7 673 läst · 31 svar
8k läst
31 svar
Ersättning till kakelugn
Det fordras lite specialgubbar för att plocka ner en kakelugn så den inte går sönder, sen ska allt numreras för att komma på samma plats igen. Inget gratis om den ska bevaras och säljas, det brukar kosta upp mot 30 kkr att montera upp en kakelugn. Kanske hälften för att plocka ner den i delarna. Så ett tips , ta ett varv till och känn efter, det med praktisk värme går före mys. Och vad är mys, då ska det vara en helt öppen spis som inte håller värmen utan är som en möbel. Men klart upp till var och en att göra som vill. Men ordspråket """" Den som lyder en vis är inte novis ""
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/kakelugnsmakaren-i-sodertalje
Av en händelse läste jag det här idag, och då tänker jag på när han berättar om hur de fick öva på att slå sönder kakelugnar när han utbildade sig.
Tiderna förändras.
Jag vill ha en kakelugn...
Av en händelse läste jag det här idag, och då tänker jag på när han berättar om hur de fick öva på att slå sönder kakelugnar när han utbildade sig.
Tiderna förändras.
Jag vill ha en kakelugn...
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 973 inlägg
Vilken fin kakelugn! Och ni vill riva ut den och ersätta med en bövla kamin för att det är mysigare !?
Ta inte illa upp, men jag undrar om ni ägnar er åt annat vanvördigt beteende också, t ex äta havregrynsgröt med hjortronsylt på?
Framhärdar ni med att vilja göra er av med kakelugnen, ställer jag mig i kön bland alla andra som vill ge den ett nytt hem .
Ta inte illa upp, men jag undrar om ni ägnar er åt annat vanvördigt beteende också, t ex äta havregrynsgröt med hjortronsylt på?
Framhärdar ni med att vilja göra er av med kakelugnen, ställer jag mig i kön bland alla andra som vill ge den ett nytt hem .
Hjortronsylt har man väl till allt?SågspånPappspikEternit skrev:Vilken fin kakelugn! Och ni vill riva ut den och ersätta med en bövla kamin för att det är mysigare !?
Men i övrigt håller jag i hemlighet med dig.
Jag håller med dig helt och hållet, oftast vill man ha lite mysigt en Fredag kväll , eller skön strålvärme till frukost.L lowa skrev:Ja, vi har bara luckorna öppna när vi sitter framför kakelugnen, går vi därifrån stänger vi dom. Likaså ifall om vi eldat en längre stund för att inte riskera att den blir för varm.
Vi har bergvärme och vattenradiatorer samt en kamin i källaren också så vi är inte så beroende av att kaminen ska kunna värma upp hela huset, är mer ute efter myskänslan ; )
Dom flesta som har en tung kamin har oftast ganska kallt hemma , krävs många eldar för att få den så det värmer , dom flesta jag känner med Täljstenskaminer brukar försöka monter in fläktar som sprider värmen snabbare, medans en med stora glasluckor sprider snabb värme ,samt en underbar känsla av en öppen eld, kommer man hem, det känns lite kyligt kanske 19 grader hemma, efter 3 eldar ca 24-25 plus inne som håller hela kvällen, vid öppenplanlösning så får man 22-23 grader i nästan hela huset .detta når man sällan med en tung kamin, då får man elda ordentligt tills tungviktaren är 60 - 80 gr utvändigt.
Dagens hus behöver inte en tung kamin, komforten hemma är högre o varmare temp än man hade förut, samt knappt någon annan värmekälla, därför gjordes dom tunga o lagrande, men nå en skön temp,det når dom sällan.
Sista kaminen blev ett självklart val, stora glas och man får in 70 cm ved träd, den brinner långsamt och länge, samt ett underbart mysigt sken från flammorna , en tung kamin har sällan dessa glasytter som ger en sådan känsla, lite mer som ett litet fönster där man just ser elden.
Sälj bort kakelugnen, sök upp en som får in stora långa pannved, med mycket glas gärna alla sidor om den står öppet, annars glas på tre sidor så man kan njuta av den från alla håll.
OT.
Ja, det var ord och inga visor
Kamin bild ovan.
Kan bara hålla med dig till viss del.
I dag har det varit runt nollan, i stort sett hela dagen i skuggsidan. Så även nu i kväll.
Eldade två ilägg på eftermiddagen.
Öppen planlösning. Gott o varmt till sen frukost. Då vi gör en liten eld igen. Kanske typ en vedkorg 40 cm ved.
Enda värmekällan.
Kallare ute typ - 25, så eldar vi längre åt gången, inte nödvändigtvis hårdare.
Inte ens då vi båda jobbade, behövdes det eldas dagtid eller natt.
Behövs inga fläktar... Hade en takfläkt, som bara irriterade. Blev i vart fall ingen hit, vad gällde värmetransport i kåken, så den slängde vi ut efter nån månad på vintern.
Och det blir faktiskt inte så mycket strålningsvärme ut genom luckglaset som det ofta vill påskinas. Däremot blir hela kaminens utsida jämnvarm, och strålar åt alla håll.
Blir inte ens hett strax intill / framför kaminen. Helt perfekt åt hunden.
Med en kamin centralt i huset, kommer den varma luften, först att söka sig upp mot taket, ned efter alla ytterväggar och förbi fönster, och slutligen i mot kaminen igen.
Därför blir det varmt i alla rummen, vid enplans hus, såvida dörrarna är öppna o s v.
Men lite seg i starten. 1.5 - 2 timmar, om det varit oeldat en dag eller mer.
BT om kakelugnen...
.
Ja, det var ord och inga visor
Kamin bild ovan.
Kan bara hålla med dig till viss del.
I dag har det varit runt nollan, i stort sett hela dagen i skuggsidan. Så även nu i kväll.
Eldade två ilägg på eftermiddagen.
Öppen planlösning. Gott o varmt till sen frukost. Då vi gör en liten eld igen. Kanske typ en vedkorg 40 cm ved.
Enda värmekällan.
Kallare ute typ - 25, så eldar vi längre åt gången, inte nödvändigtvis hårdare.
Inte ens då vi båda jobbade, behövdes det eldas dagtid eller natt.
Behövs inga fläktar... Hade en takfläkt, som bara irriterade. Blev i vart fall ingen hit, vad gällde värmetransport i kåken, så den slängde vi ut efter nån månad på vintern.
Och det blir faktiskt inte så mycket strålningsvärme ut genom luckglaset som det ofta vill påskinas. Däremot blir hela kaminens utsida jämnvarm, och strålar åt alla håll.
Blir inte ens hett strax intill / framför kaminen. Helt perfekt åt hunden.
Med en kamin centralt i huset, kommer den varma luften, först att söka sig upp mot taket, ned efter alla ytterväggar och förbi fönster, och slutligen i mot kaminen igen.
Därför blir det varmt i alla rummen, vid enplans hus, såvida dörrarna är öppna o s v.
Men lite seg i starten. 1.5 - 2 timmar, om det varit oeldat en dag eller mer.
BT om kakelugnen...
.
Redigerat:
Jag känner inte så många med en tung kamin, men jag har en själv, en 1,5ton i täljsten ungefär som på bilden tidigare. Så här eldar man: Från avsvalnat läge så eldar man först en hel laddning ca 12 kg, när det brunnit till hälften så fyller man upp och låter brinna ut. Då har ugnen lagrat ca. 30kWh och ytttempen är 60 grader. Ugnen avger värmen under ca 10-12 timmar, 3kW i snitt. Är det kallt ute eldar jag två gånger per dygn, vår/höst en gång. Har alltid ca 23 grader inne på 190kvm med FLVP som fördelar värmen.T Takläggare skrev:Jag håller med dig helt och hållet, oftast vill man ha lite mysigt en Fredag kväll , eller skön strålvärme till frukost.
Dom flesta som har en tung kamin har oftast ganska kallt hemma , krävs många eldar för att få den så det värmer , dom flesta jag känner med Täljstenskaminer brukar försöka monter in fläktar som sprider värmen snabbare, medans en med stora glasluckor sprider snabb värme ,samt en underbar känsla av en öppen eld, kommer man hem, det känns lite kyligt kanske 19 grader hemma, efter 3 eldar ca 24-25 plus inne som håller hela kvällen, vid öppenplanlösning så får man 22-23 grader i nästan hela huset .detta når man sällan med en tung kamin, då får man elda ordentligt tills tungviktaren är 60 - 80 gr utvändigt.
Dagens hus behöver inte en tung kamin, komforten hemma är högre o varmare temp än man hade förut, samt knappt någon annan värmekälla, därför gjordes dom tunga o lagrande, men nå en skön temp,det når dom sällan.
Sista kaminen blev ett självklart val, stora glas och man får in 70 cm ved träd, den brinner långsamt och länge, samt ett underbart mysigt sken från flammorna , en tung kamin har sällan dessa glasytter som ger en sådan känsla, lite mer som ett litet fönster där man just ser elden.
Sälj bort kakelugnen, sök upp en som får in stora långa pannved, med mycket glas gärna alla sidor om den står öppet, annars glas på tre sidor så man kan njuta av den från alla håll.
Inga som helst problem att få varmt med en riktig ugn om man eldar rätt.
En mycket träffande o bra beskrivning.N Nikorasu skrev:Jag känner inte så många med en tung kamin, men jag har en själv, en 1,5ton i täljsten ungefär som på bilden tidigare. Så här eldar man: Från avsvalnat läge så eldar man först en hel laddning ca 12 kg, när det brunnit till hälften så fyller man upp och låter brinna ut. Då har ugnen lagrat ca. 30kWh och ytttempen är 60 grader. Ugnen avger värmen under ca 10-12 timmar, 3kW i snitt. Är det kallt ute eldar jag två gånger per dygn, vår/höst en gång. Har alltid ca 23 grader inne på 190kvm med FLVP som fördelar värmen.
Inga som helst problem att få varmt med en riktig ugn om man eldar rätt.
Som vid alla stenugnar o kakelugnar, brukar jag vara försiktig vid uppstart av kall eldstad.
Begränsat drag tills det inte längre känns bekvämt att hålla handen på eldstaden utsida.
Därefter kan jag öka draget, tillförseln av förbränningsluft.
Stryper senare för att underhålla värmen.
Eldar försiktigt med andra ord.
Vi brukar även elda i bakugnen, bara bakugnen, eller när det eldas i stora eldstaden.
Beror på vilken bakugnstemp man vill ha.
Allt från 100 till 300 grader.
För att nå det lägre tempområdet, behövs ingen eldning i själva bakugnen.
Redigerat:
Hej om du kommit fram till att de moderna kaminerna har samma verknings grad så tror jag inte att du/ni kan/vet hur man eldar i en kakelugn. Det går extremt lite ved i en kakel ugn.L lowa skrev:Eldar redan nu med öppna luckor. Jo, vi har koll på hur en kakelugn ska eldas men vi märker redan nu att vi inte använder den så mycket som vi trodde. I huset vi flyttar ifrån har vi en kamin som ger en skön strålningsvärme och som vi eldat i mycket. Vad vi förstått har de nya kaminerna minst lika bra verkningsgrad som kakelugnar.
Om man har tvivel om detta, så är det bara att mäta rökgstemperaturen, strax efter kaminen.
När jag eldar för fullt i min täljstenskamin ligger den på drygt 200 grader.
Gissa vart resten tar vägen.
Mät gärna upp vad ni har, så kan vi gämföra.
Blir ju lite O T.
Startar strax en ny tråd:
" Effektiv eldstad - Rökgastemperatur"
Blir ju lite O T.
Eller så kan man ju fundera på hur många vedträn du stoppar in i täljstens kaminen samt vilken värme det ger. Effektiviteten i kakelugnen är just precis det. Mängden ved kontra värmen den producerar.H Hybro skrev:Om man har tvivel om detta, så är det bara att mäta rökgstemperaturen, strax efter kaminen.
Blir ju lite O T.
Vänta till efter första ordentliga strömavbrottet vintertid - det kan förändra behovsbildenL lowa skrev:Ja, vi har bara luckorna öppna när vi sitter framför kakelugnen, går vi därifrån stänger vi dom. Likaså ifall om vi eldat en längre stund för att inte riskera att den blir för varm.
Vi har bergvärme och vattenradiatorer samt en kamin i källaren också så vi är inte så beroende av att kaminen ska kunna värma upp hela huset, är mer ute efter myskänslan ; )
Jag skulle absolut inte kasta ut en kakelugn - har den "fel" färg så ska det gå att måla den
Att byta lucka är "gratis" jämfört med att byta till något likvärdigt