Hej,

Vi håller på och bygger hus och garage nu, båda med liggande Thermowood panel. Huset har vi köpt nyckelfärdigt och där har husleverantören tagit panelen ifrån Valbo trä. De hade dock en del problem med dålig kvalite på det som levererades och en hel del fick kasseras.

Garaget har vi byggt i egen regi och där köpte vi från Beijer som tog det ifrån Fredricsons trä, det upplevde jag var av bättre kvalite och vi har inte behövt kassera mer än ett par enstaka brädor som var skadade av stålbanden vid packningen.

Hej! Vår panel hyvlades också i Valbo. Ofantligt mycket sprucket virke levererades. Inte bara i ändarna så det gick kapa bort utan ofta var brädan sprucken hela längden. Ovarsam hantering delvis tror jag.
Samma för en bekant till mig. Vi beställde 20% mer än snickarna mängdade upp ändå saknades 16m2 panel.

Hej alla med thermofasader, det vore kul med en uppdatering om hur era fasader ser ut nu. :)

• Gilla
Kyrkefalla och 3 till
  • Laddar…
Hej!

Någon som byggt med värmebehandlad furu och skulle vilja dela med sig av vad det kostade? Om det är mycket dyrare än traditionell fasad som målas?

// Linda

Hej,

Vi byggde 2020 med Thermowood panel. Vi fick en extra kostnad på 36 000 från vår husleverantör om jag kommer ihåg rätt. Då bytte vi från en panel som var grundmålad och struken en gång med täckfärg. Den skulle alltså behöva målas minst en gång till. Jag har för mig att jag räknade på att kostnaden för färg för en strykning skulle bli ca 12 000. Ur den aspekten tycker jag att det var klart prisvärt med Thermowood.

Nackdelen är att första hösten/vintern (2020) som var rätt blöt och inte så kall, fick vi rätt kraftig påväxt framförallt på norrsidan. Detta är ju bara på ytan och att tvätta bort men ser rätt tråkigt ut och är inte ett så kul jobb.

Annars är vi än så länge nöjda med vår panel. Den börjar fort att skifta i färg och de mest solutsatta delarna börjar få en grå ton.

//Andreas

Hej,
Här kommer en liten uppdatering, några år efteråt.
Det faktum att fasaden är giftfri så blev svartmögel rätt nöjd och bosatte sig snabbt första året, att fasaden var helt ny och det regnade i flera månader i stäck hjälpte nog till...
Utseendet är väldigt olika olika väderstreck, östra sidan har vissa plankor blivit helt svarta och andra träfärgade, på nära håll är det inte snyggt på men på håll ser det ut som en björkskog.
Västra sidan har jag tvättat med YES och då blev fasaden lite mer som man hade tänkt sig, södra sidan har fasaden gulnat men där vattnet skvätter upp blir det svart.
Bifogar bilder på fasaden med en planka som har varit i en container.
Tvärtom vad vi trodde så blev de skuggade sidorna gråa snabbare än den i solen, har teori om att det är fukten som gör att det blir grått, trodde tidigare att det var solen som brände fasaden...

En annan intressant iakttagelse är skillnaden mellan blött och torrt, se skillnaden på samma sida av fasaden när det är sol och torrt och när det är fuktigt.

Norrsida
Hand i handske håller nytt trästycke mot slitet trästaket utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öster
En hand i arbets handske håller en ljus träplanka mot en väderbiten trävägg.
Skapa konto

Väster
Hand i arbets handske håller ett ommålat träbräde mot en målad trävägg.
Skapa konto

Söder
Händer i arbetsvante som håller en träplanka mot ett staket för färgmatchning.
Skapa konto

Torrt (väster)
Tvåvåningshus i trä under konstruktion, stora fönster, byggnadsställning, omgiven av natur.
Skapa konto

Fuktigt (väster)
Modernt trähus med stora fönster, vinterlandskap, blå himmel, och smältande snö.
Skapa konto

Här ser man skillanden mellan olika plankor (öster)
Träbeklädd byggnad med fönster, siffrorna 314, balkong och delvis synlig snö.
Skapa konto

Mark0 Mark0 skrev:
Vi monterade upp Thermowood fasad i somras och gillar den, har valt att inte olja den så den ska med tiden bli grå, hur lång tid det tar vet jag inte men så här har den åldrats senaste månaderna.

När man monterade upp Thermowood (helt nya, ca 1 vecka efter tillverkning) hade den en rödaktig ton (och luktade bastu)
[bild]

Efter ca 2-4 veckor började fasaden få furu-bastu-gul-färg.
[bild]

Men efter ett par månaden började det gula tona bort och sen började färgen få mer mjölkvit ton.

[bild]

Det som är riktigt trevligt med fasaden är hur den ändrar färg vid olika tillfällen, tex. vid solnedgången får den lite brun-röd ton vilket är enligt min personliga tycke vackert
[bild]

Och när fasaden blir blöt kan den bli ganska fyllig i färgen
[bild]

Men hur det ser ut efter ett eller flera år återstå att se :)

Redigerat:
  • Gilla
souterrain och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla bilder på thermowood-panel i olika stadier av åldrande i olika väderstreck. Nu har jag bara ett önskemål: posta mer! Ju äldre desto bättre! Man ska ju förhoppningsvis ha den här panelen i 30 år...

• Gilla
sarsag och 1 till
  • Laddar…
Ja, det vore toppen om fler med thermowood kunde posta bilder! Det är ett mycket intressant alternativ till tradionell fasad ( tex faluröd färg på gran)

• Gilla
souterrain
  • Laddar…
Är också intresserad av mer byggen med värmebehandlad panel.

Vi är just uppe i ett nytt projekt där vi nu försöker välja vilken typ av panel vi vill ha.

Står nu mellan Värmebehandlad furu eller sibirisk lärk.

Hur blev det med svartmöglet? Är det något som kommer efter varje fuktig vinter? Måste du således tvätta av det varje vår?

/Mike

• Gilla
souterrain
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.