Jag har min på garagegolvet, där är det ca 5-10° på vintern.
Har faktiskt funderat på väggfästet också, det verkar bra då även laddplattan ska kunna hängas upp samtidigt.
Terrängkitet gör skillnad, det samlas inte gräs alls på samma sätt som med orginalhjulen.
 
Jag är ny i forumet men har annars hunnit få en hel del goda erfarenheter av min 330X "Hubert". Han har hjulborstsatsen men standardhjulen och det fungerar bra både i löv och vått gräs trots en hel del nivåskillnader. Hjulborstarna sitter ungefär 70 grader och kan få högre anliggningskraft genom att lägga distans under, men det verkar vara onödigt. Däremot är Hubert en riktig "skitgris" och konstruktionen under skalet är ju inte riktigt fulländad för att undvika upplagring av gräs. Men jag har gjort det enklare för mej genom att använda Sonax Sprayvax på insidan, så resultatet av de sista 451 timmarna sedan senaste rengöring var bara att mjukt blåsa bort med tryckluft! Eftersom plasten snabbt blev repad på utsidan av exv. mina 18 vinbärsbuskar som Hubert terroriserar genom krock (och då slår av kärs [kirskål] och brännässlor som ju växer på utsidan av busken). [Hubert verkar tillämpa en form av Darwins snabbutvecklingslära genom att stamma upp alla buskar med grenar som hänger lågt. :D ] Därför har jag lagt Smartab's toppförsegling/vax Golden Touch utanpå karossen. Nu blir det inga repor och skiten rinner bara av karossen vid regn.
Har en extremt svår layout på tomten och fått ta till många knep för att få till exv begränsningstråd som måste korsa guidekabel samt omkopplare så att det går att få områden som vissa tider på året INTE ska klippas, men det tar vi någon annan gång. Har över 1000 m tråd nedlagd med kabelläggare EcoTech NT60 vilket tog 5 körtimmar men 14 dagar funderande innan.
Hubert har inte haft ett enda fel sedan driftsättningen, men hälsar att du bör vara försiktig då karossen tas bort eftersom det finns minst en kabel ansluten mellan chassi och kaross! Fast det står ju även det på nätet i manualen för belysningssatsen.
 
  • Gilla
Martin Sund
  • Laddar…
Det var verkligen roliga nyheter - passar mig perfekt eftersom vi ofta är bortresta över helger mm .
Då kan man ju få en ny uppdatering oxå.
 
Beställt . Får den inmonterad tidigast mitten april .
 
Du berättar förstås sen om hur installationen går och hur du upplever funktionaliteten :)

En funktion som hade varit sjukt bra är fjärrupplåsning, dvs jag ser att den fastnat, ringer en granne som flyttar den och jag startar den igen utan att behöva avslöja pinkod.
 
Micleg - Självklart. Har tyvärr fått min inmonteringstid framflyttad till sista april. Enligt ÅF så har HQ problem med sin app. som styr. Håller med dig om fjärrkontrollen är en fin grej. Måtte nu inte förväntningarna bli för höga för appen. Samtidigt tänkte jag be ÅF att dom ändrar till 'knappljud' på Menydelen, känns inte bra att slå in pinkod utan att veta om siffran är reg eller ej
Körde förresten igång maskinen igår em får gå nu 3 dgr i sträck 11 tim/dag som test. Det är bara c:a 60-75% som är 'långhårigt' . Klipphöjd valde jag ' 5 ' . Avslutade hösten med läge '4' men det är nog lite för kort nu på våren. ?
 
Jag köpte en 330X i förra veckan. Håller på att läsa igenom manualen och ska snart ge mig på att installera den. Jag har några funderingar för er som redan har en kanske kan svara på? Jag lägger med en bild så ni förstår hur min tomt ser ut.

1. Jag har en smal passage på ca 80cm. Roboten är 56cm bred. Kommer roboten klara att gå emellan där? Hur ska jag göra? Ska jag lägga avgränsningen 30cm från kanterna och guidekabeln i mitten? Har förstått att jag inte behöver justera mellan 0-9 utan att 330X anpassar sig automatiskt.

2. Jag skulle vilja parkera roboten bakom garaget så att den parkerar precis utanför arbetsområdet. Men jag läste att det är bättre att parkera den innanför eller åtminståne på halva avgränsningen. Någon som har erfarenhet? Blir det svårt för klipparen att hitta in om den behöver köra in i en liten ficka?

3. Jag har en utförssluttning på ca 35%. Jag läste lite att man ev. skulle kunna sätta ett stopp längst ner så att klipparen inte riskerar att åka utanför arbetsområdet. Rekommendationen är 10%, men frågan är om det går att sätta ett stopp eller om jag behöver dra avgränsningen innan lutningen och trimma lutningen istället. Någon som gjort något sånt här?

4. Behöver jag dra kabel runt träden? Är det idé att sätta något eget "skumgummi"-skydd längst fram på roboten så att den inte stöter emot med karossen?

5. Jag har dragit två guidekablar i blått. Hade ni gjort på samma sätt?

Jättetacksam för svar! :rolleyes:

maphq330x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur lång huvudslinga blir det? Tänk på att guiderna förlänger slingorna med den längd dom har plus hela retursträckan från den plats dom ansluter till huvudslingan på. Det gör att signalnivåer tar stryk av långa guider som ansluter "tidigt" på slingan.
 
Oskar - på fråga 3 skulle jag rekommendera att dels höja kanten så att det blir en liten platt nivå före + ett ett litet lågt staket c:a 15 cm högt . Har själv en liknande brant och det har funkat bra utom när det har regnat då kan den glida av .
Fråga 4 - Nej , klipp bort grenar som sitter lågt , se till så att inte marken sluttar UPPÅT emot stammen utan i vinkel emot.
Fråga 5 - tycker jag verkar vara en vettig dragning.
Klipparen är ruskigt duktig på att hitta övriga ytor + att du kan ställa in fördelningen hur ofta den skall besöka viss guidelina .
 
Fråga 1. Ja den kommer klara passagen med hjälp av automatiken.

Fråga 2. Förutsatt att du ställer in den på att alltid använda guiden när den ska hem kan du ställa laddstationen utanför arbetsområdet.
 
Allt funkar bra utom p3 som jag inte kan svara på, då jag inte provat.

4. Skulle dock dragit kabeln runt varje trädstam för att skona maskinen (och stammen). Jag låter den bara krocka med temporära saker, som t.ex. möbler som man flyttar runt.
 
Klipparen är mycket duktig på att hitta runt på tomten. Jag har inte gjort några manuella inställningar alls om var den ska köra, och den klipper ca 2000 kvm, med mycket träd, buskar, smala passager, vidsträckta område och olika delar. Så prova att låta GPS:en sköta jobbet i början och se hur det går.

Ska sätta igång min idag :)
 
Tack för era svar.

Någon som vet hur jag ska lägga kablarna när det bara är 80cm passage?
Verkar som vissa låter klipparen ta trädstammarna, medan andra ringar in dem. För er som inte ringat in träden, tycker ni att roboten tar mycket stryk?
Baserat på era kommentarer kommer jag att testa sätta klipparen utanför arbetsområdet trots att bruksanvisningen säger att man inte ska det.
Jag förstod inte riktigt problemet med signalnivåerna på guidekabeln. Vet inte än hur långt det blir.
 
I passagen lägger du slingorna 30 cm in på gräset om du har "fritt" utåt. Om där finns fasta hinder lägger du slingan 35 cm in. Guiden i mitten, trångt blir det men det kommer nog fungera. Jag har själv flera såna ställen.

Rekommendationen för maxlängden på guidekabeln är 400m enligt min manual.

Det är vanligen inga problem med signalnivån på normala tomter, det fanns ett tryckfel i de första manualerna där maxlängden på slinga+guider var 500m. Det är antagligen korrigerat av HQ men hur lång rekommendationen är nu vet jag inte. Själv har jag 650m totalt inkl. guider med perfekt signalstyrka, jag har läst andra inlägg om installationer uppåt 800m totalt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.