Vad menar du med nagelfara? De flesta sätter ju bara in yale doorman. (Inte världens bästa system, men det funkar för de flesta lägenheter?
 
F Frsto skrev:
Vad menar du med nagelfara?
Granska koden. Se om företaget sköter sina åtaganden. Sök efter tidigare incidenter. Kolla med datainspektionen, CERT osv.
 
I en Brf som jag bodde i tidigare satte vi in Axema A66 vid portar och sophus. HSB offererade något dyrt och ville att vi skulle skriva avtal. Den som offererade blev nästan lite aggresiv och påtalade envetet hur otroligt komplicerat det här med passagesystem var, absolut inget för glada amatörer :) . Kollade runt lite bland folk som visste (och inte offererade till oss...) och alla sade att det inte alls var speciellt komplicerat med passagesystem. Det viktigaste är att ha bra koll på taggarna som man lägger in och att sedan följa upp när folk flyttar.

Fördelen med Axema A66 är att man kan sätta läsarna att vara helt oberoende av något överordnat system. Sedan anger man en av dem som "master" och där lägger man in taggarna i systemet. Man för sedan över programmeringen till övriga läsare med en tagg. Har man redan kodlås och elslutbleck i dörrarna blir det nog svårt att få ett billigare system men även om man måste sätta in elslutbleck blir det nog fortfarande sanslöst billigt. Den enda nackdelen är att alla läsare får samma behörigheter för alla taggar men det är väl ett mindre problem, annars hade det förstås varit bra om sopgubbarna bara får tillgång till sophuset och inte portarna. Har man ett eget dörrlås med tagg eller kanske taggsystem på jobbet funkar det så gott som alltid att lägga in en sådan tagg i Axemaläsarna (och säkert i de flesta andra system). Har man installerat Axema A66 i "Solo-mode" så kan man behålla läsarna om man senare vill uppgradera till ett fullstort system.

Kanske finns det fler system nu som liknar A66. Jag tyckte i alla fall att det gav oöverträffad "säkerhet per krona" för en liten Brf. Lätt att administrera också.

ILOQ tittade vi också på (för alla lås i hela föreningen) men det skulle bli sanslöst dyrt. Fördelen är förstås uppenbar men kostade för mycket. Vi såg också att det sannolikt inte var ett enda inbrott/inbrottsförsök som kunde relateras till bortslarvade nycklar. Kod på vift, slitna lås/dörrstängare, dåligt skydd vid fönster och dörrar som var lätta att ta sig igenom osv. Sedan ska vi inte tala om det kanske största problemet: boendes slarv och lathet - dörrar och fönster som lämnas öppna. Resultatet av kodlås med tagg plus diverse allmän översyn av lås och dörrar blev en dramatisk minskning av problem.
 
  • Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
Haft ett låsföretag (elller det vi använder) på besök och efter att disktuterat olika lösningar känns iloq rätt rimligt. Även pratat med en närliggande brf som gått över till det nyligen och är nöjda. Sen är vi så liten brf så vi kommer undan med billigaste licensen.

Vi har två entrédörrar där det redan finns el och bleck så där kompletterar vi nog med kod/blipp. Då finns båda alternativen om någon skulle hata iloq som då kommer vara enda alternativet vid ingångarna på baksidan.
 
  • Offert från ett låsföretag för installation av iloq-låssystem med specificerade kostnader, inklusive cylindrar, nycklar, programmeringsenhet och arbete med totalpris SEK 55 234.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert med låslösningar som inkluderar Axema kortläsare/kodlås, omläggning av cylinder och nycklar, totalsumma 21 711,00 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först får man ställa kraven innan man vet vad som är lämpligt. Vill man få in tvättstuga i samma system som bland annat RCO kan fixa? Även om man inte gör det idag kanske man vill det imorgon?
När man vet vad man vill ha är det enklare att välja system/lösning. Sen ska man även tänka på hur/vem som ska administrera det i framtiden, är det någon i föreningen ska göra det eller köpa in tjänsten? Finns kompetens och dator för det inom föreningen?

Men ska man byta till Assa twin combi/max så är det ungefär samma priser, ~500kr/nyckel och ~2-3000kr/cylinder typ. Så pengen blir typ densamma oavsett vad man väljer om man bortser från programmeringsenhet/licens.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Exempelvis axema a66 fungerar som ett fristående kodlås med tagg eller kod. Det finns tidkanaler inbyggda för dag-kod mm. Det är den produkten vi satte hos de flesta brfer. Det går att utöka med port-telefoni, bokningstavlor osv.

Detta i kombination med ett elslutbleck (eller motorlås, eltryckeslås mm).

Alternativet är iLoq. En kanon produkt. Kollegorna som blev kvar på säkerhetsfirman strösslar med iLoq.
 
Purre Purre skrev:
Först får man ställa kraven innan man vet vad som är lämpligt. Vill man få in tvättstuga i samma system som bland annat RCO kan fixa? Även om man inte gör det idag kanske man vill det imorgon?
När man vet vad man vill ha är det enklare att välja system/lösning. Sen ska man även tänka på hur/vem som ska administrera det i framtiden, är det någon i föreningen ska göra det eller köpa in tjänsten? Finns kompetens och dator för det inom föreningen?

Men ska man byta till Assa twin combi/max så är det ungefär samma priser, ~500kr/nyckel och ~2-3000kr/cylinder typ. Så pengen blir typ densamma oavsett vad man väljer om man bortser från programmeringsenhet/licens.
Ok, då är det ett likvärdigt alt.

Tvättstuga ligger i källaren i en av fastigheterna och inget som vi låser idag. Generellt ligger vi rätt långt efter i allt som har med teknik att göra. Ska du tvätta så skriver du ditt namn på en lapp och eftersom vi är så få så funkar det.

Vad jag förstod på låsteknikern så var det inget större jobb att sköta programmeringen i egen regi om vi väljer att gå den vägen. De tillhandahåller såklart tjänsten och när vi väl har kommit igång så ska det inte behövas uppdatera så ofta så det kanske är enklast att köpa sig fri från det. (annars är det jag som kommer att få sköta det)

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Exempelvis axema a66 fungerar som ett fristående kodlås med tagg eller kod. Det finns tidkanaler inbyggda för dag-kod mm. Det är den produkten vi satte hos de flesta brfer. Det går att utöka med port-telefoni, bokningstavlor osv.

Detta i kombination med ett elslutbleck (eller motorlås, eltryckeslås mm).

Alternativet är iLoq. En kanon produkt. Kollegorna som blev kvar på säkerhetsfirman strösslar med iLoq.
Som jag förstod och gick igång på var att iloq-nycklen gick att programmera för att blippa mot a66. Då har vi flera val vid huvudentré samt att vi kan ge ut kod/blipp för brevbärare/hemtjänst/hanterverkare mfl.
 
Tore Skogman Tore Skogman skrev:
Ok, då är det ett likvärdigt alt.

Tvättstuga ligger i källaren i en av fastigheterna och inget som vi låser idag. Generellt ligger vi rätt långt efter i allt som har med teknik att göra. Ska du tvätta så skriver du ditt namn på en lapp och eftersom vi är så få så funkar det.

Vad jag förstod på låsteknikern så var det inget större jobb att sköta programmeringen i egen regi om vi väljer att gå den vägen. De tillhandahåller såklart tjänsten och när vi väl har kommit igång så ska det inte behövas uppdatera så ofta så det kanske är enklast att köpa sig fri från det. (annars är det jag som kommer att få sköta det)


Som jag förstod och gick igång på var att iloq-nycklen gick att programmera för att blippa mot a66. Då har vi flera val vid huvudentré samt att vi kan ge ut kod/blipp för brevbärare/hemtjänst/hanterverkare mfl.
Du kan sätta en liten "tagg" bakom plastbrickan på iloq nyckeln. Så det stämmer.
 
Ur säkerhetssynpunkt använder Axema A66 och iLoq challenge-response mellan dosa på väggen och användarnas taggar?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Ur säkerhetssynpunkt använder Axema A66 och iLoq challenge-response mellan dosa på väggen och användarnas taggar?
Ingenting jag som gammal säkerhetstekniker har ngt begrepp om...

Men iochmed att du har odelat montage för det första och dessutom inte vad jag minns har stöd för bus-styrda lås/slutbleck är det ingenting du använder i ngn hög säkerhets-installation. I ett vaka passer är det annorlunda.
 
Utan challenge-response är systemet ordentligt sårbart för attack utifrån.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Ur säkerhetssynpunkt använder Axema A66 och iLoq challenge-response mellan dosa på väggen och användarnas taggar?
ILoq använde i alla fall tidigare SHA512 i sina nycklar, men om de ändrat det vet jag inte. Eller om de också har en ISO14443-tag också i samma hölje.

Angående A66 så används inte challenge/response vid EM samt MF classic-taggar.

Dock står det att de kan använda MF DESfire och då är säkerheten hygglig med challange/response "riktig slump" sant AES. (Sen om Axema använder detta eller ej vet jag inte)
 
A Anders243 skrev:
ILoq använde i alla fall tidigare SHA512 i sina nycklar, men om de ändrat det vet jag inte. Eller om de också har en ISO14443-tag också i samma hölje.

Angående A66 så används inte challenge/response vid EM samt MF classic-taggar.

Dock står det att de kan använda MF DESfire och då är säkerheten hygglig med challange/response "riktig slump" sant AES. (Sen om Axema använder detta eller ej vet jag inte)
Fel av mig. SHA-1 var det. Dock så verkar de nya nycklarna komma med en MF Classic som tillval - med tveksam säkerhet. Dock så antar jag att denna tag inte används alls av iLoq.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Utan challenge-response är systemet ordentligt sårbart för attack utifrån.
Som nämnt... Det är ingen säkerhetsinstallation. Utan ett springskydd till en brf.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.