A
legion skrev:
Du skulle läst ett inlägg till så hade du fått svaret;)
Det ska vara så, det är en ny funktion i senaste mjukvaran, den använder gpsen för att hålla sig i ett område längre tid, det är därför den kör fram och tillbaks. Vad jag märkt gäller det bara trängre områden, på öppna ytor går den som vanligt tills den möter slingan.
Om den verkar bete sig lite för konstigt med vändningarna är stalltipset är att återställa gps-kartan, jag fick det rådet av min HQ- handlare. Det tar sen några dagar för klipparen att skapa en ny karta.
Jag läste klart tråden och ja, fick delvis svar, eller jag gillar inte svaren =).
Jag har förstått det är en funktion och, ja det stämmer, det är vid "trängre" områden den gör så, men jag tycker finessen känns lite kantig, för ibland går den ju bara 30cm, innan den vrider sig bara några grader. Om den ska klippa en yta lite extra, borde den väl jobba över 4-5 m och åka fram och tillbaka. Nåväl, som många påpekar är det nog som det ska.

Innan jag läst här så testade jag att återställa min GPS-karta och den har nu efter några dagar när den byggt kartan klart åter igen börjat med samma betende, dock kan jag ju inte stänga av GPS, det var ju hela grejen med att köpa den här modellen.

vi får vänta på nästa firmware release och hoppas på bättre funktion. Det är dock inte något problem, jag bara inte gillar rörelsemönstret den har.

//Janne
 
Det viktigaste måste ju vara att den gör sitt jobb inom utsatt tid och utan att köra sönder gräsmattan. Ibland får man nog blunda för dess beteende, den irrar ju faktiskt som en blind.
 
kaaswe skrev:
vi får vänta på nästa firmware release och hoppas på bättre funktion. Det är dock inte något problem, jag bara inte gillar rörelsemönstret den har.
//Janne
Vad har du för trädgårdsform inställd; öppen, normal eller komplex? Har du testat olika?
 
Den där verktygsmenyn var ju guld! Massa information där.

En annan grej. Sitter era displayer snett? Har inte sett det sedan nittiotalet. Slarvigt alternativt så byggs dom så hantverksmässigt att det beror på hur den löds dit.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men är inte batterierna specade till 3,2 Ah vardera? Min visar 2,6 Ah per styck.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet vad dessa siffror betyder? Har 100% signalkvalitet enligt en annan bild.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klipptiderna är minuter antar jag.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sådan här bild kommer väl aldrig gå att se med värden? Man måste ju ha tryckt Start och stängt locket för att den ska köra...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tryck in spärren med locket öppet.
 
Ludwig skrev:
Tryck in spärren med locket öppet.
Och gå in i menyn när den kör eller tvärt om...:confused:

Min display sitter rakt. Har samma SW release som din f.ö.

Kollade tempen idag när det var som varmast på efter middan och den hade gått från kl 9.00.
40.0 grader var det.

//Lasse
 
Redigerat:
Hmm nä det funkade inte men man ser i displayen vad den gör. Klipper, följer in, punktklipper osv. Men knapparna är deaktiverade. :(
 
När börjar den punktklippa? Min har aldrig gjort det trots att det har varit partier kvar med högre gräs.
 
Ställ in det på spiralklippning medel är default. Jag kör på hög+ men nu är det inte många ställen den kör spiraler på. Stor skillnad på medel och hög+ när jag ställde upp den, men nu är det inte ofta.
 
Tror det heter spiralklippning, kanske bäst att kolla i manualen. .
 
Ludwig skrev:
Ställ in det på spiralklippning medel är default. Jag kör på hög+ men nu är det inte många ställen den kör spiraler på. Stor skillnad på medel och hög+ när jag ställde upp den, men nu är det inte ofta.
Menar du att den kör oftare spiralklippning med inställningen medel än med hög+. Trodde att den skulle köra spiral oftare med hög+?!

Har provat båda, men nu ska jag prova låg(?!).

Så här står det i manualen: Låg känslighet innebär att spiralklippning påbörjas mer
sällan. Hög känslighet innebär att spiralklippning påbörjas
oftare.
 
Redigerat:
Var kanske lite otydlig.. hög+ är det högsta vilket ger flest spiraler. Anledningen till att min inte kör mycket spiraler längre är att gräset är jämnkort vilket inte triggar spiralen.

Eftersom jag vill ha en gräsmatta som är jämnt klippt låter jag den stå i hög+ om det skulle behövas mycket spiral.
 
A
Stingray468 skrev:
Vad har du för trädgårdsform inställd; öppen, normal eller komplex? Har du testat olika?
Jag har normal än så länge och den gör sitt jobb med gott resultat så jag har inte haft behov ännu att testa 'komplex', men jag kommer nog göra det framöver bara för att se.
 
Kaaswe - min gör likadant, inte alltid men precis som om den får ett 'ryck' . För all del det blir ju ordentligt klippt just där och jag antar att det är just därför den gör så.
Är det någons robot som liksom min ibland vill göra en hexagon-form ? ( Typ Pentagonhuset )
Just nu har jag fått klart mitt 'nya' tilläggsområde och då verkar det som att den vill kolla igenom detta extra noga , kanske uppdatera GPS:n ? , och har varit där nu vid 2 tillfällen har verkligen varit noggrann.

En_dator - det kanske beror på inställningarna ? Jag har t.ex. spiral på hög, komplex trädgård . Oc h min GPS är alltid på kan inte egentligen se varför man skulle avaktivera den.
Varje robotex är kanske en indivuduell robot ?
 
Ursäkta - det hade kommit in nya svar emellan som jag missade .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.