Jag har just silat av ingefära och citron från vårens ingefärsöl. Med lite tur har det stått till sig lagom till semestern.

Denna gång smaksatt med lite mörkt muscovado och extra citron.
 
Hej!
Årets skörd av humle gav ca 400g.

Är det nån som har koll på hur man doserar detta?
Jag inser att det är en delvis felställd fråga då det handlar om öltyp, alphasyror mm. Men vad jag är ute efter är mer om man kan säga att 100g kottar är samma som 100g pellets?
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
C
K Klass0n skrev:
Är det nån som har koll på hur man doserar detta?
Ingen jättekoll då jag bara odlat och inte brygger själv, men om jag förstått det rätt undviker man pga denna osäkerhet med fördel att bitterhumla med hemodlad humle med okänd alfasyra, utan använder den som aromhumle.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hej!
Årets skörd av humle gav ca 400g.

Är det nån som har koll på hur man doserar detta?
Jag inser att det är en delvis felställd fråga då det handlar om öltyp, alphasyror mm. Men vad jag är ute efter är mer om man kan säga att 100g kottar är samma som 100g pellets?
Jag har förstått det som att torkad humle är rätt jämförbar med pellets, kan behövas lite mer kottar.

Mer skillnader kan nog uppstå pga sort än medium. Bara att testa sig fram
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Jag har förstått det som att torkad humle är rätt jämförbar med pellets, kan behövas lite mer kottar.

Mer skillnader kan nog uppstå pga sort än medium. Bara att testa sig fram
Tack!

Jag läste "nånstans" att det skulle gå åt 800g kottar till ett kok på 20L. Det kändes på tok för mycket.

Men då vet jag på ett ungefär!
 
Kan ju tänkas att det avser färsk humle. Då väger ju samma mängd betydligt mer så att säga. Finns recept på öl med färsk humle, kolla om det var ett sånt. Då låter det rimligare. Sen är det ju upp till ens egen smak också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.