Kört 13000 mil med min förra GTE och drygt 9000 mil med min nuvarande och inte haft dessa problem. Men kanske är problemet värre om man inte kör så mycket??
 
O olotor skrev:
Jag har börjat fundera på en laddhybrid eftersom vi oftast kör korta sträckor. Kias är intressanta med tanke på pris och räckvidd. Men nu har jag i Vi Bilägare och Teknikens Värld läst att ett mkt vanligt är att 12 volts batteriet laddas ur.
En bensinbil har ca 70 Ah batteri, GTE 58 Ah och Kias har 45 Ah.
Ett exempel är att när köparen av en Kia laddhybrid så startade bilen inte (hos bilfirman)! Ett annat fall så gick det inte att öppna bildörrarna eftersom batteriet var urladdat.
Vad har ni GTEägare för erfarenheter av detta?
Verkar inte vara något större problem på GTE vad jag har läst och dessutom är där ett sofistikerat system som håller koll på laddningen av startbatteriet. Går dessutom att underhållsladda som vilket annat startbatteri. Annars är det alltid bra att ha en NOCO startbooster liggande i bilen för att undvika överraskningar. Indikerar bilen sen att det är problem med startbatteriet så är det nog helt enkelt dags att byta.
 
12V batteriet i GTEn laddas samtidigt som du laddar högvoltsbatteriet, så det bör rimligtvis inte vara urladdat så frekvent.
 
  • Gilla
koolla och 1 till
  • Laddar…
O olotor skrev:
Jag har börjat fundera på en laddhybrid eftersom vi oftast kör korta sträckor. Kias är intressanta med tanke på pris och räckvidd. Men nu har jag i Vi Bilägare och Teknikens Värld läst att ett mkt vanligt är att 12 volts batteriet laddas ur.
En bensinbil har ca 70 Ah batteri, GTE 58 Ah och Kias har 45 Ah.
Ett exempel är att när köparen av en Kia laddhybrid så startade bilen inte (hos bilfirman)! Ett annat fall så gick det inte att öppna bildörrarna eftersom batteriet var urladdat.
Vad har ni GTEägare för erfarenheter av detta?
Jag var aldrig med om det med min Golf GTE under 8500 mil. En arbetskamrat som hade en Passat GTE var med om att få ett felmeddelande i displayen om att 12V batteriet var urladdat. Jag är osäker på om det hände en eller flera gånger. Men det hindrade honom inte från att köra.
 
Min GTE har gått 10500 mil varav jag har kört de sista 2500 milen. Inte varit med om minsta strul med batteriet
 
Bowman
Lagt några timmar på att läsa denna tråden nu.
Funderar på att byta ut min passat alltrack 2017, till en GTE 2021 som gått 2000mil typ.
Men allt strul med kort verklig elfunktion i kyla, oanvändbar ”weconnect” och kass värme i ratt och kupé, så känns det inte aktuellt längre.
Har ca 5mil körning till jobb, och kan ladda gratis på jobbet.

men, frågan är om det är värt det.
Väldigt nöjd med alltracken och 4wd är väldigt trevlig med båtrailer och dom veckorna på vintern när det är kasst väglag.
 
Kort verklig elfunktion i kyla är inget strul. Elen räcker kortare sträcka i alla bilar med eldrift och när elen är slut blir det åka på bensin. Vid -10C är räckvidden 30-35km på el med min GTE -21.
WeConnect är fortfarande långsam men jag tycker nog att den blivit mer pålitlig. Rattvärme har jag ingen men värmen i kupén är det inga problem med, varmt och gott och kommer direkt.
Kass värme handlar nog om den elektriska parkeringsvärmaren som inte har tillräcklig effekt. Jag har bensinvärmare så lider inte av detta.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
E Edlunn skrev:
Kort verklig elfunktion i kyla är inget strul. Elen räcker kortare sträcka i alla bilar med eldrift och när elen är slut blir det åka på bensin. Vid -10C är räckvidden 30-35km på el med min GTE -21.
WeConnect är fortfarande långsam men jag tycker nog att den blivit mer pålitlig. Rattvärme har jag ingen men värmen i kupén är det inga problem med, varmt och gott och kommer direkt.
Kass värme handlar nog om den elektriska parkeringsvärmaren som inte har tillräcklig effekt. Jag har bensinvärmare så lider inte av detta.
Nej problem kanske är fel ordval :)
Det sura med bensinvärmaren är att den bara funkar vid stillastående bil va?

Är det värt 100kkr extra jämfört med en bensinare.
Och jag kommer sakna 4wd :(
 
Bowman Bowman skrev:
Nej problem kanske är fel ordval :)
Det sura med bensinvärmaren är att den bara funkar vid stillastående bil va?

Är det värt 100kkr extra jämfört med en bensinare.
Och jag kommer sakna 4wd :(
Vad ska du med bensinvärmare till när bilen går? Då är det väl lika bra att dra igång bensinmotorn bara.
 
Bowman Bowman skrev:
Det sura med bensinvärmaren är att den bara funkar vid stillastående bil va?
Det stämmer.
Bowman Bowman skrev:
Är det värt 100kkr extra jämfört med en bensinare.
Den blir någonstans mitt emellan en bensinbil och en elbil att köra. Jag tycker att det är en klar förbättring. Mjuk och direkt drivning i lägre farter. Kortare sträckor kan man köra helt på el. halvlånga sträckor så sparar man i alla fall en del bensin. Om det är vart det kan nog bara du svara på.
Bowman Bowman skrev:
Och jag kommer sakna 4wd
Det finns onekligen en handfull gånger om året då fyrhjulsdrift gör saker mycket lättare. Men oftast klarar man sig utan. I alla fall jag. I stället får man en lite lägre förbrukning.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vad ska du med bensinvärmare till när bilen går? Då är det väl lika bra att dra igång bensinmotorn bara.
När bensinvärmaren ändå finns där hade det varit användbart om den också gick att använda vid körning. Att starta en motor bara för värmens skull är ju extremt oekonomiskt. Men kanske är det ett ganska begränsat antal resor där det gör skillnad. För lång för att klara hela vägen på el med värme. Inte så lång att bensinmotorn måste starta även utan värme.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Precis tanken med värmaren ja. Konstigt att den inte funkar så.
Men men det är kanske en tankevurpa.
Men på vintern om man väljer hybrid direkt kan väl bilen hålla sig varm fortare utan att för den delen bara suga ur batteriet bara? Men kostnaden i slutändan kanske är uttänkt?
Kör man bensin för värmen blir det dyrare än att köra el. Humm svårt att räkna på.
I vilket fall som helst så sk#*$€ter jag i miljön, jag vill ha billigare transportkostnader.
Provkörde idag en likadan modell som den GTE jag har ögonen på, trevlig helt klart. Men inte speciellt stor skillnad från min 2017 alltrack. :)

Men räknar jag lite på mina månads kostnader blir det billigare, har säkert missat nåt, men jag tror inte det. Räknar inte ens med att jag laddar gratis på jobbet.
Frågan är vad en GTE förlorar i värde på ca två år. Jämfört med min nuvarande alltrack på två år till.
Tror dock att en beprövad 2021 GTE, kommer vara mer eftertraktad om två år.

Men annan fråga, är det ingen döda vinkeln varmare på GTE:n?

Är det trådlös iOS carplay

Samt hur är helljuset med iq tjofräset?

På min gamla alltrack är helljuset helt kasst. Och jag var tvungen att ha ledramp.
 
Enligt Vi Bilägare är strålkastarna på Passat GTE -20 extremt bra, både på hel o halvljus.
Det går dock inte att se vilka strålkastare testbilen hade.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Rimligtvis kanske dom hade dom ”bästa” och det är det på den jag kollar på. Och är det ”original” dom menar så kan dom väl bara bli bättre med IQ led Matrix, kan man ju tycka.
 
Bytte från en passat 190 tdi 4motion till en ny GTE 2020, och tycker det är en mycket trevligare bil att åka i alla dar i veckan :) kör drygt 2500 mil/år, drar husvagn och båt på släp rätt ofta och mycket långkörning i riktigt vinternföre, och tycker GTE'n funkar bra. Tycker all körning är behagligare än med diesel, då elmotor och bensinmotorn funkar så bra ihop. Att sen kunna köra all kortkörning på el är naturligtvis det bästa... Får du ihop kalkylen och inte tycker appen är det viktigaste så blir du nog nöjd med att uppgradera till GTE!
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.