19 766 läst · 85 svar
20k läst
85 svar
Erfarenheter av Max Attefall?
Ja, det är rent löjligt. Du får åka hem till någon och mäta så du kan bygga en egen variant i lösvirke.Vispen74 skrev:
Haha, nä, vi har en grund gjuten, det är allt. Vi kommer att bygga något annat på den i egen regi, då Max Attefalls pris har ökat med 100% sedan vi projekterade detta. Priset tillsammans med företagets affärsmodell med en så kallad "licenskostnad" gör att vi har räknat bort de som leverantör tyvärr, vilket är synd på fint hus.
Hej,S skogskojan skrev:
jag är imponerad av vad du har åstadkommit.
Följer du ritningarna till punkt och pricka? Alltså så gott det går?
Vårt hus kom ju i en leverans, så det var inte mycket att göra.
Vi har kommit på att det skulle ha varit skönt att ha ett öppningsbart fönster i badrummet - lite ljus, lite luft.
Vi hade lite problem att barnsäkra fönster på övre plan, eftersom det höga fönstret är vipp/sväng-fönster.
Vi fick underkänt i första besiktningen på att vi inte hade en ledare/räcke på trappan. Bara som ett tips.
Det skall bli kul att se hur du bygger.
hälsningar
Tack. Nja följer så gott det går med vissa egna val på vägen. Vi klassar det som komplementbyggnad vilket medför lite andra krav än om det varit en komplementbostad. Inget extra fönster i badrummet vilket kanske hade varit bra.? Kommer att sätta stående reglar av finhyvlat liknande de som är i loftens "fönster" vid trappen för jag känner att man vill ha något att hålla i och det funkar även som rumsavdelare till köket🤔
Vi valde att göra övervåningens"fönster" lite smalare då vi tyckte att de var för höga om man skall få plats med sängar. Spjälorna gjorde jag i samma dimension som trappräcket. De ingick inte heller som så mycket annat i byggsatsen. Vi vill inte ha inbyggd ugn under trappan. Utrymmet kommer att fungera som garderob/förråd istället.
Kul att se. Vad är det för mått på limträbalken över öppningen mot fönsterpartiet?S skogskojan skrev:
@skogskojan
Ajaj..du skulle inte ha möjlighet att dela med dig av måtten så kan vi kolla om vi också har fått felaktiga?Vispen74 skrev:
Den ingick i ritningspaketet. Notera dock att måtten för rörgenomföringarna är dåliga, om de inte uppdaterat de. Golvbrunnar hamnar ocentrerat, och flera genomföringar hamnar närmare vägg ån vad säker vatten tillåter. Tyvärr dubbelkollade jag inte detta innan gjutning, utan förutsatte att ritningar för 7000 kr stämmer.
Ett tips är även att dra vatten till köket i plattan, det är inte med i ritning, bara avloppet som även det kommer upp helt fel i förhållande till vasken i köket.
Intressant tråd! Jag jobbar som snickare och har fått en förfrågan av en kund att montera ett sånt här attefallshus. Nu kostar byggsatsen 495 000kr och min första tanke var "man får rätt mycket material för 500k..." Plus att då kan man välja kvalité själv.
Har några frågor till er som byggt/bygger:
Vad är det för dimension på väggreglar?
Vad är det för dimension på takstolarna?
Är det nån Fibo/Tresbo skiva i badrummet eller riktigt tätskikt och kakel?
Kan man modulera ritningen nånting eller ingår man någon form av avtal att bygga som de ritat?
Mvh Robert
Kan man modulera ritningen nånting eller ingår man någon form av avtal att bygga som de ritat?
Mvh Robert
Tjenare, kommer inte ihåg alla dimensioner nu men enligt byggstandard. Inget av badrummet ingår alltså utan det får man bestämma själv, vi har däremot valt våtrumsskiva. Takisolering ingår inte, takbeläggning ingår inte.Man kan inte ändra på ritningen och man ingår ett avtal och allt levereras från Derome.R r_torneryd skrev:Intressant tråd! Jag jobbar som snickare och har fått en förfrågan av en kund att montera ett sånt här attefallshus. Nu kostar byggsatsen 495 000kr och min första tanke var "man får rätt mycket material för 500k..." Plus att då kan man välja kvalité själv.
Mvh Robert
Det är fantastiskt kreativt. Timmen upp för idégivaren. Det sorgliga är att man blir glad över att någon får ihop ett hus under de givna reglerna. Resultatet blir ett hus som från utsidan ser ut som en skolåda. Det behöver ju inte betyda att det är fult men resultatet blir lite som när man bygger ett hus med det spillvirket man har. Det behöver inte heller bli fult och kan också vara funktionellt. Problemet är att vi är kuvade och måste begränsa oss. Den stora frågan är bara, varför?Vispen74 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Furugolv 25x160 från byggmax, några erfarenheter?
Lösvirke & Timmerhus -
maxa yta i Attefallshus - hur har ni gjort?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Erfarenheter av Hammenhögs gräsmattedress (byggmax)
Gräsmatta -
Förslag och erfarenheter på nyckelfärdiga Attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Byggmax/Moelven 1026 takpanel erfarenheter/bilder
Byggmaterial & Byggteknik