40 619 läst · 110 svar
41k läst
110 svar
Era bästa garagetips som gör livet enklare !
Det är just därför man uppfunnit det som kallas dubbelgarage, då finns både mekplats och förvaringsplats.kengren51 skrev:Om man bygger ett garage så borde en tanke vara att man skall ha den lokalen som en "verkstad" till sin bil och andra fordon - en plats som man kan laga det som är sönder. Min erfarenhet är att om man låter den övriga familjen (frun) få använda lokalen till ett förråd så är det inte så lång tid kvar innan garaget har blivit ett förråd och man har blivit ett garage mindre.
Mitt drömgarage består av en fordonshall, där familjens alla fordon (och inget annat) förvaras, så att bil, cyklar, cykelbarnvagn, blivande skoter mm är torra och varma när de ska användas.
Verkstaden är ett annat rum, även det med garageport.
Verkstaden är ett annat rum, även det med garageport.
Miin erfarenhet är att ju större garage/verkstad man har ju mer disciplin krävs för att det inte ska fyllas på av diverse saker.
Jag har 100m2 golvyta och möts ofta av skratt, himlande ögon eller total oförståelse när jag säger "Nej, jag har inte pats"
Jag har 100m2 golvyta och möts ofta av skratt, himlande ögon eller total oförståelse när jag säger "Nej, jag har inte pats"
Små förvaringslådor som är löstagbara från väggskena som man sätter ovan arbetsbänken för att kunna lägga småprylar i när man tar i sär tex en förgasare eller länkaget på en cross (där det är ca 150 nållager att hålla reda på)
Riktbar arbetsbelysning (ev. med förstoringsglas) vid arbetsbänken så man kan få ljus preciiiis där man vill ha det vid pillejobb.
Förbandstavla
Eluttag
Mer elluttag
Avlastningsyta på hjul så man kan ta med sig avlastningsytan dit man är för tillfället.
Saker att inte göra: Montara verktygstavlan längst in i ett 12,5m djupt garage. Blir en jäkla massa travande att hämta verktyg.
Riktbar arbetsbelysning (ev. med förstoringsglas) vid arbetsbänken så man kan få ljus preciiiis där man vill ha det vid pillejobb.
Förbandstavla
Eluttag
Mer elluttag
Avlastningsyta på hjul så man kan ta med sig avlastningsytan dit man är för tillfället.
Saker att inte göra: Montara verktygstavlan längst in i ett 12,5m djupt garage. Blir en jäkla massa travande att hämta verktyg.
Angående små förvaringslådor att lägga delar i. Så brukar jag göra som så att när jag monterar isär något, så har jag en större plastlåda/box. Men en massa småfack. Sedan börjar jag uppifrån och lägger första skruven i första facket osv.
Sedan när man ska montera samman är det bara att plocka delarna bakifrån från sista facket.
Sedan när man ska montera samman är det bara att plocka delarna bakifrån från sista facket.
När jag i min ungdoms dagar renoverade bilar brukade jag ha som regel att om det blev mer än en 3/4 hink kvar med skruvar eller om det fanns för många "specialskruvar" kvar så fick man kika över bilen en gång till.
En magnetskål från Biltema är också bra att skaffa sig.
Sortimentlådor. O-ringar, saxpinnar mm mm Skitirriterande när man står och skruvar och så dyker man på en O-ring som måste bytas eller en saxpinne där ena benet gått av om man inte skall komma vidare för att det hänger på sådana smådelar. Dyrt i inköp (om man köper kvalitet) men innehållet räcker länge och köper man bra sortiment så kan man alltid komplettera när en viss storlek tar slut.
Lolight: Riktigt bra tips. Skall anamma direkt.
Sortimentlådor. O-ringar, saxpinnar mm mm Skitirriterande när man står och skruvar och så dyker man på en O-ring som måste bytas eller en saxpinne där ena benet gått av om man inte skall komma vidare för att det hänger på sådana smådelar. Dyrt i inköp (om man köper kvalitet) men innehållet räcker länge och köper man bra sortiment så kan man alltid komplettera när en viss storlek tar slut.
Produkter som diskuteras: "Sortimentlådor"
Sortimentslådor
Sortimentslådor är utmärkta hjälpmedel för att organisera och sortera små infästningskomponenter som skruvar, spikar och muttrar. Genom att dela upp dessa delar i olika fack blir det enkelt att hitta och använda dem vid behov, vilket sparar
Läs mer
Det kostar att lägga upp ett lager i garaget men det är det värt. Att fara och handla de små saker som man saknar tar både tid och kostar mycket i bensinpengar. Biltema har många små lådor med "småplock"
Det där kan jag skriva under på. Jag har kvar samma låda med maskinskruv som jag köpte på clas ohlson för säkert 15 år sedan och jag vet inte hur många gånger jag haft nytta av den.Beppo skrev:En magnetskål från Biltema är också bra att skaffa sig.
Numera när jag håller på och bygger försöker jag också alltid se till att ha en rejäl uppsättning byggskruv hemma av olika längder. Det är väldigt ofta man har nytta av t.ex. en trallskruv.
Saxpinne?! Jaha...då har man lärt sig något nytt.
Som många säkert redan har tagit upp så är cyklar rejält bra på att ta upp värdefull golvyta. Jag har valt att hänga upp de minsta cyklarna utmed takbjälkarna. Helt perfekt! Tar ingen direkt plats och oftast väger barncyklar inte sådär jättemycket vilket innebär att det inte behövs någon superkomplex lösning för problemet.
Trädgårdsverktyg kommer att få befinna sig utanför garaget då dessa också har en tendens att ta upp mycket plats.
Jag tror inte det finns en rent generell "bästa"-lösning på förvaringsproblemen i garaget. Det är helt och hållet upp till vad man använder garaget till. De som mekar behöver plats för verktyg, tryckluft m.m. Finsnickare behöver plats för arbetsbord, verktygstavla m.m. I vår familj skapar vi hela tiden små ting gjort av trä och metal vilket innebär att en stor verktygstavla är att föredra.
Bästa tipset från en novis som mig är nog att sätta sig ned och tänka ut vad man vill använda garaget till.
Som många säkert redan har tagit upp så är cyklar rejält bra på att ta upp värdefull golvyta. Jag har valt att hänga upp de minsta cyklarna utmed takbjälkarna. Helt perfekt! Tar ingen direkt plats och oftast väger barncyklar inte sådär jättemycket vilket innebär att det inte behövs någon superkomplex lösning för problemet.
Trädgårdsverktyg kommer att få befinna sig utanför garaget då dessa också har en tendens att ta upp mycket plats.
Jag tror inte det finns en rent generell "bästa"-lösning på förvaringsproblemen i garaget. Det är helt och hållet upp till vad man använder garaget till. De som mekar behöver plats för verktyg, tryckluft m.m. Finsnickare behöver plats för arbetsbord, verktygstavla m.m. I vår familj skapar vi hela tiden små ting gjort av trä och metal vilket innebär att en stor verktygstavla är att föredra.
Bästa tipset från en novis som mig är nog att sätta sig ned och tänka ut vad man vill använda garaget till.
...som kontrolleras regelbundet, viktigt att tillägga!k2racer skrev:
Jag hade min tävlingsbil i kompisens farsas nedlagda bilverkstad. Åtta stora pulversläckare fanns utplacerade. Kändes ju tryggt.
Tills bilen verkligen tog eld när kompisen var ensam i garaget och svetsade. Han slet ned släckare efter släckare, ingen funkade ... En pulversläckare från en annan tävlingsbil räddade situationen, men han var ganska svettig efteråt. Om vi lärde oss något? Jodå, jag är 25 år senare fortfarande brandsläckarpolis. Går alltid och kollar släckare i kompisars garage om jag ser någon. Pulversläckare ska man vända någon gång om året så inte pulvret beckar ihop till en klump (det som hänt i vårt garage). Lägg örat emot släckaren när du vänder så ska du höra hur det susar.