13 520 läst · 49 svar
14k läst
49 svar
Erfarenhet av VidaXL markis?
Har monterat och testat nu. Funkar kanon.M mili1983 skrev:
Rek att köpa från sidan jag tipsade om ovan.
Enda nackdelen jag ser är att den kör ut markisen max. Skulle vilja ställa att den kör ut till 50% t.ex.
Har ställt vindsensorn på känsligaste läget. Men kan ändå tycka att det en 5x3.5m markis så vek som denna fladdrar lite väl mycket i vinden utan att den går in med sensor.
Men måste testa mera. Vindsensorn snurrar knappt även fast jag kan tycka det är ganska blåsigt ute. Markisen fladdrar och slår i duken och armarna rör sig rätt mycket upp/ner.
Redigerat:
Kommentar kring markisen i övrigt.
Den funkar och gör sitt jobb men absolut inget mer. Rapplig och enormt vindkänslig.
Vek konstruktion.
Men för en 5x3.5m markis med motor för 6000kr så får man precis vad man betalar för. Det är ett okej solskydd när det blåser mindre än 5m/sek.
Den funkar och gör sitt jobb men absolut inget mer. Rapplig och enormt vindkänslig.
Vek konstruktion.
Men för en 5x3.5m markis med motor för 6000kr så får man precis vad man betalar för. Det är ett okej solskydd när det blåser mindre än 5m/sek.
Bara 3 trådar in i motorn. Måste styra med fjärr. Hitta någon grej som går på 433.92MHz. Sen går det nog att få till.A AxH skrev:
Jag har provat sol/vind sensorn nu.
Den funkar men skulle nog vilja styra lite mer om det gick.
Nu hittade jag något!A AxH skrev:
Samma sida som jag köpte vindsensor ifrån har en USB sticka.
Denna verkar ju kunna göra det du vill. Verkar räcka att ge stickan strömförsörjning via USB bara.
https://mediahost.heicko.de/0000000006.pdf
https://befestigung24.de/en/tubular...lar-motor-controls/e-smart-home/hd-smart.html
Skulle kunna tänka med att köpa en också och dela på frakten.
Jag har köpt den här:Suhagg skrev:
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-mark...MIm7yaprHk9wIVCIbVCh0LAAG5EAQYCyABEgLgIPD_BwE
Anvisningar är ju otroligt flummiga. Jag monterat ihop den och lagt upp den på husväggen. Kopplat på elen men förstår inte hur jag ska få fjärrkontrollen att funka. Eller rättare sagt markisen att reagera på knapptryckningarna. Ni pratar om 433 radiofrekvens. Snälla hjälp
Jag stoppade bara i kontakten till motorn och tryckte därefter direkt in parningsknappen på baksidan av fjärren med ett gem. Funkade hur smidigt som helst.R Radetinac skrev:Jag har köpt den här:
[länk]
Anvisningar är ju otroligt flummiga. Jag monterat ihop den och lagt upp den på husväggen. Kopplat på elen men förstår inte hur jag ska få fjärrkontrollen att funka. Eller rättare sagt markisen att reagera på knapptryckningarna. Ni pratar om 433 radiofrekvens. Snälla hjälp
Okej, enligt min manual så ska jag trycka på en knapp två gånger så att det ska pipa och para ihop sig men den verkar helt död hos mig. Varan kanske är defekt.
Sladden från motorn kopplade jag till sockerbit där jag anslöt alla tre delar ur strömsladden till motsvarande kablar och kopplade in i väggen. Jag kanske gjorde nått fel där?
Sladden från motorn kopplade jag till sockerbit där jag anslöt alla tre delar ur strömsladden till motsvarande kablar och kopplade in i väggen. Jag kanske gjorde nått fel där?
Kör som sagt med denna sensor. Funkar väl så där.....Suhagg skrev:
Har den på känsligaste läget vilket ska vara 10m/sek i 6sek då ska den dra in. Det är rätt kraftig blåst för vad denna markis klarar. Ibland kommer det vindpustar och markisen kastar runt och håller på att blåsa sönder utan att sensorn skickar in den.
Känns som oavsett markis man har måste det vara en skaksensor också.
Ska testa det nu som komplement till vind och solsensorn.
Köpte också en markis ifrån VidaXL 5000x3000mm. Det som jag reagerar på är att helt plötsligt stannar motorn och det går inte att köra igång den igen. Den stannar när den är på väg in, och den kan stanna närsom, oberoende på om den åkt in 20, 30 eller 40%.
Fattar ingenting. Nån som upplever samma med sin?
Låter som det är något som garantin löser.MalmbergA skrev:Köpte också en markis ifrån VidaXL 5000x3000mm. Det som jag reagerar på är att helt plötsligt stannar motorn och det går inte att köra igång den igen. Den stannar när den är på väg in, och den kan stanna närsom, oberoende på om den åkt in 20, 30 eller 40%.
Har du fått motorn att fungera ännu? Jag hade också problem att para ihop fjärrkontrollen med markisen men det gick efter ett tag.R Radetinac skrev:Okej, enligt min manual så ska jag trycka på en knapp två gånger så att det ska pipa och para ihop sig men den verkar helt död hos mig. Varan kanske är defekt.
Fråga: Vibrerar motorn något om du stryper strömmen till markisen?