Hej!

Vi bygger hus och är inne på att ha värmebehandlad furu som fasad. Tycker dock det finns lite dåligt med info på nätet och generellt över lag när man pratar med bygghandlare osv.
Tanken är att inte måla eller behandla på något vis utan vi vill åt den neutrala looken och hoppas på ett något gråaktigt resultat med tiden.

Alla erfarenheter kring det uppskattas enormt!

• Gilla
Nickesågen
  • Laddar…
L
Vad jag vet så fasadträ (gran ) blir gul vid solbelysning och i skuggan av takfoten så kommer det att bli en rand
Det med värmebehandlad kan jag inte svara på om den blir gul eller inte , kanske den blir grå
Jag har järnvitrol och då kan blir fasaden bli lite olika , från svagt grön till flammig grå/svart efter 1-2 år , men absolut inget solljus på den innan behandling

Jag har det på mitt balkonggolv. Är från början djupt mahognyfärgat och behåller den färgen om det regelbundet oljas med UV skyddande olja. På mer utsatta detaljer (om man inte lägger på ny olja) grånar träet över en sommar.

Kan tänka mig att vid användning på fasad kommer det efter några år bli jämngrått men att det innan dess kommer se lite lustigt ut med varierande nyanser av brunt och grått, beroende på utsatthet för sol, vind och vatten.

Träet är sprött, så man får se upp vid kapning och infästning. Annars är det enkelt att jobba med, formstabilt och väger inte mycket.

Tack för svar! Så du måste olja en gång per år ungefär för att färgen inte ska blekna helt?
Tänker att golv är lite mer utsatt än fasad..

Hej, jo, såklart är träet mer utsatt på ett golv. Men du kommer inte ifrån att solens UV strålning bleker ytveden om den inte är skyddad av något UV skydd. Så lack eller flera lager med UV skyddande olja kommer skydda, men det måste skapa en yta.

Hur gick det för er? Jag har även jag blivit nyfiken på Thermowood men hittar ingen information om folk som faktiskt har det som fasad

Vi monterade upp Thermowood fasad i somras och gillar den, har valt att inte olja den så den ska med tiden bli grå, hur lång tid det tar vet jag inte men så här har den åldrats senaste månaderna.

När man monterade upp Thermowood (helt nya, ca 1 vecka efter tillverkning) hade den en rödaktig ton (och luktade bastu)
Thermowood träfasad med ljusbrun ton som speglar solens ljus, installerad bredvid en glasruta på en balkong under sommaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter ca 2-4 veckor började fasaden få furu-bastu-gul-färg.
Nyinstallerad Thermowood fasad med gyllengul ton och synliga skruvar mot en balkong och grönska i bakgrunden.
Skapa konto

Men efter ett par månaden började det gula tona bort och sen började färgen få mer mjölkvit ton.

Thermowood-fasad på hus med reflekterande fönster och träterrass i solnedgång.
Skapa konto

Det som är riktigt trevligt med fasaden är hur den ändrar färg vid olika tillfällen, tex. vid solnedgången får den lite brun-röd ton vilket är enligt min personliga tycke vackert
Thermowood-fasad på byggnad belyst av solnedgången med natur i bakgrunden.
Skapa konto

Och när fasaden blir blöt kan den bli ganska fyllig i färgen
Solnedgången ger en varm brun-röd ton till den gula Thermowood-fasaden på ett hus med fönster och reling.
Skapa konto

Men hur det ser ut efter ett eller flera år återstå att se :)

• Gilla
emmjo och 10 till
  • Laddar…
Hej vad kul att se eran förvandling av Thermowood. Vi är själva inne att välja det eller Kevin till vår fasad. Har dock fått några varnande ord gällande ytmögel på den obehandlade thermowooden, hur upplevs eran fasad må idag ?
Med vänlig hälsning, Sandra

Så fint med bilder på hur panelen åldras med tiden och växlar utseende med väder!
Vi kikar också på Thermowood till ett hus i Skåne. Men, undrar vart man ska vända sig för att köpa panelen?
Var har ni köpt era panelbrädor?
Mvh,
Björn

@villasanton, jodå, har blivit en del svartmögel pga. att det har varit så fuktigt i vinter (om man nu kan kalla det för vinter) men största orsaken är att jag hade byggställning ganska länge så vatten skvätte på byggställningen på fasaden så den har varit fuktigt hela tiden.
Men det möglet är inte farligt utan sitter bara på ytan, själva träet är ju dött och oskadad.
Troligtvis tvättar jag bara den men just nu koncentrerar jag mig på insidan av huset så detta blir ett projekt till våren

De horisontala mörka fläckarna är där byggställningen har haft sina golv
Träfasad på hus med svarta mögelfläckar och byggställningsmarkeringar, stort fönster och grå dörr.
Skapa konto

@Bjorn68F,
Har köpt det direkt från en fabrik i Lettland, inte helt smärtfritt men helt ok pris :)

Redigerat:
  • Gilla
Sofiajagen och 1 till
  • Laddar…
Har själv byggt med Thermowood. Har inte hänt särskilt mkt med färgen på norra sidan men den södra har blekts betydligt mycket trots att panelen bara suttit ca 6 månader.
Vi har valt att ej behandla panelen utan vill ha den gråa färgen även om den bruna är väldigt läcker.

Håller med tidigare talare om att panelen upplevs väldigt olika beroende på solljuset vilket är skoj.

En hel del mögelfläckar har bildats på norra sidan, betydligt färre på södra sidan troligen tack vare solen. Vi har knappt haft minusgrader denna vinter trots att vi bor i Norrland.

Panelen köptes direkt från fabrik. Finns ej att tillgå hos någon byggvaruhandel på vår ort.

Kan hålla med om att panelen var rätt känslig vid hantering samt kräver (enligt mig) handspikad rostfri spik - men det är det helt klart värt!

• Ett nybyggt hus med Thermowood-träpanel i snöig miljö, belyst av solen på ena sidan.
    Skapa konto
  • Nybyggt hus med oblekt Thermowood-panel på väggen och en påbörjad trädäcksgrund på gården.
    Skapa konto
  • Hus med Thermowood-panel i skymningen, synlig blekning på södra sidan och omgivande natur.
    Skapa konto
  • Gilla
emmjo och 1 till
  • Laddar…
Va kul att den här tråden väcktes till liv igen.
Valet föll tillslut på värmebehandlad furu för oss och vi har inte ångrat oss. Vi köpte via vår bygghandlare panelen från ett sågverk utanför Gävle. Från början en väldigt varmbrun panel har nu ca 2 år senare blekts till ljusbrunt och drar mer och mer åt det gråa. Det som har bekymrat oss lite är påväxten som angriper vissa bräder mer, har fått förklarat att det är en del av gråningsprocessen. Har gått på med medel för påväxt på de partier det varit mest utsatta för att försöka får en jämnare gråton. Det som även förvånar oss är att norrsidan är vår finaste sida som blekts mest och jämnast. Vår södersida(med altan) ser nästan ut att ha ”grinat” lite i solen och har kvar en del varma pigment, speciellt upp mot takfoten trots att vi har indragen takfot, och nertill har påväxten ökat pga av mer vatten från trallen. Vindskivorna som även dom är enbart värmebehandlade har också tagit rejält med stryk från vattnet.
Nybyggt hus med värmebehandlad furupanel under vintersäsong, snö på taket.
Skapa konto
Alldeles nybyggt.
Nybyggt hus med värmebehandlad furupanel, ljusbrun till grå, under första sommaren.
Skapa konto
Bild från första sommaren.

Värmebehandlad furupanel på en husfasad som bleknat till ljusbrunt, första sommaren efter bygget, med verktyg på gräsmattan.
Skapa konto
Ett enfamiljshus med värmebehandlad furupanel som bleknat övertid, en stenmur framför och en person som sitter på muren.
Skapa konto
Trädgårdshörna med väggbeklädnad av värmebehandlad furupanel som visar gråtoning, flankerad av en solstol och en grönskande planta.
Skapa konto
Värmebehandlad furupanel som blekts och fått påväxt, med fokus på dess olika bruna och gråa toner.
Skapa konto
Bilder från hur den ser ut nu.

• Gilla
emmjo och 2 till
  • Laddar…
Annakniilsson Annakniilsson skrev:
Va kul att den här tråden väcktes till liv igen.
Valet föll tillslut på värmebehandlad furu för oss och vi har inte ångrat oss. Vi köpte via vår bygghandlare panelen från ett sågverk utanför Gävle. Från början en väldigt varmbrun panel har nu ca 2 år senare blekts till ljusbrunt och drar mer och mer åt det gråa. Det som har bekymrat oss lite är påväxten som angriper vissa bräder mer, har fått förklarat att det är en del av gråningsprocessen. Har gått på med medel för påväxt på de partier det varit mest utsatta för att försöka får en jämnare gråton. Det som även förvånar oss är att norrsidan är vår finaste sida som blekts mest och jämnast. Vår södersida(med altan) ser nästan ut att ha ”grinat” lite i solen och har kvar en del varma pigment, speciellt upp mot takfoten trots att vi har indragen takfot, och nertill har påväxten ökat pga av mer vatten från trallen. Vindskivorna som även dom är enbart värmebehandlade har också tagit rejält med stryk från vattnet.
[bild] Alldeles nybyggt.
[bild] Bild från första sommaren.

[bild] [bild] [bild] [bild] Bilder från hur den ser ut nu.
Vad landade priset på per m2? Är det stor skillnad jämfört med vanlig panel med färg?

Hej!
Vart ska jag vända till att beställa ThermoWood? Vad kostar det?
Uppskattas enormt för eran svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.