C cap skrev:
Håller du knappen i dörren upp en stund stänger sig luckan. Men det går inte att stänga via fjärren.
Visste jag inte. Har varit irriterad på detta också, när vi kommit hem med matvaror och hustrun tar ut dem utan att stänga luckan. Så jag gick ut och kollade.
Det verkar fungera så här:
1) Bilen skall vara "startad", för stängning räcker det inte med upplåst bil (fast öppning kräver inte startad bil).
2) Öppna luckan med knappen i dörren (funkar även med upplåst men ej startad bil)
3) Drag upp knappen igen så startar stängningen, men bara ifall den är startad.
4) Håll den uppe tills den stängt helt, annars stannar luckan genast.
 
  • Gilla
cap
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Vi har en Passat GTE på jobbet. 2020 års modell.
Man kommer högst 3 mil med den. Om det är kallt ute blir det mindre. Krångel med smutsiga sladdar orkar ingen greja med. Men när den står över natten är den inkopplad.
Väl lite mil på el är det tycker jag och kollegor
Min 2020 går drygt 5 mil på batteri på sommaren, drygt 4 på vintern.
Fast kortare om man kör många korta sträckor med vila emellan.
Jag tror att det går åt energi att värma upp batteriet om det är kallt.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Min MY2018 har så jag kan stänga bakluckan med fjärrkontrollen...
Men Bo, vilket dilemma det där har blivit för dig :( Men vet du om att du kan programmera in hur stort/mycket luckan ska öppna..? Om det nu är taket och takhöjden som är ditt problem..
 
T tobbbias skrev:
Min MY2018 har så jag kan stänga bakluckan med fjärrkontrollen...
VW har tydligen tagit bort stängningsfunktionen från fjärren... :(

T tobbbias skrev:
Men Bo, vilket dilemma det där har blivit för dig :( Men vet du om att du kan programmera in hur stort/mycket luckan ska öppna..? Om det nu är taket och takhöjden som är ditt problem..
Nej, det är inte garagetaket som luckan slår i...
Vårt garage är inte stort, vi bor i ett 70-talshus och på den tiden var nog bilarna kortare.
Jag kör in bilen så långt det går för att man ändå skall kunna stoppa in ladd-kontakten och då är det väl 1-1,5 dm kvar baktill till garageporten.
Om bagageluckan öppnas i detta läge så kommer den att slå in i porten på vägen upp och stanna.
Igår när jag lyckats komma in och kunde trycka igen luckan så stod den kanske 2-3 dm öppen bara, men det räckte för att stoppas mot porten.

Jag tycker att en lämplig funktion om man nu inte skall få stänga med fjärren vore att man inte får öppna ifall bilen är låst!
Jag låser ju alltid bilen innan jag går ut och stänger porten, så i detta fall kan inte ett "pocket"-tryck på luck-knappen göra att luckan öppnas.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kan du sätta nåt på porten så luckan stoppas innan den hakar i så det hindrar öppning? En frigolit-kloss eller liknande?
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Har du krok så har jag för mig att luckan inte går att öppna om kroken är ute.
Tappar några cm till men slipper att luckan öppnas.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Min lucka går upp med kroken ute. My - 21.
 
J JohanLun skrev:
Kan du sätta nåt på porten så luckan stoppas innan den hakar i så det hindrar öppning? En frigolit-kloss eller liknande?
Nja, det är nog problematiskt för det kan lika väl fastna på frigoliten då. Så här ser dörren ut inifrån och den markerade fördjupningen tror jag det är som fastnar mot luckan.
Garageport inifrån med markerad fördjupning som fastnar mot luckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och på bilen är det detta som greppar in när dörren rullas uppåt..:
Bilens bagagelucka öppen där en fördjupning på dörren är markerad, utsikt till träd och himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Liggunderlag?
 
Sitter det inget på insidan luckan som du kan knyta fast i ryggstödet eller något annat lämpligt? Rätt längd och en karbinhake så är det bara att kroka i då du parkerar i garaget.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Men luckan går inte upp av sig själv, jag tycker att man måste trycka länge på fjärren innan lucka öppnar och tar något emot så stannar den.
 
Backa in i garageporten ett par gånger så blir det en utbuktning på den så den inte tar i luckan.
 
B Bo Berglund skrev:
Visste jag inte. Har varit irriterad på detta också, när vi kommit hem med matvaror och hustrun tar ut dem utan att stänga luckan. Så jag gick ut och kollade.
Det verkar fungera så här:
1) Bilen skall vara "startad", för stängning räcker det inte med upplåst bil (fast öppning kräver inte startad bil).
2) Öppna luckan med knappen i dörren (funkar även med upplåst men ej startad bil)
3) Drag upp knappen igen så startar stängningen, men bara ifall den är startad.
4) Håll den uppe tills den stängt helt, annars stannar luckan genast.
Toppen vilket lyft för bilen att det iaf går att stänga luckan när man sitter i bilen. :D
 
E Edlunn skrev:
Men luckan går inte upp av sig själv, jag tycker att man måste trycka länge på fjärren innan lucka öppnar och tar något emot så stannar den.
Jag har varit med om att luckan öppnas helt utan att jag bett om det. Antagligen så är det för att luck-knappen på fjärren sitter i mitten och är upphöjd så att om det blir nåt tryck där tex om man råkar komma mot nåt hårt med fickan där nyckeln ligger så öppnas luckan.
En gång var jag på ett hotell och råkade titta ut från fönstret mot parkeringen och där stod bilen med öppen lucka!
Samma på landet ett par gånger, och i garaget med besvärliga konsekvenser.
En sån enkel sak som att blockera öppningen om bilen är låst skulle lösa mina problem.
Annars måste man väl designa ett nyckelfodral som hindrar luck-knappen att tryckas.
 
dof dof skrev:
Sitter det inget på insidan luckan som du kan knyta fast i ryggstödet eller något annat lämpligt? Rätt längd och en karbinhake så är det bara att kroka i då du parkerar i garaget.
Går nog rätt dåligt, tyvärr.
Se bilden på luckan ovan. Så mycket öppning är allt som krävs för låsning mot garagedörren (eller lite mindre faktiskt)...
Men kanske att man kan ställa en kratta mellan bilen och garagedörren med träskaftet rakt upp. Då skulle den ju klämmas mellan billuckan och dörren och det blir inget som fastnar mot luckan.
Värt att testa i morgon (men utan att själv gå ur garaget förstås).
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.