Bowman Bowman skrev:
Precis tanken med värmaren ja. Konstigt att den inte funkar så.
Men men det är kanske en tankevurpa.
Men på vintern om man väljer hybrid direkt kan väl bilen hålla sig varm fortare utan att för den delen bara suga ur batteriet bara? Men kostnaden i slutändan kanske är uttänkt?
Kör man bensin för värmen blir det dyrare än att köra el. Humm svårt att räkna på.
I vilket fall som helst så sk#*$€ter jag i miljön, jag vill ha billigare transportkostnader.
Provkörde idag en likadan modell som den GTE jag har ögonen på, trevlig helt klart. Men inte speciellt stor skillnad från min 2017 alltrack. :)

Men räknar jag lite på mina månads kostnader blir det billigare, har säkert missat nåt, men jag tror inte det. Räknar inte ens med att jag laddar gratis på jobbet.
Frågan är vad en GTE förlorar i värde på ca två år. Jämfört med min nuvarande alltrack på två år till.
Tror dock att en beprövad 2021 GTE, kommer vara mer eftertraktad om två år.

Men annan fråga, är det ingen döda vinkeln varmare på GTE:n?

Är det trådlös iOS carplay

Samt hur är helljuset med iq tjofräset?

På min gamla alltrack är helljuset helt kasst. Och jag var tvungen att ha ledramp.
Jag har basmodellen 2020 utan några tillval, döda vinkeln varnare ingår i alla svenska gte från det året vad jag förstår. Liksom Travel assist = filhållning och adaptiv farthållare som båda funkar mycket bättre på 2020-> än tidigare årsmodeller. Ljuset i basmodellen är led och tycker jag inte så bra. Har man ingen extravärme så kommer man inte till en varm bil, men när man väl kör är värmen bra. Appen är under all kritik, man får vara glad om man lyckas ställa värme och laddning alls. Andrahandsvärde på bilar just nu känns extremt svårt att sia om. Det är en praktisk kompromiss, jag tror kvalitén avgör hur populär den blir som begagnad, tyvärr är det en komplicerad och vad jag förstår dyr bil att äga. Men det finns inte jättemånga phev bilar i samma klass. Undantar man appen (och med det krångel kring laddning) samt risken för dyra fel är det en kanonbil att använda. Som privatägd skulle jag valt en fossil-passat framför GTE om man undantar miljöaspekten. Har man råd att för miljön köra GTE är det orsak att välja det, men än hellre en full elbil isåfall.
 
  • Gilla
Bowman och 1 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Men allt strul med kort verklig elfunktion i kyla, oanvändbar ”weconnect” och kass värme i ratt och kupé, så känns det inte aktuellt längre.
Räckvidd på el på vintern är kortare men inte sämre än förväntat. Jag har aldrig haft nåt strul eller problem med just det.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
M MrJoDa skrev:
Bytte från en passat 190 tdi 4motion till en ny GTE 2020, och tycker det är en mycket trevligare bil att åka i alla dar i veckan :) kör drygt 2500 mil/år, drar husvagn och båt på släp rätt ofta och mycket långkörning i riktigt vinternföre, och tycker GTE'n funkar bra. Tycker all körning är behagligare än med diesel, då elmotor och bensinmotorn funkar så bra ihop. Att sen kunna köra all kortkörning på el är naturligtvis det bästa... Får du ihop kalkylen och inte tycker appen är det viktigaste så blir du nog nöjd med att uppgradera till GTE!
Bra det med dragandet, kör också kärra och eller båttrailer en del, bra att veta att det funkar fint.

Det verkar "löna sig" hyfsat sen blir det antagligen större värdeminskning på en dyrare bil osv, men vinsten är en modernare ännu bekvämare bil, som mestadels kostar mycket mindre i drift.
Tvivlar ju på att drivmedel blir så mycket billigare igen.
 
Bowman
J JohanLun skrev:
Jag har basmodellen 2020 utan några tillval, döda vinkeln varnare ingår i alla svenska gte från det året vad jag förstår. Liksom Travel assist = filhållning och adaptiv farthållare som båda funkar mycket bättre på 2020-> än tidigare årsmodeller. Ljuset i basmodellen är led och tycker jag inte så bra. Har man ingen extravärme så kommer man inte till en varm bil, men när man väl kör är värmen bra. Appen är under all kritik, man får vara glad om man lyckas ställa värme och laddning alls. Andrahandsvärde på bilar just nu känns extremt svårt att sia om. Det är en praktisk kompromiss, jag tror kvalitén avgör hur populär den blir som begagnad, tyvärr är det en komplicerad och vad jag förstår dyr bil att äga. Men det finns inte jättemånga phev bilar i samma klass. Undantar man appen (och med det krångel kring laddning) samt risken för dyra fel är det en kanonbil att använda. Som privatägd skulle jag valt en fossil-passat framför GTE om man undantar miljöaspekten. Har man råd att för miljön köra GTE är det orsak att välja det, men än hellre en full elbil isåfall.

Tack det låter ju bra. Borde vara dödavinkelvarnare på denna 2021:a då kanske.
Jag har läst en del om dom olika travle assist och får inte riktigt i hop det.
En verkar vara filhjälpare, en vanlig ACC, men en verkar vara så att den kör åt i köer, dvs startar igen osv. Vad ingår i vad?
Kommer ha extravärmare, annars hade det inte varit aktuellt.
Fortsätter världen som den gör har jag en känsla att GTE kommer vara ganska eftertraktad, mer än en gammal dieseldoris i alla fall.
Jag är också med på att det är en komplicerad mackapär, men känner med att det börjar bli en beprövad modell, jag kommer säkerligen ha den 2-max 3 år, och mestadels den tiden med garanti osv. Så risken är, peppar peppar, inte överhängande hoppas jag.
 
Jag har en GTE MY-21 basmodell med dragpaket, keyless och parkeringsvärmare. LED ljus är standard men det saknar all dynamik, dvs det vrider sig inte efter rattutslag, inga svängljus och ingen döda vinkelnvarnare.
ACC med kökörningsassistent och filhållningsassistent finns.
 
Bowman Bowman skrev:
Tack det låter ju bra. Borde vara dödavinkelvarnare på denna 2021:a då kanske.
Jag har läst en del om dom olika travle assist och får inte riktigt i hop det.
En verkar vara filhjälpare, en vanlig ACC, men en verkar vara så att den kör åt i köer, dvs startar igen osv. Vad ingår i vad?
Kommer ha extravärmare, annars hade det inte varit aktuellt.
Fortsätter världen som den gör har jag en känsla att GTE kommer vara ganska eftertraktad, mer än en gammal dieseldoris i alla fall.
Jag är också med på att det är en komplicerad mackapär, men känner med att det börjar bli en beprövad modell, jag kommer säkerligen ha den 2-max 3 år, och mestadels den tiden med garanti osv. Så risken är, peppar peppar, inte överhängande hoppas jag.
Om man kör ganska precis 4 mil om dan, eller 8 och kan ladda på mellanlandningen... då blir kostnaden rätt låg. Men jag tror personligen en riktig elbil är det där man verkligen sparar bränslekostnad, om man inte precis uppfyller de kriterierna. Men vissa har ju lyckats köra GTE utan att tanka nästan nåt... så det går... Men en hybrid lär vara mycket dyrare i service och reparation än en riktig elbil, så min tro är att de inte alls kommer vara så attraktiva om ett par år. Men eftersom motsvarande årsmodeller elbil inte har dragkrok eller good-enough range så kommer nog PHEV vara hyfsat populär ett tag till. Men som förmånsbil har det varit oslagbar jämfört med motsvarande fossilkärra, då man slipper de där dyra serivce och reparationskostnaderna.

VW har kort garanti, jag tror normalt bara är två år. Kolla noga vad som täcks i maskinskada map slitage och elkomponenter. Är du täckt av maskinskadan och tänker sälja innan den upphör gälla så bör du kunna räkna rätt bra på servicekostnader.

Jag -tror- alla GTE från 2020 såldes med det som kallas travel assist, de har då adaptiv farthållare, lane keep, backvarnare med nån slags radar bakåt. Men det är möjligt att det fanns nån snikversion utan detta. Jag valde det billigaste jag kunde välja, utan några tillval alls. Adaptiv farthållare tror jag vart standard på VW sen 2014, jag har haft flera nya VW och aldrig behövt "välja till" nödbroms/farthållare. Men som alltid så finns säkert snikvarianter för andra marknader.
 
E Edlunn skrev:
Jag har en GTE MY-21 basmodell med dragpaket, keyless och parkeringsvärmare. LED ljus är standard men det saknar all dynamik, dvs det vrider sig inte efter rattutslag, inga svängljus och ingen döda vinkelnvarnare.
ACC med kökörningsassistent och filhållningsassistent finns.
Märkligt, dödavinkelnvarnaren är ju en del av travel assist som jag förstår, jag misstänker du har själva radarn men att de "slagit av" funktionen. Ungefär som att jag inte fick automatisk parkering och trailer assist, men som jag förstår så finns all hårdvara för den, jag hade den funktionen med i "samma paket" på de två tidigare golfar jag hade. Men, man vill ju tjäna pengar på tillval och paket, så kanske tog man bort dödavinkelvarnaren... Och så fick man betala några hundra extra för den om man ville ha den...
 
Bowman
Himla djungel det här.
Bilen jag kollar på har IQ Matrix ljus, dvs svänger och avbländar på ett "smart sätt"
Den har
"Travel Assist inklusive Emergency assist"
"NCAP paket (Fotgängarskydd, Lane Assist, knäkrockkudde förare, adaptiv farthållare (ACC)"
Men ser inget om dödavinkelnvarnare.
 
Vi har iq-lights, funkar klockrent i alla lägen utom då det är mitträcke/vajerräcket, då blinkar mötande stup i kvarten. Det bästa är när man kör med bilar framför och bilen lyser upp på sidorna med helljus men bländar av för den som är framför, klart lättare att upptäcka djur på sidan av vägen!
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Men annan fråga, är det ingen döda vinkeln varmare på GTE:n?
Ja, en gul lampa på båda backspeglarna.
Om det inte är borttaget nu, jag har en 2020 GTE.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Tack Bo.
Det blidde ingen dock.
Räckvidden var för liten för mitt behov i verkligheten för att stöka med sladdar och stolpar, Och dom ligger för högt i kostnad så att i slutändan blir det billigare med diesel, trots det höga priset på diesel.
Det jag räknar på är hela kostnaden med värdeminskning osv. jämför med min ganska nya Alltrack.
Så jag väntar nåt år till och så får jag se hur världen ser ur då.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Ja, en gul lampa på båda backspeglarna.
Om det inte är borttaget nu, jag har en 2020 GTE.
Det finns inte på alla, det är en del av något paket. Eller det var i alla fall så.
Vi har det inte på vår MY18 medan våra bekantas MY18 har det.
 
Bowman
tveksamt tveksamt skrev:
Det finns inte på alla, det är en del av något paket. Eller det var i alla fall så.
Vi har det inte på vår MY18 medan våra bekantas MY18 har det.
Yup, så verkar det vara, det var inte på den jag hade ögonen på.
 
Bowman Bowman skrev:
Räckvidden var för liten för mitt behov i verkligheten för att stöka med sladdar och stolpar,
När jag skulle köpa min 2019 så hade VW just släppt det "stora" batteriet, som kom med MY 2020. Så vår bil fick det batteriet, men vi fick vänta...
Beställde i sept 2019 med förespegling att den skulle levereras till jul.
Men i verkligheten fick vi den 25/5 2020...
Det man hoppas på nu är att de skall få in mer än 13 kWh i märkkapacitet på batteriet till dess att vi skall byta...
F.ö. så är det inte 13 kWh man får ur detta batteri, varje gång jag kört ner till noll och laddar fullt så går det in 11.4 kWh. Det är alltså nån diff där på 1,6 kWh.
På sommaren går det OK med denna kapacitet, kommer t.o.r till Norrtälje med mathandlingen på bara batteri. 26 km enkel resa.
Men man skulle vilja ha kapacitet för 100 km i batteriet, då kunde vi i alla fall nästan alltid köra bara på el. T.o.m. hemifrån till sommarstugan.
Besök till dottern i Karlstad går inte dock.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
HJÄLP!!!
GTE MY2020
Bilen har blivit inlåst inne i garaget pga att bagageluckan har öppnats och den blockerar nu öppningen av garagedörren. Dörren är en sån här jalusidörr som dras upp med motor..
Dörren åker upp c:a 5-6 cm och sedan stannar den för att bagageluckan antagligen låser mot någon del på garagedörren.

Finns det något sätt att STÄNGA bagageluckan via fjärr eller WeConnect? Nu handlar det om en nödsituation...
 
  • Ledsen
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.