S StevieGee skrev:
Ingen aning. Fakturan går till leasingbolaget. Men det är ju 3 dagar på verkstaden, så nog inte billigt.
En kompis fick rasad Transmission 2 ggr, tror han sa det kostade 100k per gång, han hade beställt en ny GTE som var försenad, VW sa att det är ok du har kvar bilen men när garantier löpt ut efter 2 år får du stå för det själv (leasing / personalbil = bruttolöneavdrag för självrisker och kostnader). Han cancellerade det hela och köpte en privat bil. Men det var en tidig GTE, gissar 2016-17.
 
S StevieGee skrev:
Jag har en GTE 2020 (uttagen dec 19) som gått 9000 mil.
Idag var det dags för inspektion och service.
Det är detta inlägg som jag kommenterade...

S StevieGee skrev:
Är det mig du menar? Märker ingen större skillnad på batteriet nu jämfört med när det var nytt. Kommer mellan 35 och 45 km beroende på körstil, utetemp, innetemp och hastighet.

Jag laddar en gång varje dag, på helgen ibland mer.
Snittar 0,4 l/mil så att kalla det för en ren bensinare tycker jag var elakt.
Vad jag menade var att när du kört så mycket som 9000 mil på så kort tid (26 månader) så åker du många mil vareviga dag.
Och eftersom jag vet att det tar 4-5 timmar att ladda fullt från tomt batteri så måste du ha kört i hybridläge väldigt lång sträcka.
Alltså använt bensinmotorn för stor del av de 9000 milen.
Då kan man ju tänka sig att en del motor-relaterade fel kan uppstå....

Jag kommer c:a 45 km på batteri under vintern och 55 km på sommaren.
Kör dagligen 100% på el eftersom det bara blir kortdistans då.
Bensin bara när jag åker till sommarstugan (halva vägen på batteri) eller till min dotter i Karlstad (50 km på batteri, 250 km bensin).

Tycker inte jag sagt något elakt....
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
.
Då kan man ju tänka sig att en del motor-relaterade fel kan uppstå....
Tyvärr tror jag transmission och mekatronik jobbar mycket vid ren elkörning. Men så länge det finns maskinskadeförsäkring behöver man nog inte vara alltför orolig...

Tycker inte jag sagt något elakt....
Tycker inte jag heller. :)
 
B Bo Berglund skrev:
Det är detta inlägg som jag kommenterade...



Vad jag menade var att när du kört så mycket som 9000 mil på så kort tid (26 månader) så åker du många mil vareviga dag.
Och eftersom jag vet att det tar 4-5 timmar att ladda fullt från tomt batteri så måste du ha kört i hybridläge väldigt lång sträcka.
Alltså använt bensinmotorn för stor del av de 9000 milen.
Då kan man ju tänka sig att en del motor-relaterade fel kan uppstå....

Jag kommer c:a 45 km på batteri under vintern och 55 km på sommaren.
Kör dagligen 100% på el eftersom det bara blir kortdistans då.
Bensin bara när jag åker till sommarstugan (halva vägen på batteri) eller till min dotter i Karlstad (50 km på batteri, 250 km bensin).

Tycker inte jag sagt något elakt....
Menade såklart inte att du sa något elakt.. det var därför jag la till smileyn. Försökte bara skojja till det med att det skulle vara elakt sagt att jag kört på bensin.
Men det är svårt att skojja till det i text.
Ber om ursäkt för det dåliga skämtet.

Ja självklart har bilen gått en hel del på bensin, men att man ska kunna räkna med att få läckage mellan motor och växellåda var 3000 mil är lite väl magstarkt. Frugan Volvo är 20 år oxh har gått 22000 mil. Där finns inget oljeläckage så långt ögat kan nå..

Det kan också vara bra som begagnatköpare att kolla efter detta innan köp.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag beställde service på min GTE från 2017-okt. Fick information att VW vill byta ut ett bränsle rör och att täta batteripacket. Skulle ta 2 hela dagar (inkluderar även servicen). Är det någon annan som hört någonting angående detta med att byta ut bränslerör och täta batteripacket?
Jag har haft absolut noll problem med min GTE än så länge så tycker synd om de som beskriver problem med transmission eller läckage vid växellåda..
 
T tobbbias skrev:
Dessutom, betalar typ 6500 kr om året i helförsäkring. Borde man gå ned på halvförsäkring? Bilen har gått 11k mil.
På en så avancerad konstruktion från VW skulle jag vilja ha maskinskadegaranti eller försäkring så länge jag ägde fordonet, så jag tycker att du ska ha helförsäkring och byta bil när det inte längre går att få maskinskada
 
C
T tobbbias skrev:
Jag beställde service på min GTE från 2017-okt. Fick information att VW vill byta ut ett bränsle rör och att täta batteripacket. Skulle ta 2 hela dagar (inkluderar även servicen). Är det någon annan som hört någonting angående detta med att byta ut bränslerör och täta batteripacket?
Jag har haft absolut noll problem med min GTE än så länge så tycker synd om de som beskriver problem med transmission eller läckage vid växellåda..
I fredags hade jag tid för att laga stenskott på min GTE 2021. Då passade verkstan på att byta bränslerör. Var ett tydligen ett garantiärende. Orsaken var att rören var känsliga för vägsalt. Frågade då om de nya klarade vägsalt bättre men det visste inte kundtjänstpersonen - ska kolla nästa gång. Bilen stod en hel dag på verkstaden.
Fick dock boka separat tid för att uppdatera systemversion på infotainmentsystem från 0270 till 0278. Har problem med WeConnect som varnar för att bilen att bilens alla dörrar, huv och baklucka är öppna + lite annat. Går också på garantin och tar tydligen 4-6 timmar att uppdatera!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
C chrwal skrev:
Fick dock boka separat tid för att uppdatera systemversion på infotainmentsystem från 0270 till 0278. Har problem med WeConnect som varnar för att bilen att bilens alla dörrar, huv och baklucka är öppna + lite annat. Går också på garantin och tar tydligen 4-6 timmar att uppdatera!
Så det är alltså inbyggt i VW med långa väntetider...:mad::devilish::sick:
Som t.ex. när man skall dra igång WeConnect på telefonen och den håller på flera minuter innan den får kontakt...
 
B Bo Berglund skrev:
Så det är alltså inbyggt i VW med långa väntetider...:mad::devilish::sick:
Som t.ex. när man skall dra igång WeConnect på telefonen och den håller på flera minuter innan den får kontakt...
Har man mer tålamod med dåliga system/WeConnect om man är elbilsförare?
 
T tobbbias skrev:
Jag beställde service på min GTE från 2017-okt. Fick information att VW vill byta ut ett bränsle rör och att täta batteripacket. Skulle ta 2 hela dagar (inkluderar även servicen). Är det någon annan som hört någonting angående detta med att byta ut bränslerör och täta batteripacket?
Jag har haft absolut noll problem med min GTE än så länge så tycker synd om de som beskriver problem med transmission eller läckage vid växellåda..
T tobbbias skrev:
Jag beställde service på min GTE från 2017-okt. Fick information att VW vill byta ut ett bränsle rör och att täta batteripacket. Skulle ta 2 hela dagar (inkluderar även servicen). Är det någon annan som hört någonting angående detta med att byta ut bränslerör och täta batteripacket?
Jag har haft absolut noll problem med min GTE än så länge så tycker synd om de som beskriver problem med transmission eller läckage vid växellåda..
Koll och tätning av batteriet har bla jag fått besked om. ( Bil frånMaj 2018) . Ska bara få tummarn ur och boka tid, min närmaste verkstad hade inte utbildning på högspänningdelarna.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Koll och tätning av batteriet har bla jag fått besked om. ( Bil frånMaj 2018) . Ska bara få tummarn ur och boka tid, min närmaste verkstad hade inte utbildning på högspänningdelarna.
Jag hade just min bil på service, de servade och bytte bränslerör på en halv dag. När jag var inne och bytte till vinterdäck i höstas gjordes en annan kampanj som jag tror hade med batteriet att göra, kan varit tätning av batteri, jag vill minnas att det tog nån timme, men jag kan blanda ihop det.
 
T tobbbias skrev:
Jag beställde service på min GTE från 2017-okt. Fick information att VW vill byta ut ett bränsle rör och att täta batteripacket. Skulle ta 2 hela dagar (inkluderar även servicen). Är det någon annan som hört någonting angående detta med att byta ut bränslerör och täta batteripacket?
Jag har haft absolut noll problem med min GTE än så länge så tycker synd om de som beskriver problem med transmission eller läckage vid växellåda..
Även på min bil ska HV-batteriet tätas vid nästa service här lite längre fram i vår.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Hur ofta ändrar man ljusstyrkan på instrutmenten? Jag gör det en gång och aldrig mer.
Att radarn inte funkar i dåligt väder är inget VW unikt, gäller alla andra bilar också som inte har radarn innanför vindrutan.

När det gäller låg spolarvätskenivå tror jag att det finns en koppling till GPS:en. Körde från Eskilstuna till Stockholm och vid starten så indikerade bilen låg spolarvätska. Under denna körning var det torrt på vägen så ingen mer spolarvätska användes men innan varje avfart där det fanns en mack påminde bilen om att spolarvätskenivån var låg.

HAr inga problem med laddning och ivägkörningstid men har hört att det kan bero på Tibber.
Ändrar ljusstyrkan om jag kör långt i mörker, med ett vred som enkelt hittas i mörkret.

Kopplas till GPS? ETT pling första gången givaren märker att det är lågt och sedan inget mer pling förrän man startar bilen nästa gång (men symbolen för låg spolarvätska stannar kvar längre) har ju fungerat bra i 25+ år tycker jag.
Samma som att vindrutetorkarna ska INTE göra ett slag på den torra rutan (eller isiga rutan med fastfrusna blad) vid start bara för att man glömt att dra ner spaken till noll. Vill man torka får man dra ner den och sedan tillbaka till auto. När bilen stå still ska torkarna gå ner ett hack i intensitet oavsett vad regnsensorn säger osv.
Alla inställningar man kan tänkas pilla på vid körning och som man prompt vill ha på en skärm ska någon ha provat ut och minimerat antal tryck samt sett till att tryckarean är tillräcklig. Inte bara snygg design som funkar bra endast när man är parkerad.

Keep it simple... Ogillar att det verkar som att man glömt bort många smådetaljer på nya bilar bara för att man nytvecklat skitv.. eh mjukvaran.
Det är alla dessa små detaljer som gör att en bil känns genomtänkt. Det spelar ingen roll hur fin den är i övrigt om det känns som att tillverkaren inte ens provkört bilen själv i vardagen.
 
T tobbbias skrev:
Jag beställde service på min GTE från 2017-okt. Fick information att VW vill byta ut ett bränsle rör och att täta batteripacket. Skulle ta 2 hela dagar (inkluderar även servicen). Är det någon annan som hört någonting angående detta med att byta ut bränslerör och täta batteripacket?
Jag har haft absolut noll problem med min GTE än så länge så tycker synd om de som beskriver problem med transmission eller läckage vid växellåda..
Blev idag upplyst om att även bränslerör ska åtgärdas, så precis samma som för dig med andra ord. Struligt iom att jag har en bit till närmsta verkstad som får åtgärda batteriet tydligen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Samma som att vindrutetorkarna ska INTE göra ett slag på den torra rutan (eller isiga rutan med fastfrusna blad) vid start bara för att man glömt att dra ner spaken till noll. Vill man torka får man dra ner den och sedan tillbaka till auto.
.
Nu vet jag inte vad du har för bil, men på Passat GTE MY-21 så går torkarna inte igång i autoläge vid start. De rör sig inte ens om rutan är våt innan du nått 20km/h.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.