Verkar ju som att november sticker ut lite. Ett tips är att investera i några strömloggrar. Typ efergy med strömtänger. Sätt en sådan för värmepumpen och en för eltillskottet. Då får du kontroll på hur mycket vp drar och hur mycket tillskott.
Sen behöver det inte vara fel på VP kan vara annat i värmesystemet, t.ex. Vaxtermostater som torkat, trasig magnetventil för golvvärme. Kan även vara ventilationen som är boven.
Mvh // Rickard
 
fusion skrev:
Skulle vara intressant att se hur många timmar kompressorn gått under de 13 åren. Tycker inte 189 timmar tillskott är jättemycket, förre ägaren kanske hade högre innetemp?

Jag skulle prova med att bryta säkring till eltillskottet för att se om komforten försämras. Blir den sämre redan vid några minusgrader är troligen värmepumpen lite för klen, alternativt nåt fel i värmepumpen.

Ett hus från 1961 är väl i regel inte så bra isolerat, mitt förra hus (tegelhus i Söderhamn) var från sent 50 tal och hade usel isolering i väggarna. De som köpte det installerade bergvärme trots mina varningar och fick skyhöga elräkningar.


Om TS talar om vilken värmepump (Fabrikat , modell och effekt) som sitter i huset så kommer det säkert tips på att kolla inställningar.
Han skriver ju att pumpen har gått i genomsnitt 8,5 dagar om året, så det måste ju vara något fel på pumpen
 
Vår förbrukning för November var 1200 Kwh. ca. 200 m2 boyta. Bergvärme, golvvärme i nybyggda delen på 150 m2.
Oljefyllda elradiatorer i gamla delen. Nya delen bra isolering.
Kolla inställningarna på pumpen.
 
fusion skrev:
Skulle vara intressant att se hur många timmar kompressorn gått under de 13 åren. Tycker inte 189 timmar tillskott är jättemycket, förre ägaren kanske hade högre innetemp?
Min bergvärme har på lite över 7 år gått ca 23500 tim. Utslaget per dag genom alla år är det lite över 9 tim. Säger kanske inget egentligen och jag vet inte om det är mycket eller lite.
Dock ändrade jag några inställningar när jag flyttade in i höstas och läste då av antalet drifttimmar varje dygn i ett par veckors tid. Jag låg då mellan 3 och 6 tim värmepumpsdrift per dygn i oktober månad.
Innan jag ändrade inställningarna hade jag sett dygnssiffror på ca 8-10 tim.


Lolight skrev:
Väldigt mycket gissningar här. Det är inte så svårt att se var problemet är.
Först får du kolla din vp faktiska förbrukning. Det är inte svårt. Du läser bara av antal timmar den har gått den första i varje månad. Noterar detta. Och sedan är det bara att kolla hur många timmar den har gått den sista i månaden.
Samt att då också kolla antal tillsatstimmar.
Sedan kollar du i din manual till pumpen, hur många Watt din kompressor drar. Så kan du räkna ut hur mycket den går per månad.
En sån här håller jag på att sätta in just i dagarna på min värmepump. Ingen stor investering men ett bra hjälpmedel för att se hur och var man tjänar på att ändra inställningar. http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/125-3-fas-elmatare-for-dinskena.html
 
Så här ser elförbrukningen ut för oss, parhus i Stockholm, byggd 1963, 134kvm, 4-5 unga vuxna boende. Bergvärme installerad januari 2014. Innan dess hade vi elförbrukning på 23000kWh/år, nu ser det ut att hamna på 9000kWh. Ta en tekniker in för att kontrollera det! Förmodligen välinvesterad peng.
Mgns12-el-diag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bor själv (2 vuxna) i hus med källare byggt 1970, 137m2 per plan plus garage på 50m2 uppvärmt till 10 grader på vintern.
Bergvärme sedan 2004, ligger nu på ca 16000kWh/år inkl allt. Två bilar med motorvärmare. Valde extra kraftig värmepump vid installationen, 10,5kW, plus så djupt borrhål som det gick att ha med en cirkulationspump, 220m. Behöver inte spetsa med tillskottsel alls på vintern, men vi har å andra sidan inte mer än ca 20-21 grader inomhus. Detta trots att vi har enrörs-system. En firma ville inte lämna någon offert vid upphandlingen då de hävdade att det inte skulle fungera med enrörs-system. Förre ägaren förbrukade sitt sista år här 38000kWh + 1m3 olja + ved, de använde el- och oljepanna.

Det jag upptäckt är att med en kraftig värmepump är det en fördel om man kan öka på intervallet som pumpen går respektive står stilla. Enklast var att öka temperaturskillnaden mellan när pumpen startar respektive slår ifrån. Det minskade förbrukningen till viss del.

Har fått byta spridare i kompressorslingan en gång, då larmade pumpen och vägrade starta. Så jag vet inte om en värmepump kan få gradvis försämrad verkningsgrad utan att larma. Gissar att så inte är fallet.
 
Johnsson 56 skrev:
Han skriver ju att pumpen har gått i genomsnitt 8,5 dagar om året, så det måste ju vara något fel på pumpen

Varför måste det vara ett fel på pumpen ? Vi måste ha mer parametrar från TS innan man kan säga det.

Finns ju de med bergvärmepumpar som kräver tillskott redan vid -5 grader ute och de är dimensionerade på det viset, vilket dock framförallt var vanligt på 90 talet. Eller ofta pga dålig isolering. De ligger ofta långt över 189 timmar tillskott i snitt per år. Nu är ju TS vp från tidigt 2000 tal , men TS vet ju inte med vilka kriterier den dimensionerades. Har man gått från oljeeldning till bergvärme kan tyvärr mycket gå snett, tex husets värmesystem kräver högre framledning än vad vp kan ge utan tillskott.

När jag bytte ut min gamla värmepump till en nyare låg kalkylen först på en 7 kW och den skulle generera ungefär 200 timmar tillskott a' 3 kW per år. Gick upp till 9 kW istället (1500kr dyrare) och har nån timme tillskott/dygn om tempen går under -27 ute. Hittills c 18 timmar på 6 år, varav det mesta vintern 2011.

Här är min totalförbrukning inkl hh el det sista året. Förbrukning villan.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker det låter ganska mycket! Jag och frun bor i kalix norrbotten i ett hus byggt -61 och vi har 140kvm boyta plus källare 138kvm och ett fristående garage på 36kvm som värms upp av en bergvärme pump och en pelletskamin och en vedkamin.
ca 20000 kwh i el och 500kg pellets och 1-2 kubik ved förbrukar vi nu. När det var vattenburen elvärme gick det 60000kwh
 
Läste av antalet tillskottstimmar med el i min pump.

På dryga 7 år har det blivit 460 timmar med el.
Det blir ca 65 timmar per år.
1,25 tim per vecka.

Fördelningen av dessa 460 timmar är 60% till radiatoruppvärmning och 40% varmvattenuppvärmning.
 
Det är inte lätt att avgöra om energianvändningen är hög eller låg under ett år med bara ett månadsvärde. Man behöver en mätserie på 12 månader
 
fusion skrev:
Varför måste det vara ett fel på pumpen ? Vi måste ha mer parametrar från TS innan man kan säga det.

Finns ju de med bergvärmepumpar som kräver tillskott redan vid -5 grader ute och de är dimensionerade på det viset, vilket dock framförallt var vanligt på 90 talet. Eller ofta pga dålig isolering. De ligger ofta långt över 189 timmar tillskott i snitt per år. Nu är ju TS vp från tidigt 2000 tal , men TS vet ju inte med vilka kriterier den dimensionerades. Har man gått från oljeeldning till bergvärme kan tyvärr mycket gå snett, tex husets värmesystem kräver högre framledning än vad vp kan ge utan tillskott.

När jag bytte ut min gamla värmepump till en nyare låg kalkylen först på en 7 kW och den skulle generera ungefär 200 timmar tillskott a' 3 kW per år. Gick upp till 9 kW istället (1500kr dyrare) och har nån timme tillskott/dygn om tempen går under -27 ute. Hittills c 18 timmar på 6 år, varav det mesta vintern 2011.

Här är min totalförbrukning inkl hh el det sista året. [bild]
Vårt hus är på 400 kvm uppvärmd yta, inkl. 135 kvm källare. Vi driver även värmen till poolen från Maj till Augusti. Satte in bergvärme 2001. När elektrikern drog strömmen till pumpen, så hann han inte koppla in elpatronen, han har inte varit här och gjort det än. Så vi har aldrig behövt något annat än värmepumpen, möter de extra kalla dagarna med braskaminen, ca 0,5 kubikmeter ved om året. När vi drog in bergvärmen sades det att det gäller att inte ha för stor pump, den ska helst gå hela tiden när den behövs, alltså inte "extra kraftig" som någon skrev. Då drar den mycket mer ström.
 
Jag säljer en logger2020 som jag använde när jag misstänkte en eltjuv. Satte in en extra elmätare efter bergvärme pumpen så kunde jag mäta den separat mot total elen för att räkna fram hushållselen. Det var min gamla FTX från fläktwoods som hade en värmare på 1,8kW som gick igång när tempen är runt noll. Bor i Sundsvall så på vintern är det rätt ofta under noll. Var i alla fall. Kolla under köp och sälj här.
Mer info kolla även in logger 2020 www.energibutiken.se
 
Redigerat:
Har en villa, 4 rum o kök, byggd 2006 i trä, enplans på 130 kvm, byggd på platta i Norrbotten.
Jordvärme, med en nibe fighter bergvärmepump.
Enbart golvvärme.
Ventilaton med återvinningssystem.
Givaren sitter utomhus.
1 person i huset.
Senaste elförbrukning 2 391 kWh ????
Kör tvättmaskin 1 g/vecka ibland varannan vecka, diskmaskin 1 g på 1 1/2 vecka.
November har varit mild här också, så jag tycker det låter väldigt mycket ??!!
Kör kupe'värmare ca 20 min.före jag ska på jobbet,de dagar då det är kallt.
Inga övriga utrymmen uppvärmda.
Treglasfönster.
Tilllsatsvärmen går nog så ofta tycker jag ??
Funderar på stänga av tillsatsvärmaren för att se om elförbrukningen går ner.
Har ledlampor i stort sett överallt och energispar utomhus.
 
Kan tilläggas att det är full takhöjd i kök o allrum, men förbrukningen har ökat i år.
Ser utomhus att det är snöfritt närmast grunden, så undrar om det läker ut värme inifrån ??
 
Redigerat:
Som många redan skrivit, är troligen ett dåligt isolerat källargolv en stor bov i dramat. Husen på 60-talet hade normalt ingen isolering i källargolven. Var inte förrän i mitten av 70-talet som man började med det så smått.

Dålig isolering gör att du värmer upp jorden utanför huset, mer eller mindre lika mycket som du gör i källaren. Och det spelar egentligen ingen större roll, vilken utetemp det är i luften - då marken i princip har lika låg/hög temperatur året om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.