3 747 läst · 36 svar
4k läst
36 svar
erfarenheter / råd om egna alkoholdrycker
Hej!
Årets skörd av humle gav ca 400g.
Är det nån som har koll på hur man doserar detta?
Jag inser att det är en delvis felställd fråga då det handlar om öltyp, alphasyror mm. Men vad jag är ute efter är mer om man kan säga att 100g kottar är samma som 100g pellets?
Årets skörd av humle gav ca 400g.
Är det nån som har koll på hur man doserar detta?
Jag inser att det är en delvis felställd fråga då det handlar om öltyp, alphasyror mm. Men vad jag är ute efter är mer om man kan säga att 100g kottar är samma som 100g pellets?
Jag har förstått det som att torkad humle är rätt jämförbar med pellets, kan behövas lite mer kottar.K Klass0n skrev:
Mer skillnader kan nog uppstå pga sort än medium. Bara att testa sig fram
Tack!P Perplexus skrev:
Jag läste "nånstans" att det skulle gå åt 800g kottar till ett kok på 20L. Det kändes på tok för mycket.
Men då vet jag på ett ungefär!
Kort uppdatering.
Mina ca 500g var nog att betrakta som färska och helt enkelt för lite.
Jag hade stora förhoppningar då det i början av jäsningen spreds fantastiska humledofter.
Provsmak efter 10 dagar jäsning visade dock på väldigt lite bitterhet och väldigt lite arom, så jag gick på med torrhumling några dagar innan buteljering. Resultatet blev klart godkänt men inte det bästa jag bryggt.
På pluskontot verkar humlekottarna ha fångat mycket partiklar då detta blev en klart klarare öl än vad jag brukar lyckas med. Så jag kommer nog fortsätta och utöka humleodlingarna men sannolikt inte försöka brygga med endast hemmaodlad humle innan jag får betydligt större skörd.
Mina ca 500g var nog att betrakta som färska och helt enkelt för lite.
Jag hade stora förhoppningar då det i början av jäsningen spreds fantastiska humledofter.
Provsmak efter 10 dagar jäsning visade dock på väldigt lite bitterhet och väldigt lite arom, så jag gick på med torrhumling några dagar innan buteljering. Resultatet blev klart godkänt men inte det bästa jag bryggt.
På pluskontot verkar humlekottarna ha fångat mycket partiklar då detta blev en klart klarare öl än vad jag brukar lyckas med. Så jag kommer nog fortsätta och utöka humleodlingarna men sannolikt inte försöka brygga med endast hemmaodlad humle innan jag får betydligt större skörd.
Liknande trådar
-
Erfarenheter av oöverensstämmelse mellan registrerad tomtarea och faktisk tomtarea?
Köpa & Sälja hus -
Erfarenheter av att bygga Eksjöhus och Myresjöhus i Norrköpingsområdet?
Hustillverkare -
Erfarenheter av kombinerad dusch- och badkabin?
Badrum -
Radiokontrollerad klocka som får spatt, erfarenheter?
Teknik -
Råd om bygga på våning - taklyft eller platsbyggt - andra erfarenheter
Utbyggnad och tillbyggnad