Hej allihopa,

Detta är mitt första inlägg här, efter flera timmars letande utan lösning vänder jag mig nu till proffsen.

Jag köpte en LED taklampa från Kina. Inuti lampan så är det 3 led transformatorer som i sin tur driver olika långa led lister.

Alla tre transformatorerna styrs med en 2,4ghz fjärrkontroll för att kunna dimma samt välja mellan 2700K - 6500K.

Led listen har varannan diod varmvit och kallvit. Därav 2 output på transformatorerna, en som tänder de varmvita och en för den kallvita. Genom att tända båda fixar den så kallat dagsljus(ca 4500K).

Jag vill nu ersätta dessa transformatorer då jag vill styra lampan via min vanliga väggbrytare. Är ej intresserad av att kunna styra med fjärrkontroll eller kunna välja temperatur, utan jag vill ha standard 4500K alltid. Detta fungerar ej med befintliga transformatorer då de återställer sig till varmvita så fort transformatorn blir strömlös.

Transformator 1: Input: 175-260V Output: 110VDC
Transformator 2: Input: 175-260V Output: 110VDC
Transformator 3: Input: 175-260V Output: 190VDC

Se bifdogade bilder.

• LED-transformator märkt med modell och specifikationer, 175-260V in, 110VDC ut, röd och svart in-tråd, färgglada ut-trådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LED-transformator märkt med tekniska specifikationer och kablar, monterad vid taklampa.
    Skapa konto
Utspänningarna låter väldigt konstigt. Är du säker på det?

H hempularen skrev:
Utspänningarna låter väldigt konstigt. Är du säker på det?
Det är det som är det konstiga med dessa, Har mätt med multimeter. Tex den med 110VDC ut har 4 led lister som är seriekopplade. Varje led list är indelad i 9 delar. Varje del drar 3,2V.

Bifogar bild på en hel list, detta är alltså 1 av 4 som sitter i serie på tranformatorn med 110VDC ut.

• LED-list indelad i sektioner där varje drar 3,2V på grått underlag med märkning och kablar.
    Skapa konto
Vad mäter du med? Var ljuslisterna inkopplade vid mätningen? De är märkta med SELV så spänningen får inte överstiga 120 V DC (rippelfri). De ska dessutom vara märkta med sin utspänning...

Mäter med en vanlig multimeter inställd på DCV. Har mätt både med belastning och utan. Testade även en vanlig DC transformator på 12v. Med den strömsatte jag 4 delar (4*3,2v=12,8v) av en list. Då lös de som vanligt. Men när jag strömsatte 5 delar (5*3,2=16v) så lös de också men mycket svagare.

Det verkar inte vara någon ren DC som dessa drivdon lämnar då. Nog klokt att byta dem även om lampan kanske kan ses som en produkt med ett eget internt system som inte är åtkomligt. Du får då lista ut vilken spänning som varje ledlist ska ha.

O Onlycasanova skrev:
Det är det som är det konstiga med dessa, Har mätt med multimeter. Tex den med 110VDC ut har 4 led lister som är seriekopplade. Varje led list är indelad i 9 delar. Varje del drar 3,2V.

Bifogar bild på en hel list, detta är alltså 1 av 4 som sitter i serie på tranformatorn med 110VDC ut.
4*9*3,2 är ju c:a 115 , så med lite felmätning kan det väl stämma med 110 ? Prova att beräkna de andra lasterna med 3,06 istället för 3,2 V och se om det stämmer bättre. Det kan också vara så att det skiljer något lite mellan de olika typerna av LED beroende på dopningsgrad.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
4*9*3,2 är ju c:a 115 , så med lite felmätning kan det väl stämma med 110 ? Prova att beräkna de andra lasterna med 3,06 istället för 3,2 V och se om det stämmer bättre. Det kan också vara så att det skiljer något lite mellan de olika typerna av LED beroende på dopningsgrad.
Kan stämma mycket väl, jag tror inte listerna är strömsatta till max Volt pga livslängd?
Den starkare transformatorn driver 7 lister med 9 delar på varje list, 7*9*3,06= 192,78V vilket stämmer med de 190VDC jag mätte fram.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det verkar inte vara någon ren DC som dessa drivdon lämnar då. Nog klokt att byta dem även om lampan kanske kan ses som en produkt med ett eget internt system som inte är åtkomligt. Du får då lista ut vilken spänning som varje ledlist ska ha.
Efter mycket letande lyckades jag googla fram dessa:
Den har en output på DC64-120v. Tror ni de funkar ?
Rund LED-drivare med specifikationer och kablar, output DC64-120V.
Skapa konto

Jag skulle rekommendera att du letar efter CE-märkta transformatorer avsedda för ljuslister. Jag missade det antal seriekopplade ljuslister du hade här som ger dessa höga spänningar. Men då kan du kanske lika gärna parallellkoppla dem så att du kan driva dem med t.ex 24 V DC som det finns gott om transformatorer för av god kvalité. Då blir det ca 8-9 seriekopplade sektioner i varje parallell gren.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle rekommendera att du letar efter CE-märkta transformatorer avsedda för ljuslister. Jag missade det antal seriekopplade ljuslister du hade här som ger dessa höga spänningar. Men då kan du kanske lika gärna parallellkoppla dem så att du kan driva dem med t.ex 24 V DC som det finns gott om transformatorer för av god kvalité. Då blir det ca 8-9 seriekopplade sektioner i varje parallell gren.
Hade faktiskt något liknande i tankarna, men finns det inget som ger ut 27v? Om man skulle vilja driva alla i en parallell koppling till transformator hur många Ampere måste den leverera om de på bilden ger 230ma?

O Onlycasanova skrev:
Hade faktiskt något liknande i tankarna, men finns det inget som ger ut 27v? Om man skulle vilja driva alla i en parallell koppling till transformator hur många Ampere måste den leverera om de på bilden ger 230ma?
Det absolut vanligaste är 12 eller 24 volt. Jag skulle rekommendera att om du kan också byta LED till färdiga 24V. Du får då ett komplett system som du vet kommer fungera. Välj en färgtemperatur som du tycker passar, förslagsvis 3000K.

A Andreas_jti skrev:
Det absolut vanligaste är 12 eller 24 volt. Jag skulle rekommendera att om du kan också byta LED till färdiga 24V. Du får då ett komplett system som du vet kommer fungera. Välj en färgtemperatur som du tycker passar, förslagsvis 3000K.
Hade väldigt gärna gjort på detta vis, men har provat flera led lister från olika märken och ingen kan mäta sig med ljusstyrkan som dessa levererar.

Om jag tolkar rätt så verkar varje LED vara på nära 1W. Och du har typ 100 st. Det är ju mer som en byggstrålkastare, eller en mindre scenstrålkastare.

Då måste man även fundera över värmen. Med normala LED armaturer behöver man i stort sett inte oroa sig för brand, effekterna är så små. Men med 100W kan man behöva ha lite koll på kylningen.

Varje list har 90 dioder. Det är totalt 15 lister i armaturen, så 1350 dioder. Varje list cirkulerar runt en egen kylfläns.

O Onlycasanova skrev:
Prova 24 V, de kanske lyser bra nog. Spänningen från kinadrivdonen är nog inte så exakt heller.
Vid parallellkoppling summerar du strömmen och effekten. Om en seriekopplad sektion drar 230 mA så drar två av dessa parallellkopplade 460 mA.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.