Ja det är absolut en möjlighet dock får jag inte de andra positiva effekterna av timmer. Jag har hittat ett alternativ som låter bra dock, Isotimber. Ser inte ut som timmer men andas som timmer. Nån med erfarenhet av det?
 
F Fläktköparen skrev:
Ja det är absolut en möjlighet dock får jag inte de andra positiva effekterna av timmer. Jag har hittat ett alternativ som låter bra dock, Isotimber. Ser inte ut som timmer men andas som timmer. Nån med erfarenhet av det?
Jag har byggt ett hus i Isotimber och bott i det i drygt 1,5år. Det funkar så bra som det är tänkt och behöver väldigt lite energi. Vi ligger på under 25kWh/m2/år för uppvärmning.
 
  • Gilla
NyaTorpane
  • Laddar…
En regelstomme med cellulosaisolering andas också på samma sätt men har bättre isoleringsvärde.
 
Vi värmer vårat timmerhus med luftvärmepump med diektexpansion. Låga installationskostnader och driftkostnader samt kyla på sommaren. Tycker det fungerar riktigt bra.Några väggar i sovrum har vi tilläggsisolerat på insidan. Med så mycket trä kan det vara trevligt med lite tapeter också :). På vindsbjäklaget kan man lägga på lite extra isolering och till viss del kompensera för väggarnas sämre U-värde.
 
Johnwinroth
Tips, inte riktigt vad du frågade efter i början men hus helt i trä

 
Useless, behövs ingen plast i denna lösning?

Ulltand, intressant! Vilken energiförbrukning har ni?
 
R Robert-san01 skrev:
Jag har byggt ett hus i Isotimber och bott i det i drygt 1,5år. Det funkar så bra som det är tänkt och behöver väldigt lite energi. Vi ligger på under 25kWh/m2/år för uppvärmning.
Åh vad intressant, har du mer info om detta projekt typ en blogg eller nåt? :)
 
F Fläktköparen skrev:
Åh vad intressant, har du mer info om detta projekt typ en blogg eller nåt? :)
Sök på Lee residence här på forumet.

Första typ 50 inläggen är om bygglovet så de kan du hoppa över.
 
F Fläktköparen skrev:
Useless, behövs ingen plast i denna lösning?

Ulltand, intressant! Vilken energiförbrukning har ni?

Har ingen bra statesitk då vi använder huset intermittent, Tidigare hade i elvärme och ca 6.500 watt installerad effekt . Det räckte ner till -20. Med luftvärmepump med en värmefaktor på runt 4 över året ersätter 1500 watt den tidigare elvärmen. Huset är 65 kvm,
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
F Fläktköparen skrev:
Useless, behövs ingen plast i denna lösning?
Någon form av ångbroms behöver man, men inte tät plast som i hus med mycket mineralull.
 
Skippa trä om du ska bygga underhållsfritt, då är det betong eller liknade med alu fönster och dörr..

Bra tänkt att bygga supersnålt, bankernas räntor är man lurad på, det enda man kan påverka är driftkostnaden, men personerna som bor där har större inverkan på driftkostnaden än huset...
 
Ulltand Ulltand skrev:
Har ingen bra statesitk då vi använder huset intermittent, Tidigare hade i elvärme och ca 6.500 watt installerad effekt . Det räckte ner till -20. Med luftvärmepump med en värmefaktor på runt 4 över året ersätter 1500 watt den tidigare elvärmen. Huset är 65 kvm,
Ok, tack!

Hur är det med limmet i Isotimber, känns som rätt mycket lim måste gå åt om jag fattat konstruktionen rätt. Kanske är superbra lim men känns som det även kan ha vissa negativa hälsoaspekter att leva omgiven av det?
 
F Fläktköparen skrev:
Ok, tack!

Hur är det med limmet i Isotimber, känns som rätt mycket lim måste gå åt om jag fattat konstruktionen rätt. Kanske är superbra lim men känns som det även kan ha vissa negativa hälsoaspekter att leva omgiven av det?
Limmet är vanligt vattenlösligt trälim och det är innanför 6mm plywood. Hela stommen är lufttät så jag är inte orolig över emmisioner från limmet från tillverkningen av blocken. Det är mer lim i golvspån, plyfa och OSB i mellanväggar och bjälkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.