Regnsensorn, hur funkar den på klipparen. Vill helst inte att den klipper när det regnar. Finns det någon inställning för det?
 
Nej den klipper även i regn. Den har väl ingen sensor för det?
 
Okej, tänkte ev. Om vädertimern skötte det att när det regnar så åker den in.
 
Hej, det är ingen regnsensor, utan en vädersensor. Den känner av hur mycket gräset växer genom att känna hur trögt det går att klippa för knivarna och kör mindre när det växer lite. Den kan inte avgöra om det regnar eller ej. Bara man har vassa blad tycker jag att det funkar bra att klippa oavsett väder. Jag har provat vädertimern, men jag tyckte att den klippte lite för lite, så nu kör jag enbart på timer med 4h per dag utom måndagar och 12h tisdagar för att komma ifatt efter vilodagen. Har ca 800 kvm gräs.
 
Redigerat:
Hej!
Fick fel -Krocksensor aktiv, vägrar starta hände efter att den trillat på rygg med en skaplig smäll,det var ett kretskort som lossnat det ska sitta fast uppe i framkant och känna av det lilla fyrkantiga knoppen precis bakom laddströmsintaget.Lätt att fixa bara att ta loss övre kåpan sen alla skruvar runt om gick betydligt fortare än att köra till stan för att fixa på garantin. så nu jobbar den på igen:)
 
Först blev jag lite besviken när jag såg att min 330X saknade regnsensor men nu i höst ( ? ) där vi har fått regn i princip oavbrutet i snart tre veckor märker ingen skillnad i klippning. Kanske den går lite långsammare vid klippning vid vått gräs och i regn men det kan vara en synvilla. Däremot fastnar det gräs mm vid främre stödhjulen men det är oxå allt. 'Han' klipper ju bara några få millimeter varje gång vilket är den stora skillnaden gentemot en vanlig gräsklippare som kanske klipper 40-60 mm / gång.
Jag är jättenöjd med både klipparen och klippningen.
 
Niklas - har du kollat så att det inte ligger nån dubbeltid noterad ? På varje dag finns det tid 1 och tid 2.
Jag råkade av misstag notera den vanliga tiden på tid 1 men på tid 2 hade det halkat in 00.00-24.00 , så när frugan och jag kom hem sent efter en fest vid 01.30 så gick klipparen runt i mörkret ! Frågan är vem som blev mest snopen - jag eller klipparen som blev "upptäckt".....så mitt i natten lite vinglig satt jag och kollade tiderna....måtte inte grannarna fått sett nåt .
 
  • Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Klipparen är konstruerad för att fungera i regn så jag ser det inte som en brist att den inte springer iväg och gömmer sig vid minsta skur. Blir snyggt klippt ändå. Jag låter den klippa i regn och dagg.
 
Mitt svar var inte tänkt som kritik för utebliven regnsensor , jag var bara påverkad av reklamen från andra robotmärken som tryckte hårt på detta. Tvärtom skulle jag vilja säga med allt detta regnande vi har haft här vid västkusten hade det inte blivit mycket klippt och mycket in-och-ut i laddare. Och den fungerar alldeles utmärkt vid regn och fuktigt. Jag lider med dom som kör med vanlig klippare det har inte funnit så värst många tillfällen till klippning.
 
Hur gör ni? Jag får känslan att det är bättre att låta den klippa långa sammanhängande perioder och sedan vila. Alltså att t ex köra två dygn (hela tiden) och sedan paus i två dygn; att det skulle vara sämre att låta den köra några timmar per dag, varje dag.

Får för mig att den beräknar täckning bättre och kör runt mer då. Eller så är det helt enkelt för att den hinner med hela trädgården (ca 1400 kvm) under dessa två dagar och allt ser då lika klippt ut.
 
Min går varje dag, att hoppa över nån dag ger direkt negativt resultat på min gräsmatta då den växer så det knakar.
För att få optimal täckning och därmed jämnhet måste den gå varje dag.
Jag använder inte vädertimern.
 
Men du upplever att den hinner med hela gräsmattan varje pass? Det kanske är det som är kravet.
 
Min får gå det just nu moderna 5:2 - dvs 5 dagar á 13 tim + 2 dagar vila , just nu tis + lör. Mycket av praktiska skäl lördagar är jag ofta i trädgården och grejar och då ville han alltid vara i närheten av husse
Eftersom den väger såpass tycker jag att gräset behöver vila ibland. Men det finns säkert femtioelva olika varianter av klipptider. Har c:a 1700 gräs.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Micleg skrev:
Men du upplever att den hinner med hela gräsmattan varje pass? Det kanske är det som är kravet.
Nä den hinner inte med hela varje dag, jag har en komplicerad u-tomt med många passager och hinder. Därför går det åt ca 9-10 timmar varje dag för att hålla det jämnt klippt. Det kanske är i mesta laget men å andra sidan ser det alltid nyklippt ut, inga spår eller tussar.
 
Köpte igår nio knivblad på Gekås för 39:50 , någon som hunnit testa kvalitén på dessa ?
Tänkte prova ett byte inom kort , 4kr /styck är ju billigt om dom håller. Det var sålt oerhört många
förpackningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.