Hej

Har en Passat MY2020 och snokade fram i forum att det verkar finnas en uppdatering av mjukvaran till bilen som heter 0278 som löser en hel del problem jag haft med bilen, Bland annat problem med Navigering, Kunna importera rutter/ mål från we connect. samt att aktivera inlärning av användarbeteende mm.
Enligt uppgift försvinner också detta att trycka på OK när man startar bilen
Sen finns också stöd för trådlös Android Auto och en del annat.
Är det någon som fått den mjukvaran installerad och erfarenheter av den i så fall
Står en hel del på ett tyskt forum jag råkade hitta där även release notes fanns..
 
N mnage_ask skrev:
Hej

Har en Passat MY2020 och snokade fram i forum att det verkar finnas en uppdatering av mjukvaran till bilen som heter 0278 som löser en hel del problem jag haft med bilen, Bland annat problem med Navigering, Kunna importera rutter/ mål från we connect. samt att aktivera inlärning av användarbeteende mm.
Enligt uppgift försvinner också detta att trycka på OK när man startar bilen
Sen finns också stöd för trådlös Android Auto och en del annat.
Är det någon som fått den mjukvaran installerad och erfarenheter av den i så fall
Står en hel del på ett tyskt forum jag råkade hitta där även release notes fanns..
Jag hade redan trådlös Android Auto från fabrik (MY21) använder det dagligen och det kopplar från då och då, helt random. Tyvärr ligger välkomsskärm och trycka OK kvar.
 
D danfri skrev:
Jag hade redan trådlös Android Auto från fabrik (MY21) använder det dagligen och det kopplar från då och då, helt random. Tyvärr ligger välkomsskärm och trycka OK kvar.
Som jag förstår det används en mjukvara som heter 0270 i MY2021 men kan ha fel, bara det jag lyckades läsa från forumet, men bilar från my2021 har redan trådlös android auto som jag förstod det..

Hittade release notes, översatt med tafflig goggle translate

------------------------------------------------------------

SW0278 - RELEASE NOTERA

- Android Auto Wireless är nu funktionellt (vilket är en lösning för många funktioner som ännu inte implementerats i MIB3). Med en kabel var det bara praktiskt för långa sträckor, men nu är det grymt trådlöst inklusive Google röststyrning (kan tas fram genom att trycka och hålla ner röststyrningsknappen på ratten)

- Den icke-fungerande destinationssökningen online är tyvärr fortfarande "state of the series"

Följande buggar bör fixas med uppdateringen

Skärm:

- Radion/navigationssystemet stänger ibland av sig själv och sätter på igen (återställ).

- Representationen av oljebytestjänsten i displayen på radion/navigationssystemet har glidit/är inte korrekt placerad.

– Telefonens favoriter är ibland inte synliga/tillgängliga.

- Kompassdisplayen på radio-/navigationssystemets display i terrängläge stämmer inte överens med den på instrumentpanelsinsatsen.

- Navigationskartan kan inte visas i Active Info Display (AID) på Discover Media.

- Den aktuella platsen för fordonet i kartvisningen är ibland felaktig.

Audio:

- Ljudavbrott under musikuppspelning när du använder anslutningen "Apple CarPlay" (trådlös).

- Knarrande ljud från dörrhögtalarna i standby-läge.

Navigering:

– Navigationskartan visas inte helt, hela avsnitt saknas.

Internet:

- Ingen internetanslutning kan upprättas om radion/navigationsenheten används som hotspot i samband med iOS-enheter.

Service:

- Inställningarna i menyalternativet eManager går ibland förlorade/sparas inte.

- Inställningarna för tillsatsvärmarens timer går ibland förlorade.

- Radiostationslistan kan inte styras/ändras med knapparna på multifunktionsratten under navigationsdisplayen på radionavigeringsdisplayen.

- Funktionen "Lär användningsbeteende" kan inte aktiveras/bocken kan inte ställas in.



We Connect (onlinetjänster):

- Följande textmeddelande visas i instrumentpanelens infoga: "Nödsamtal begränsat! Besök verkstad!” visas.

- Lysdioden för nödanrop i takmodulen lyser inte grönt.

- I displayen på radions/navigationssystemets displaystyrenhet visas textmeddelandet: "Användarprofilen laddas" permanent, vilket gör att radion/navigationssystemet inte längre kan användas.

- Ingen We Connect-tjänst kan användas. I detalj kan klagomålen presenteras enligt beskrivningen nedan (exempel):

– Luftkonditioneringen kan inte startas med We Connect-appen.

- Dörrstatusen visas inte korrekt i We Connect-appen.

- Laddningsstatusen för högspänningsbatteriet visas inte korrekt i We Connect-appen.

- Fordonets parkeringsposition visas inte korrekt i We Connect-appen.

- Fordonets resedata visas inte korrekt/föråldrad i We Connect-appen.

- Trafikinformation online är inte tillgänglig.
 
N mnage_ask skrev:
Har en Passat MY2020 och snokade fram i forum att det verkar finnas en uppdatering av mjukvaran till bilen som heter 0278 som löser en hel del problem jag haft med bilen, Bland annat problem med Navigering, Kunna importera rutter/ mål från we connect. samt att aktivera inlärning av användarbeteende mm.
Kan du posta URL till forumet så man kan läsa på originalspråket?
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
Någon som har erfarenhet av att montera en sådan här (vidvinkelspegel)på Passaten? Har det gått bra eller sabbar det backspegeln? Tänker på repor eller liknande? Någon som lagt något mellan originalspegeln och extraspegeln? Vad har ni i så fall lagt emellan?
 
Ja vi har satt en sån på vår gte (2017).
Var också rädd för repor och försökte med en bit gummimatta mellan den nu rostiga vinkeln och plasten men fick den aldrig att sitta bra så det slutade med att jag bara satte gummi på ovansidan där det är olika höjd. Har suttit där i över två år nu, och tänker att det får vara värt några små repor om det skulle uppkommit några.
Det går säkert att göra på ett mer skonsamt sätt om man har tid och ork att testa sig fram.
. Närbild på rostig bilvinkel monterad på vit plast med gummiskydd för att förhindra repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Igår fick jag ett email från VW med följande text:

We Upgrade nu kan du äntligen köpa funktionerna igen

Under en viss tid har du inte kunnat köpa funktionerna “Röststyrning“, “App-Connect“ och “Navigation“ inom We Upgrade. Orsaken har varit tekniska begränsningar. Från och med nu kan du efterinstallera We Upgrade1-funktionera i ditt fordon med chassinummer WVWxxxxxxx. På nätet i We Connect-webshop och i fordonets egen In-Car-Shop visas alla möjligheter som finns för din bil. Fram till och med 2022-02-25 får du 20 % rabatt.
Vad 17 är detta för något?
Jag har en Passat GTE MY2020 uttagen 25/5-20.
 
Idag var det dags för första service (oljebyte) 1.500 mil. Nu fick jag mjukvara 0278 installerad, ska bli spännande att se om trådlös Android Auto tänker vara mer stabilt. I samband med service åtgärdades även:
- Dörrlås förardörr fryser, hela låsmekanismen byttes ut (låskistan) fanns tydligen på lager
- Förarstolen "glappar" känns som den sitter lös vid aktiv kurvtagning :) ingen åtgärd, är tydligen normalt
- Vindrutetorkarblad, höger, passagerarsida, låter helt galet mkt/illa - byttes, verkar bättre än så länge
- Kampanj/aktion 91CL02, någon ytterligare programvaruuppdatering
- Kampanj/aktion 20DC04, byte bränslerör

Som andra tidigare konstaterat, känns rätt märkligt med oljebyte redan vid 1.500 mil, särskilt som motorn knappt gått - vi kör normalt mycket korta streckor helt på el. Jag är van med 3.000 mil long-life från mina Audi bilar...
 
D danfri skrev:
Som andra tidigare konstaterat, känns rätt märkligt med oljebyte redan vid 1.500 mil
Det är väl normalt med ett tidigt oljebyte? Man vill ju byta oljan när allt skit från tillverkningen fastnat i oljefiltret.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl normalt med ett tidigt oljebyte? Man vill ju byta oljan när allt skit från tillverkningen fastnat i oljefiltret.
Inte hos Volkswagen bilar
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl normalt med ett tidigt oljebyte? Man vill ju byta oljan när allt skit från tillverkningen fastnat i oljefiltret.
Det är inte bara det första. GTE skall ha oljebyte var 1500 mil även fortsättningsvis.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
3000 mil, eller det som kallas Longlife, är rena skiten.

Jag har en Passat från 2006 och dom motorerna (liksom SAAB från dessa årsmodeller och framåt) hade stora problem med att folk valde att köra på Longlife serviceintervallen, med följd att man fick mycket avlagringar från oljan i motorn, det som kallas Oil Sludge. Detta sätter igen smörjkanaler och orsakar stort slitage, eventuellt motor och/eller turbohaveri.

Att byta var 1500mil gör jättemycket för livslängden, min bil har fått oljan bytt var 1500 mil sedan den var ny, jag byter faktiskt var 500:e mil då jag och morsan kör till 70% korta körningar, max 1-2 mil åt gången och oljan blir snabbt utspädd med bensin.

Jag skulle inte våga köra på längre intervall än 1500 mil på en ny bil.
 
Longlife, sänker kostnaden för första ägare och påverkar inte garantier. Gör att andra eller tredje ägaren får dyra kostnader och kortare total livslängd så att man får sälja fler nya bilar.

Saabs motorer var skitbra innan GM tog bort en liter olja, oljenivågivaren, sämre kolvringar och ett intrikat vevhusventilationssystem. För pytteliten vinst i bränsleförbrukning och lägre servicekostnader.

VW och Toyota hade lika usla motorer men kom på något sätt undan media, kanske för de hade lägre initiala förväntningar och generösare goodwill...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hur gör ni med service besök? Jag köpte en GTE -18 som är cashad och klar. Men funderar på om jag ska ta den till VW verkstad eller om jag ska dra till typ Mekonomen eller liknande nu?
Dessutom, betalar typ 6500 kr om året i helförsäkring. Borde man gå ned på halvförsäkring? Bilen har gått 11k mil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.