar essbox främst på 2 punkter:
1) Passar inte ihop med tanos system, vilket jag använder
2) Jag använder wurths skruv, vilket är fullkomligt överlägsen essve vad gäller bitsfästet, och lika bra i övrigt.

Det verkade som det fanns en matta som essve sålde som tillbehör med samma pluppar som i botten på boxen, om höjden stämmer kan ju limma fast en sådan i sin systainer/l-boxx och litte skumgummi i locket. (lite som hå och hej med farbror frej)

Fick en sån på köpet om jag köpte 8 askar skruv häromdagen. Tycker den är lite stor, iaf passar den inte in mitt hyllsystem i bilen som är byggt för typ systainer. Den blir rätt tung fullastad med fulla paket skruv.
Men fin och vattentät är den.

Jag har nyligen flyttat bits och skruv från Raaco till Tanos. En fördel med Tanos är att man upptäcker om man inte stängt/låst lådan när man tar tag i handtaget för att flytta den. Så är det inte med Raacos handyboxar. Gissa hur jag vet det...? Tyvärr verkar Essboxen lida av samma designmiss som Raaco i det avseendet. Jag gillar inte att sortera en miljon skruvar som ligger över hela golvet. Essbox går därmed fetbort för mig.

Systemet är säkert praktiskt om man enbart jobbar med ESSVE produkter. Då är det säkert snabbt och lätt att fylla på och ha koll på vad man behöver. Men jag blandar hej vilt med ESSVE och biltema och lite vad man kommer över, så jag hoppar över.

Vilket system från Tanos är det ni använder???

P
Tanos classic systainer är bättre förvaring än T-loc.. iaf i mitt tycke då dom gjort färre lådor i T-locen pga att de ska va nån ram runt alltihopa :confused:
men t-locen är en bättre låda annars(y)

essbox är ett måste i min samling skruvlådor :wow:

Lite OT, men Tanos sortainer får jag utbrott på med jämna mellanrum, alltid något som ligger ivägen och gör att lådorna inte går att dra ut. Kan dock tänka mig att Tanos variant med raacos boxar är riktigt bra, boxarna är iallafall riktigt smidiga.

• Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Ja, jag är också testpilot på systemet. Jag fick grejorna i förrgår , har knappt hunnit kolla på dem än, men som dedikerat förvaringssystem verkar det ju helt ok.
Tänker då på om man ska göra iordning tex en dörr/fönstermonteringsväska och fylla upp med karmhylsor, skruv, kilar, distanser, verktyg o allt som behövs.
Själv ska jag göra iordning en väska med grejor för "montering av småprylar i blandade väggmaterial",
Själv gillar jag den här sortens systemtänk (är Festool-kille) , men jag vet att det inte passar alla att jobba på det sättet. Ja, och så ska man ju gilla ESSVE-prylar då, för de lådorna är ju det enda som passar i systemet......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.