Jag vet att detta sannolikt har kollats, men har du kontrollerat att pinnen rör sig när du skruvar på termostaten? Kan ju vara svårt att se ibland huruvida pinnen rör sig av självtrycket om man inte tar bort termostaten.

L lodin92 skrev:
Rummet som nu fått golvvärme, vad hände med elementen där?
Vi har byggt ut och byggt om så det är faktiskt bara två element som vi tagit bort och två som vi flyttat på. De slingor vi ”pillat med” är alla nydragna från pumpen. De två radiatorer vi tagit bort satt i badrum och dessa är nu utbytta till golvvärme med egna nydragna matningar.

samtliga stift är kontrollerade och fjädrar och alla radiatorer samt Niben är luftade. Radiatorvattnet är klart och kommer ut under tryck (har 1,5 bar i systemet).

Det kan säkert vara så att golvvärmepumpen stör men jag vill ha varma golv så skulle då en hjälppump på radiatorslingan vara en lösning och iså fall var; på utgång eller retur (om Nibens pump behöver hjälp) eller ska jag byta ut befintlig pump till något kraftigare? Det faktum att försämringen skett gradvis skulle kanske kunna tyda på att pumpen sakta försämrats även om den snurrar.

Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Jag vet att detta sannolikt har kollats, men har du kontrollerat att pinnen rör sig när du skruvar på termostaten? Kan ju vara svårt att se ibland huruvida pinnen rör sig av självtrycket om man inte tar bort termostaten.
Check:)

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Har du rengjort alla eventuella filter på värmesystemet?
Börja med det innan du gör nått annat.
Har du en enrörslinga med svetsade brickor typ älvsbyhus, så är det nog dags att dra om rören då brickorna rostar bort med dåligt flöde som resultat.
Sen är det noga att balansera slingorna om förändringar i systemet görs. 1rör är bökigt att balansera men det går bra om man är tålmodig och har fungerande ventiler.
Vet inte om jag har svetsade brickor tyvärr men filtret i Niben är rengjort, gör det varje år. Huset är inget typhus utan ritat och byggt på platsen av de vi köpte av.

Samtliga slingor i nedervåningen är nydragna, gjorde det när vi lade nya golv men i övervåningen slipade vi golven så de slingorna är orginal.

O
J johanfa skrev:
Det kan inte vara så att de slingor som du har pump på "stjäl" varmvattnet för det övriga systemet? Kan du prova att stänga av dessa pumpar och se om det övriga blir bättre?
Du måste förmodligen balansera systemen mot varandra. Det går lättare in till golvvärmen än övriga gamla ledningar. Är det installerade nya radiator ventiler på nedre delen? Försök strypa flödet in till golvvärmen och radiatorer närmast pumpen.

O Ovation skrev:
Du måste förmodligen balansera systemen mot varandra. Det går lättare in till golvvärmen än övriga gamla ledningar. Är det installerade nya radiator ventiler på nedre delen? Försök strypa flödet in till golvvärmen och radiatorer närmast pumpen.
Har nu läst på om shunten, en LK VS2 och det visade sig att den var inställd på ganska höga värden ( ska räcka till 200 kvm) har nu lyckats att ändra till ett lägre konstant tryck ( rekommenderad kurva ett) och driftsläge 1 vilket motsvarar 25% enligt manual vilket förefaller vara det lägsta möjliga inställningen (mina golv är totalt 25 kvm, två badrum och en hall). Tycker mig redan känna lite skillnad i tilloppsrören vid radiatorerna. Såg även nu att den nya matningen till golvvärmen tyvärr ligger innan radiatorslingorna och är dubbelt så grov.

några idéer om hur jag ska balansera? Kanske kraftigare cirkulationspump i Niben?

O
Behöver du ens pumpen igång på den lilla kvadraten? Har du provat att köra utan pump?

O
Du bör strypa din shunt på injusterinngsventilen nr 4.
Du behöver inte öppet mer än 1 varv typ

• Gilla
Maxizor och 1 till
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Du bör strypa din shunt på injusterinngsventilen nr 4.
Du behöver inte öppet mer än 1 varv typ
Nu har jag skruvat in justeringsventilen helt och öppnat ett varv, ska bli spännande att se om jag får något resultat.

lär väl ta någon dag innan justeringarna får effekt, återkommer!

O
Skrivas inn för att stänga. Öppnas sedan antal varv enligt instruktionsboken

O Ovation skrev:
Skrivas inn för att stänga. Öppnas sedan antal varv enligt instruktionsboken
Läste noggrant och såg det, tack för tipsen!

Kort uppdatering!
Systemet är ju trögt i sin konstruktion men jag kan helt klart märka en skillnad:)

stort tack för alla tips, formen har verkligen levererat!

varma hälsningar
Ludvig

• Gilla
Ovation och 1 till
  • Laddar…
Ludlin,

Byggde man verkligen fortfarande en-rörssystem för vattenradiatorer så sent som år 1985? Var det inte bara på 1970 och tidigare? Kanske någon annan kan uttala sig om det?

Vad jag vet finns ett-rörssystem fortfarande då vissa hustillverkare använder det. Skillnaden är att vid mitten på 80-talet kom regler om lågtemperatursystem max 55°/45° vid DVUT. Tidigare var det högtemperatursystem som kunde vara dimensionerade som 80°/60°-system.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.