Hej har lite svårt att bestämma mig. Ska helrenovera ett rätt så litet kök och fått offert från Epok, Kvik och Ikea, alla har ungefär samma pris. Mellan 79-82 tusen. Kollat på rätt så billiga fronter. Core och Vallstena (kanske är dumsnålt?)

Vilket företag hade ni själv valt och varför?

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Om det skiljer så lite. Välj det kök du gillar bäst.
Vi har en mix av Ikea och epoq. De gångjärn som sitter på Ikeas skåp upplever jag som mycket bättre i mjukstängnings funktionen.
Den andra fördelen för oss var närheten till Ikea och möjligheten att både komplettera och retunera. Där fick vi vänta länge på vissa detaljer från epoq pga felleverans. Inget fanns på hyllan i butik.

• Gilla
utmedväg19 och 3 till
  • Laddar…
Om jag bygger själv så väljer jag ikea pga enkel tillgång till produkterna. Bara att åka och hämta om man glömt något.

Bygger jag inte själv så, hmmmm, antagligen obetydliga skillnader mellan dessa kök. IKEA känner jag dock är ett säkrare kort, man vet vad man får.

• Gilla
Kardan79 och 7 till
  • Laddar…
IKEA blir rätt fört dyrt om man inte sitter själv och plocker ihop pusslet, stommarna är ju färdigmonterade från kökstilverkare bara på med luckor. så de är ju en sak att ta i beaktan också med pris/tid

• Gilla
GrönaL
  • Laddar…
Har monterat två epok-kök, som kunderna själva beställt.
Alldrig mer ett epok-kök, Elgiganten är helt värdelösa att få kontakt med, om man skall klaga på något, så som transport skador och om de fattas saker.
Då går de in att gå in på Elgiganten och klaga alla köksäljare står där som frågetecken.
De går bara att mejla till någon e-post som man aldrig får svar ifrån.
Vill du undvika problem så vad du än gör ta inte Epok.

• Gilla
karaljo och 16 till
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
IKEA blir rätt fört dyrt om man inte sitter själv och plocker ihop pusslet, stommarna är ju färdigmonterade från kökstilverkare bara på med luckor. så de är ju en sak att ta i beaktan också med pris/tid
Att montera en stomme tar två minuter (jag har klockat) när man fått upp farten, det är inga stora pengar du sparar där. Även om du tar det lugnt så tar det inte många timmar att skruva ihop stommarna. Stora problemet brukar vara att de tar så stor plats när de är monterade.

En STOR fördel med IKEA är att det går att komplettera långt efter och tillgången på extra lådor, gångjärn osv är jättebra.

• Gilla
  • Haha
Kardan79 och 5 till
  • Laddar…
Jag har precis installerat ett kvik kök som jag är jättenöjd med. Lite dyrt med tillbehör dock såsom lådinsatser mm.

Valde mellan dem och Epok men hittade många omdömen där kunder fått problem med att färgen släpper på luckorna och bänkskivorna lätt blir fuktskadad.

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J jliljeha skrev:
En STOR fördel med IKEA är att det går att komplettera långt efter och tillgången på extra lådor, gångjärn osv är jättebra.
2 år är väl inte långt efter.
Det var under så lång tid som de som köpte Faktum, just innan Metod kom, hade på sig för att komplettera.

• Gilla
L. T. P
  • Laddar…
Tack för alla svar. Lutar nu starkt mot Ikea.

Vi har också varit och känt på Epoq och Ikea och tycker att Ikea känns något bättre, kan ju dock bero på att det är lite sämre ihopsatt/mer använt på elgiganten men push framförallt känns mycket bättre och lättare på Ikea.

Kvik har vi 5mil extra till, även om de hade lite större urval om stommar osv. Kvik säljaren påstår dock att allt han säljer är hästlängder bättre än Ikeas kvalitet men han är ju knappast opartiskt. Kvik ligger 3 tusen billigare än ikea men kräver att man köper vitvaror hos dem.

Något som har erfarenhet av Ikea lådfronten Vallsten? Såg fin ut men är lite oroligt om det är dumsnålt att ta en front med folie istället för lackad.

• Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
R
J jliljeha skrev:
Att montera en stomme tar två minuter
Eller hur😂😂😂

• Gilla
Jimsilver och 1 till
  • Laddar…
G GrönaL skrev:
Hej har lite svårt att bestämma mig. Ska helrenovera ett rätt så litet kök och fått offert från Epok, Kvik och Ikea, alla har ungefär samma pris. Mellan 79-82 tusen. Kollat på rätt så billiga fronter. Core och Vallstena (kanske är dumsnålt?)

Stod själv i valet och kvalet, hittade cremoform kök. Bra priser och och anpassade stommar. Superkvalitet!

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
G GrönaL skrev:
Tack för alla svar. Lutar nu starkt mot Ikea.

Vi har också varit och känt på Epoq och Ikea och tycker att Ikea känns något bättre, kan ju dock bero på att det är lite sämre ihopsatt/mer använt på elgiganten men push framförallt känns mycket bättre och lättare på Ikea.

Kvik har vi 5mil extra till, även om de hade lite större urval om stommar osv. Kvik säljaren påstår dock att allt han säljer är hästlängder bättre än Ikeas kvalitet men han är ju knappast opartiskt. Kvik ligger 3 tusen billigare än ikea men kräver att man köper vitvaror hos dem.

Något som har erfarenhet av Ikea lådfronten Vallsten? Såg fin ut men är lite oroligt om det är dumsnålt att ta en front med folie istället för lackad.
Det är svårt att slå IKEAs service när det gäller att komponera ett kök. Dessutom alltid okomplicerat att få hjälp. Som många säger, så är Epoq lite skramliga. Kvik är enligt min upplevelse mest intresserade av dig fram till betalning, något man inte upplever på IKEA. En nackdel med IKEA kan vara att de ibland byter kollektioner, så att man inte kan komplettera med samma lucka eller gavel, men fråga vid beställning om det är en NOOS eller säsongsvara.

Ikea har valt en lite egen storlek på möblerna som inte alltid passar tillsammans med andra vitvaror. Det behöver inte vara ett problem. Men det kan vara och är värt att ha i åtanke.

Hellre än att fundera på hur länge man kan få tag på reservdelar skulle jag råda att inte välja luckor av MDF.

• Gilla
sarah.a och 1 till
  • Laddar…
G GrönaL skrev:

Vi har ett 10 år gammalt IKEA kök som fortfarande är fräscht. Jag hade köpt IKEA igen - de har störst volymer och bättre kvalitet för samma pengar. Sedan har flera nämnt hur lätt det är att byta prylar och komplettera. Jag hade aldrig betalt extra för märkeskök, men det är ju inte Kvik eller Epok.

Kan man bygga ihop bokhyllan Billy så kan man lätt bygga ihop stommarna själv. Jag byggde alla stommar och lådor själv, men fick snickarna att sätta stommarna och bänkskivor samt diskbänk. Bänkskivan, diskbänken och handtagen köpte jag inte på IKEA och det är ingen som tror vi har ett billigt kök!

• Gilla
Scullykiwi och 1 till
  • Laddar…
G GrönaL skrev:

Kom på en sak till: Något som cirkulerat länge i branschen är att IKEA och Marbodal görs på samma fabrik. Vet inte ens om det stämmer eller ens har stämt någon gång, men IKEAs kvalitet slåt Kvik och Epoq med hästlängder. Om någon vet hur det förhåller sig, kommentera gärna! Är kanske bara en modern myt? ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.