Ha ha, den myten kör min fru med också, men kollar jag så upptäcker jag att jag ligger i lä. Jag har tre skruvdragare, hon har hundratals knappnålar, och flera titotal synålar.HEM2121 skrev:
--- Mats ---
Är det detta set som tjejer köper då??HEM2121 skrev:
Det är intressant att jämföra kostnaden för att köpa ett eget verktyg med kostnaden för att leja bort det arbete som man inom överskådlig tid förväntar sig att utföra med det egna verktyget. Om det egna verktyget då är dyrare är det, objektivt sett, ett tecken på en dålig affär eller verktygsköparmissbruk.
Får väl erkänna att flera av mina egna verktyg inte klarar detta "test"...:blushing:
Får väl erkänna att flera av mina egna verktyg inte klarar detta "test"...:blushing:
Den testen klarar vi med råge på alla de verktyg vi köpt utom ett. Min Hammer hyvel. Å andra sidan, den är tänkt att vara steget in i den värld som behövs för att kunna arbeta med riktigt trä och få till möbler som inte kräver färgen för at dölja det de byggdes med.StockholmM skrev:Det är intressant att jämföra kostnaden för att köpa ett eget verktyg med kostnaden för att leja bort det arbete som man inom överskådlig tid förväntar sig att utföra med det egna verktyget. Om det egna verktyget då är dyrare är det, objektivt sett, ett tecken på en dålig affär eller verktygsköparmissbruk.
Lyckas jag kommer den också att kunna ses som ekonomisk. Om inte är det en dyrbar men trevlig hobby.Oberoende av vilket, den är numera oumbärlig och används en hel del.
--- Mats ---
Ska nog snart söka hjälp tror jag, det här låter ju osannolikt men det är dagens sanning...
I natt drömde jag att jag hittade två Lie-Nielsen hyvlar på Rusta för 99 kronor styck, gissa om jag var besviken i morse när jag vaknade och insåg att det bara var en dröm.
I natt drömde jag att jag hittade två Lie-Nielsen hyvlar på Rusta för 99 kronor styck, gissa om jag var besviken i morse när jag vaknade och insåg att det bara var en dröm.
Den största tillfredställelsen är väl ändå när det nya verktyget är så totalt överlägset det man hade innan att man inte kan sluta le vid användandet. Ex bytet från min gamla Skil sticksåg till en Blå Bosch GST 135 CE.. Jag är forfarande toknöjd!
Håller med, och man får lite mer ork att bygga än innan.De Stijl skrev:
Som nu t.ex Bosch GSR > Festool C12. Plötsligt blev det skitkul att skruva golvreglar
Dock så svider det i plånboken när man håller på såhär, speciellt nu när jag precis har köpt nya bakdäck till båda traktorerna för ca 14 000:-
Redigerat:
StyrmanBerg skrev:
Haha... Där känner jag igen mig... Om det sedan är bra eller dåligt vet jag inte...
Fast ibland är det ju riktigt bra att ha grejer - hemma. En kompis utbrast spontant idag "vad mycket grejer du har, du har ju allt". I detta fallet en elektrisk hobbysåg för kakel o klinkers som iofs gjorde jobbet (två kapningar) men inte pallar en arbetsdag
Men mitt "bästa" köp var en B&D fräs för några år sedan, måste ju bara köpa den för den var REA, typ halva priset. Sen stod den i förrådet i två år. När jag skulle köra den så fanns det såklart inga stål!! Snopet men en vända till Jula löste det.
Men inget kan locka mig till affärer som verktyg (och elektronik förstås)
Kjell G
rättar in sig i ledet o underkastar sig straffet
Men mitt "bästa" köp var en B&D fräs för några år sedan, måste ju bara köpa den för den var REA, typ halva priset. Sen stod den i förrådet i två år. När jag skulle köra den så fanns det såklart inga stål!! Snopet men en vända till Jula löste det.
Men inget kan locka mig till affärer som verktyg (och elektronik förstås)
Kjell G
rättar in sig i ledet o underkastar sig straffet