3 965 läst · 41 svar
4k läst
41 svar
Enrörs-system som blir sämre och sämre
Jag jobbade med modulhus fram till 95 och vi körde enrörs system då iallafall.
Kan tyvärr inte uttala mig om det men vårt hus är ritat 1983 och färdigställt 1985 och vi har tydligen enrörssystem.A Arnodt skrev:
/Ludvig
Vad är fördelarna med en-rörssystem jämfört ett 2-rörs-system, om det fortfarande efter år 1985 väljs vid nybygge? Är det äldre konstruktörer som envisas med det och inte ännu gått i pension? Kan det vara så enkel förklaring.
Främsta fördelen är lägre materialkostnad (50% mindre rör) och att det går snabbare att montera, i övrigt enbart nackdelar i mina ögon.A Arnodt skrev:
Det måste väl vara försumbart med besparingen på 50% på rörledning på ett värmesystem som brukas i ca 50 år. Det är väl snarare arbetskostnaden att förlägga rör som kostar, och den är där ändå, oavsett om 2 rör dras eller bara ett rör. Framledning och returledning vid 2-rörssystem dras ju brevid varandra.
Märk väl att 50% besparingen endast omfattar framledning- och returledningskostnad, inte hela värmesystemskostnaden. Sett över hela värmesystemskostnaden måste det bli väldigt liten extrakostnad med 2-rörssystem jämfört 1-rörssystem.
Märk väl att 50% besparingen endast omfattar framledning- och returledningskostnad, inte hela värmesystemskostnaden. Sett över hela värmesystemskostnaden måste det bli väldigt liten extrakostnad med 2-rörssystem jämfört 1-rörssystem.
Redigerat:
Fördelen med ett enrörssystem är att det går fortare att lägga vid nybygge, i ett prefabhus läggs rörslingan i den berömda "slitsen" runt yttervägg.
I övrigt endast nackdelar.
I övrigt endast nackdelar.
Liknande trådar
-
LK fördelare MED avstägningsventiler, sämre flöde?
Vatten & Avlopp -
Åtgärder e 2 årsbesiktningen, sämre än före..
Bostadsrätt -
Olika kostnadsnivåer för finare/sämre områden?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kör dom röda sämre än dom blå? Hur kör dom gröna?
Övrigt Off Topic -
Kan en avfuktare bli sämre
Grund & Markarbeten