Sommartorparn skrev:
Är väl inte direkt självklart att plåtar får plats i en diskmaskin....
Ja ryms inte plåten så håller jag med om att mitt förslag är synnerligen olämpligt. :confused: Nu har jag "turen" att mina plåtar ryms i diskmaskinen och jag tänkte att jag knappast var ensam med den "turen".

Sommartorparn skrev:
För mig känns det självklart att diska skrymmande föremål för hand. Slösigt att köra ett helt maskinprogram för 3 kastruller. Typ.
Jag har extremt dålig koll på resursförbrukning/kostnad vid ett diskmaskinsprogram kontra handdisk av exempelvis tre kastruller men antagligen har du rätt i handdisken drar mindre resurser. Å andra sidan finns det ju en hel del man kostar på sig av rena bekvämlighetsskäl även om det kan anses "slösigt". Det kan vara semesterresor, goda viner eller vad man nu vill unna sig. För min del är diskmaskinen köpt för att vi mer eller mindre ska slippa handdiska, så det den sväljer och det som tål åker nog i princip alltid med.

Vi har 1 ho plus en miniho, skrapar av tallrikar och kör det mesta i maskin, efter ett tag kom vi på att minihon var lagom stor att tina kött i. Jag kan inte minnas att vi någon gång har tappat upp diskvatten i den stora. För de tillfällen som man handdiskar har vi en sprayflaska med utspätt diskmedel. Skulle jag vara tvungen att välja mellan enkel och dubbel skulle det bli enkel, Hellre bänkyta än dubbla hoar.

Mikael_L
Alfredo skrev:
Å andra sidan finns det ju en hel del man kostar på sig av rena bekvämlighetsskäl även om det kan anses "slösigt". Det kan vara semesterresor, goda viner eller vad man nu vill unna sig. För min del är diskmaskinen köpt för att vi mer eller mindre ska slippa handdiska,
Svärmor skulle få ny garageport och frågade mig om det skulle vara vettigt att betala de 4-5000 extra som en motorstyrning gick på (inkl montage).
"Tja", sa jag "det är bara att räkna"

"Säg att du bor där i 10 år till (hon är inte så ung längre) och tar ut bilen 4ggr/vecka. 8*52*10 = 4160:-"
"Så det kommer kosta dig en dryg krona för nöjet varje gång du trycker på knappen!" :)

Hon skippade motorn, ...och hon har inte heller diskmaskin, - kan vi ana ett mönster? :)

Mikael_L skrev:
Hon skippade motorn, ...och hon har inte heller diskmaskin, - kan vi ana ett mönster? :)
Jag vågar knappt ens för mig själv spekulera kring exakt viken typ av mönster du syftar på men det känns som att vi raskt närmar oss kraftigt minerad mark... ;)

Mikael_L skrev:
Svärmor skulle få ny garageport och frågade mig om det skulle vara vettigt att betala de 4-5000 extra som en motorstyrning gick på (inkl montage).
"Tja", sa jag "det är bara att räkna"

"Säg att du bor där i 10 år till (hon är inte så ung längre) och tar ut bilen 4ggr/vecka. 8*52*10 = 4160:-"
"Så det kommer kosta dig en dryg krona för nöjet varje gång du trycker på knappen!" :)

Men när hon 4160 ggr ska gå ur bilen pch öppna porten finns ju risk att hon halkar på vinterhalvåret.... Tänk på säkerheten :)

Mikael_L
Om jag återknyter till mitt inlägg #31 så har jag nu frågat den bättre hälften om det skulle ha varit bra med en enkelho.

Men nej då. Inte alls. Önskemålet var (fortfarande) snarare dubbelho i 80-stomme, isf den 1 och 1/2 ho i 60-stomme som vi har nu.
Men själv har jag däremot stärkts i min egen uppfattning om att jag hellre haft en stor ho. Särskilt som vi har en till ho för matberedning på en annan plats.

Mikael_L
danielandersson skrev:
Men när hon 4160 ggr ska gå ur bilen pch öppna porten finns ju risk att hon halkar på vinterhalvåret.... Tänk på säkerheten :)
Helt klart finns det många saker att väga in. ;)

OJ vilken intressant diskussion det här blev av en enkel fråga. Jag och sambon följer argumentationen om för och emot. Än så länge håller argumenten för dubbel ho i vårat kök.

• Gilla
pojoel
  • Laddar…
Totem; det är bra det. Nu sk-r jag i det här då det finns så många ej riktigt motiverade "försvar" av ändet ena , än det andra men itressant blev det. Iblan d är det lite roligt att bara slänga ur sig en synpunkt. och se vad resultatet blir.

• Gilla
pojoel och 1 till
  • Laddar…
ullberg
seniorkonsult skrev:
Nu sk-r jag i det här då det finns så många ej riktigt motiverade "försvar" av ändet ena , än det andra

Jag håller helt med, jag är klar med tråden då det finns så många omotiverade inlägg:

seniorkonsult skrev:
Modenyck!
seniorkonsult skrev:
Tycker bara att det är ofantligt opraktiskt och ej miljömässigt.
seniorkonsult skrev:
Det är bara i restaurangköks grovdisk man gör så.
seniorkonsult skrev:
Verkar ej miljömässigt riktigt med en stor ho
seniorkonsult skrev:
Verkar både opraktisk och helknäpp oekologisk lösning.
seniorkonsult skrev:
Dessutom förbrukas det mer vatten.
seniorkonsult skrev:
Att det funnits dubbelho i många år är ju naturligtvis för att det är praktiskt i annat fall skulle köksundersökningar, Konsumentverket, Råd Rön m fl för länge sedan ifrågasatt varför man inte har en ho i stället.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Damn you Byggahusforum!!!
Jag som snart skulle beställa diskbänk och trodde att det vara ett enkelt val i huset och som redan var klart. Men inte! Spelar ingen roll vilken liten mikrodetalj man ska bestämma sig för, så nog f@#n finns det en tio-sidig diskussionstråd på byggahus om för och nackdelar om olika typer, metoder och material. Mitt huvud sprängs snart av alla val!! :)

• Gilla
16386 och 7 till
  • Laddar…
ullberg; vDu är rolig du.. Tror du. Vet ej var dina motiveringar är men dina citat hänvisar bara till bara kommentarer.

• Gilla
pojoel
  • Laddar…
bjolo360 skrev:
Jag som snart skulle beställa diskbänk och trodde att det vara ett enkelt val i huset och som redan var klart. Men inte! Spelar ingen roll vilken liten mikrodetalj man ska bestämma sig för, så nog f@#n finns det en tio-sidig diskussionstråd på byggahus om för och nackdelar om olika typer, metoder och material. Mitt huvud sprängs snart av alla val!! :)
Helt klart en hel diskbänk i rostfritt och inget nytt hittepå, samt med dubbla stora hoar plus en liten bara för säkerhets skull (y)

• Gilla
pojoel och 2 till
  • Laddar…
bjolo360 skrev:
Klart att man skall ha dubbelho, en miljon husmödrar kan inte ha fel!

Och diskbänksblandaren skall ha en lång horisontell del av röret,
så man har någonstans att hänga disktrasan :D

• Gilla
pojoel och 3 till
  • Laddar…
Inte dubbelho utan klassisk ho+vask räcker! Man behöver kunna hälla av potatisvattnet fastän diskhon är upptagen av annat. Och diskhon behöver vara tillräckligt stor för att kunna sänka ner ena änden av en ugnsplåt. Diskbänk av rostfritt med kant så man kan slabba!

Fast såklart, den som har ett bauta-stort kök kan ju möblera med obegränsat anta bauta-stora diskhoar .... så får varje familjemedlem en egen badho :)

Redigerat:
  • Gilla
pojoel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.