46 270 läst · 217 svar
46k läst
217 svar
Enkel ho i köket, vad är vitsen?
Ja ryms inte plåten så håller jag med om att mitt förslag är synnerligen olämpligt. Nu har jag "turen" att mina plåtar ryms i diskmaskinen och jag tänkte att jag knappast var ensam med den "turen".Sommartorparn skrev:
Jag har extremt dålig koll på resursförbrukning/kostnad vid ett diskmaskinsprogram kontra handdisk av exempelvis tre kastruller men antagligen har du rätt i handdisken drar mindre resurser. Å andra sidan finns det ju en hel del man kostar på sig av rena bekvämlighetsskäl även om det kan anses "slösigt". Det kan vara semesterresor, goda viner eller vad man nu vill unna sig. För min del är diskmaskinen köpt för att vi mer eller mindre ska slippa handdiska, så det den sväljer och det som tål åker nog i princip alltid med.Sommartorparn skrev:
Vi har 1 ho plus en miniho, skrapar av tallrikar och kör det mesta i maskin, efter ett tag kom vi på att minihon var lagom stor att tina kött i. Jag kan inte minnas att vi någon gång har tappat upp diskvatten i den stora. För de tillfällen som man handdiskar har vi en sprayflaska med utspätt diskmedel. Skulle jag vara tvungen att välja mellan enkel och dubbel skulle det bli enkel, Hellre bänkyta än dubbla hoar.
Svärmor skulle få ny garageport och frågade mig om det skulle vara vettigt att betala de 4-5000 extra som en motorstyrning gick på (inkl montage).Alfredo skrev:
"Tja", sa jag "det är bara att räkna"
"Säg att du bor där i 10 år till (hon är inte så ung längre) och tar ut bilen 4ggr/vecka. 8*52*10 = 4160:-"
"Så det kommer kosta dig en dryg krona för nöjet varje gång du trycker på knappen!"
Hon skippade motorn, ...och hon har inte heller diskmaskin, - kan vi ana ett mönster?
Medlem
· Stockholms Län
· 151 inlägg
Men när hon 4160 ggr ska gå ur bilen pch öppna porten finns ju risk att hon halkar på vinterhalvåret.... Tänk på säkerhetenMikael_L skrev:Svärmor skulle få ny garageport och frågade mig om det skulle vara vettigt att betala de 4-5000 extra som en motorstyrning gick på (inkl montage).
"Tja", sa jag "det är bara att räkna"
"Säg att du bor där i 10 år till (hon är inte så ung längre) och tar ut bilen 4ggr/vecka. 8*52*10 = 4160:-"
"Så det kommer kosta dig en dryg krona för nöjet varje gång du trycker på knappen!"
Hon skippade motorn, ...och hon har inte heller diskmaskin, - kan vi ana ett mönster?
Om jag återknyter till mitt inlägg #31 så har jag nu frågat den bättre hälften om det skulle ha varit bra med en enkelho.
Men nej då. Inte alls. Önskemålet var (fortfarande) snarare dubbelho i 80-stomme, isf den 1 och 1/2 ho i 60-stomme som vi har nu.
Men själv har jag däremot stärkts i min egen uppfattning om att jag hellre haft en stor ho. Särskilt som vi har en till ho för matberedning på en annan plats.
Men nej då. Inte alls. Önskemålet var (fortfarande) snarare dubbelho i 80-stomme, isf den 1 och 1/2 ho i 60-stomme som vi har nu.
Men själv har jag däremot stärkts i min egen uppfattning om att jag hellre haft en stor ho. Särskilt som vi har en till ho för matberedning på en annan plats.
Byggveteran
· Åland
· 2 034 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 890 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 890 inlägg
seniorkonsult skrev:
Jag håller helt med, jag är klar med tråden då det finns så många omotiverade inlägg:
seniorkonsult skrev:
seniorkonsult skrev:
seniorkonsult skrev:
seniorkonsult skrev:
seniorkonsult skrev:
seniorkonsult skrev:
seniorkonsult skrev:
Damn you Byggahusforum!!!
Jag som snart skulle beställa diskbänk och trodde att det vara ett enkelt val i huset och som redan var klart. Men inte! Spelar ingen roll vilken liten mikrodetalj man ska bestämma sig för, så nog f@#n finns det en tio-sidig diskussionstråd på byggahus om för och nackdelar om olika typer, metoder och material. Mitt huvud sprängs snart av alla val!!
Jag som snart skulle beställa diskbänk och trodde att det vara ett enkelt val i huset och som redan var klart. Men inte! Spelar ingen roll vilken liten mikrodetalj man ska bestämma sig för, så nog f@#n finns det en tio-sidig diskussionstråd på byggahus om för och nackdelar om olika typer, metoder och material. Mitt huvud sprängs snart av alla val!!
Byggveteran
· Åland
· 2 034 inlägg
Helt klart en hel diskbänk i rostfritt och inget nytt hittepå, samt med dubbla stora hoar plus en liten bara för säkerhets skullbjolo360 skrev:Damn you Byggahusforum!!!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Klart att man skall ha dubbelho, en miljon husmödrar kan inte ha fel!bjolo360 skrev:Damn you Byggahusforum!!!
Och diskbänksblandaren skall ha en lång horisontell del av röret,
så man har någonstans att hänga disktrasan
Inte dubbelho utan klassisk ho+vask räcker! Man behöver kunna hälla av potatisvattnet fastän diskhon är upptagen av annat. Och diskhon behöver vara tillräckligt stor för att kunna sänka ner ena änden av en ugnsplåt. Diskbänk av rostfritt med kant så man kan slabba!
Fast såklart, den som har ett bauta-stort kök kan ju möblera med obegränsat anta bauta-stora diskhoar .... så får varje familjemedlem en egen badho
Fast såklart, den som har ett bauta-stort kök kan ju möblera med obegränsat anta bauta-stora diskhoar .... så får varje familjemedlem en egen badho
Redigerat: