Jag har kört min GTE MY 2020 1724 mil sedan maj 2020 när vi fick ut den.
Och jag har gjort av med 446 l bensin.
Det blir 0,26 l/mil.
Om 2 månader är det dags för års-service igen och antagligen oljebyte då.
Vi kör nästan aldrig på bensin utom när vi åker till landet, då det blir halva vägen (5 mil) på bensin och när vi besöker dottern i Karlstad (25 mil) på bensin.
Jag tvivlar på att oljebyte verkligen behövs nu.
Men det ingår väl i servicen..

Angående mjukvaruuppdateringen:
Hur ser man vilken version av mjukvaran man har så att man kan se om det blir nån skillnad efter service?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Angående mjukvaruuppdateringen:
Hur ser man vilken version av mjukvaran man har så att man kan se om det blir nån skillnad efter service?
Snart är jag ikapp dig Bo, kört 1.500 mil (nästan) sen slutet av Mars 2021 :)

Jag hittade informationen om mjukvaruversion under Menu -> Settings -> System information. Jag hade version 0270 på morgonen när jag lämnade in bilen och 0278 på kvällen när jag hämtade efter service. Testade göra "Update Software" både före och efter, hittades inga uppdateringar tillgängliga online. Tyvärr finns "välkomstskärmen" kvar även efter uppdatering. Hoppas på att sladdlös Android Auto fungerar mer stabilt, inte hunnit testat så mycket ännu.

Bilsystemets display visar systeminformation med mjukvaruversion 0278 och uppdateringsknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Då har jag en mycket äldre mjukvara...
Annan hårdvara också, men senare NAV-databas...
Vilket modellår är din? Min är My2020.
Några månader kvar till service.
PS: Jag gav upp efter några minuter medan den letade efter F/W-uppdatering...

Skärm som visar en pågående sökning efter programvaruuppdatering med versionsinfo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bo Berglund skrev:
Då har jag en mycket äldre mjukvara...
Annan hårdvara också, men senare NAV-databas...
Vilket modellår är din? Min är My2020.
Några månader kvar till service.
PS: Jag gav upp efter några minuter medan den letade efter F/W-uppdatering...

[bild]
Jag har samma MY2020 som du Bo och samma hårdvara . Lämnade in min bil pga byte av ett trasigt keyless handtag innan garantin går ut nu 1:a April så då gjordes min uppdatering till version 0278 men jag fick aktivt be om den, klaga på fel som finns i mjukvaran som jag visste var lösta
.
Det jag främst märker i nya mjukvaran är att trådlös Android Auto fungerar bra sen ser man att filvisningen på vissa kartvyer har förbättras lite i Navigeringen och så fungerar det nu att skicka online rutter från We connect till bilen
Spontant lite stabilare känns mjukvaran som.
Detta att behöva trycka på Ok är också löst och Navigeringen startar upp lite snabbare än förut.
i övrigt inga märkbara skillander

Enda jag har sett är att bilen från backkameran ibland kan rycka lite vilket inte fanns i gamla mjukvaran


Jag roade mig att göra en uppföljning på förbrukning då jag nu ägd bilen precis ett år
Har kört 1090 mil och en snittförbrukning på 0,13 L/mil. Det inkluderar en längre semesterresa till Norrland.
Räknar jag bort de milen är snittförbrukningen 0,08 L/mil.

Så för mig passar GTEn rätt bra med mycket korta körningar men möjlighet att åka långt.
Med rörligt elavtal med timdebitering blir driftkostnaden extremt låg att ladda bilen på nätterna.

Så än så länge rätt nöjd GTE ägare

Sen för mig blir det nästan fånigt med oljebyte var 1500 mil, men har serviceavtal i två år till på bilen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T Traven skrev:
Jag har samma MY2020 som du Bo och samma hårdvara . Lämnade in min bil pga byte av ett trasigt keyless handtag innan garantin går ut nu 1:a April så då gjordes min uppdatering till version 0278 men jag fick aktivt be om den, klaga på fel som finns i mjukvaran som jag visste var lösta
Vilken garanti avser du här?
Jag fick min levererad 25/5 2020 och "tror" att garantin är c:a 3 år åtminstone.
När fick du din?
Har du tips på nåt man kan klaga på? Nästa service i slutet av maj.
 
B Bo Berglund skrev:
Vilken garanti avser du här?
Jag fick min levererad 25/5 2020 och "tror" att garantin är c:a 3 år åtminstone.
När fick du din?
Har du tips på nåt man kan klaga på? Nästa service i slutet av maj.

Min bil är uttagen Dec 2019 och den har väl 2 års nybilsgaranti tror jag, Köpte min slutet av Mars 2021 med 1 år Das Auto Garanti som går ut nu i dagarna

Du kan alltid hänvisa till att import av Mål från we connect inte fungerar och jag hade en funktion som heter "inlärning av användarbeteende " som inte gick att aktivera i min bil. Jag har den större displayen i min bil
Finns en TP för uppgradering de måste följa då de även måste uppgradera kommunikationsmodulen i bilen och lägga in ny licens för Navigatorn som jag förstod det...
 
T Traven skrev:
Jag har samma MY2020
...
Det jag främst märker i nya mjukvaran är att trådlös Android Auto fungerar bra sen ser man att filvisningen på vissa kartvyer har förbättras lite i Navigeringen och så fungerar det nu att skicka online rutter från We connect till bilen
...
Intressant, jag ska in med bilen på service på fredag, min laddning (=ivägkörningstider) har börjat krångla igen. Men jag ska lämna tillbaka bilen 25e April så vet inte om jag ska orka bry mig. Ska dock felanmäla WeConnect ändå, för leasingbolaget vill jag ska betala för några skitsaker (bla polering av taket) som jag inte känner är relevant (har lämnat tillbaka 4 VW tidigare som jag kört 3ggr så långt utan några anmärkningar, har en känsla det är att jag och fler med mig pga covid och höjda förmånsvärden lämnar tillbaka en bil utan beställt en ny och då är plötsligt "goodwillen" att stryka "kostnader" vid återlämnande borta - eller hade jag bara en gnällig person som besiktigade min bil).

Som jag skrivit i tråden förut, förutom appen och infotainment är det en trevlig bil att köra, men jag skulle inte vilja äga en som har gått mer än 15.000 mil (dvs jag skulle vilja ha kvar maskinskada som försäkringsmoment). Verkar vara mycket småsaker som är av tveksam kvalitet. Även kommer mycket "felkoder" som verkar falska, hybridfel, handbroms ej åtdragen mm. som alla bara är mjukvarufel för min del. Men, det är ju en VW och inte en premiumbil, så det kanske är som det ska. Bakom ratten trivs jag bra i VW, de är väldigt "neutrala" i sin körkänsla och har få saker som stör rejält, men även få saker som skapar någon större glädje. Lite småtrist tysk helt enkelt.

Som fd saab-förare så saknar jag mycket av den genomtänkta ergonomin i saabens knappar, funktioner och mätare. Att det krävs 10 tryck på skärmen i olika menyer för att sänka ljuset på instrumenten, att spolarvätskan "pingar" varningar under en hel resa när det skvalpar i tanken, att radarn ofta slutar funka i dåligt väder, att det inte finns en vettig tripmätare. Ja, många "detaljer" har de klantat sig rejält kring.

Skulle de fått ordning på app/infotainment så att laddning och ivägkörning samt hur man hanterar menyer mm funkade skulle jag trots allt varit mkt nöjd med mina 2 år med bilen. Appen drar ned betyget till riktigt uselt, trots att bilen i sig funkat bra.
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Som fd saab-förare så saknar jag mycket av den genomtänkta ergonomin i saabens knappar, funktioner och mätare. Att det krävs 10 tryck på skärmen i olika menyer för att sänka ljuset på instrumenten, att spolarvätskan "pingar" varningar under en hel resa när det skvalpar i tanken, att radarn ofta slutar funka i dåligt väder, att det inte finns en vettig tripmätare. Ja, många "detaljer" har de klantat sig rejält kring.
.
Hur ofta ändrar man ljusstyrkan på instrutmenten? Jag gör det en gång och aldrig mer.
Att radarn inte funkar i dåligt väder är inget VW unikt, gäller alla andra bilar också som inte har radarn innanför vindrutan.

När det gäller låg spolarvätskenivå tror jag att det finns en koppling till GPS:en. Körde från Eskilstuna till Stockholm och vid starten så indikerade bilen låg spolarvätska. Under denna körning var det torrt på vägen så ingen mer spolarvätska användes men innan varje avfart där det fanns en mack påminde bilen om att spolarvätskenivån var låg.

HAr inga problem med laddning och ivägkörningstid men har hört att det kan bero på Tibber.
 
E Edlunn skrev:
Hur ofta ändrar man ljusstyrkan på instrutmenten? Jag gör det en gång och aldrig mer.
Saabens "night panel" var fantastiskt bra i mörkerkörning. Att ha en stor skärm lysande i ansiktet är inte kul. Android känner ju iallafall av om lyset är på och ändrar till svart tema. På Passaten ändrar jag en gång och aldrig mer. På alla tidigare bilar jag haft har jag ofta antingen tryckt "Night panel" eller sänkt belysningen vid långkörning i mörker. Man kan även studera om mätare mm syns som reflexer i tex sidorutor för att se om bilen är "genomtänkt". En bra designad bil ska inte instrumentbelysning skapa reflektioner i rutor eller störa föraren med skarpt ljus under mörkerkörning.

Att radarn inte funkar i dåligt väder är inget VW unikt, gäller alla andra bilar också som inte har radarn innanför vindrutan.
Så kan det kanske vara....

När det gäller låg spolarvätskenivå tror jag att det finns en koppling till GPS:en. Körde från Eskilstuna till Stockholm och vid starten så indikerade bilen låg spolarvätska. Under denna körning var det torrt på vägen så ingen mer spolarvätska användes men innan varje avfart där det fanns en mack påminde bilen om att spolarvätskenivån var låg.
Detta beteende har jag haft på alla mina VW, haft 4 st golf7 innan denna passat. Alla har funkat lika kass, den plingar flera gånger per resa om man har på gränsen till varning på spolarvätskan. Enligt en kollega som bytt från Skoda till ID4 så har Skoda en varning som inte "skvalpar" medan ID4 även har denna usla implementering.

HAr inga problem med laddning och ivägkörningstid men har hört att det kan bero på Tibber.
Inte omöjligt, men jag hade problem även innan jag skaffade Tibber. Men Tibber har ändå strulat till när den laddar, så kommer slå av all logik och köra helt manuellt...
 
  • Gilla
  • Älska
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Jag har en GTE 2020 (uttagen dec 19) som gått 9000 mil.
Idag var det dags för inspektion och service.

När de var klara ringde de och informerade att de hade hittat ett oljeläckage mellan motor och växellåda. Skulle ta 3 dagar.
VW uppmanade mig att ringa mitt försäkringsbolag då garantin gått ut.
Jo jag tackar sa jag! Lämnar ni ingen garanti på utförda jobb? Grejen är den att de sade samma sak på 6000 milaservicen och bilen var inne i Augusti 2020 för samma fel.

Som tur är så är det förmånsbil så jag slipper att bry mig, men jag ringde ändå leasingbolaget och informerade. De var inte särskilt imponerade av VW och tänkte inte betala någon självrisk på detta fel. Ska bli intressant att se hur det slutar..

Någon annan som haft samma fel?
 
Med tanke på körning 115 km/dag (alla dagar under 26 månader) så antar jag att du inte kommit långt på batteriet? Eller har du kört så att du kunnat ladda efter halva sträckan?
Om inte så är denna profil mera som en bensinare.
Kanske det påverkar motorn mera.
 
S StevieGee skrev:
Jag har en GTE 2020 (uttagen dec 19) som gått 9000 mil.
Idag var det dags för inspektion och service.

När de var klara ringde de och informerade att de hade hittat ett oljeläckage mellan motor och växellåda. Skulle ta 3 dagar.
VW uppmanade mig att ringa mitt försäkringsbolag då garantin gått ut.
Jo jag tackar sa jag! Lämnar ni ingen garanti på utförda jobb? Grejen är den att de sade samma sak på 6000 milaservicen och bilen var inne i Augusti 2020 för samma fel.

Som tur är så är det förmånsbil så jag slipper att bry mig, men jag ringde ändå leasingbolaget och informerade. De var inte särskilt imponerade av VW och tänkte inte betala någon självrisk på detta fel. Ska bli intressant att se hur det slutar..

Någon annan som haft samma fel?
Det där felet har jag läst många haft. Vad kostar det att fixa?
 
B Bo Berglund skrev:
Med tanke på körning 115 km/dag (alla dagar under 26 månader) så antar jag att du inte kommit långt på batteriet? Eller har du kört så att du kunnat ladda efter halva sträckan?
Om inte så är denna profil mera som en bensinare.
Kanske det påverkar motorn mera.
Är det mig du menar? Märker ingen större skillnad på batteriet nu jämfört med när det var nytt. Kommer mellan 35 och 45 km beroende på körstil, utetemp, innetemp och hastighet.

Jag laddar en gång varje dag, på helgen ibland mer.
Snittar 0,4 l/mil så att kalla det för en ren bensinare tycker jag var elakt.
 
J JohanLun skrev:
Det där felet har jag läst många haft. Vad kostar det att fixa?
Ingen aning. Fakturan går till leasingbolaget. Men det är ju 3 dagar på verkstaden, så nog inte billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.