10 340 läst · 27 svar
10k läst
27 svar
Energideklaration pris
Att man energiberäknar nya konstruktioner och verifierar det i efterhand för att hindra fusk med beräkningarna tror jag nog att de flesta accepterar. Men det är inget som beräknar hållfastheten i gamla takstolar vid en försäljning. Energideklarationen tillför extremt liten nytta.MarcelExergi skrev:Hej.
Energideklaration ska enligt lag göras inom 2 år från slutbesked. Den är till för att verifiera energiprestandaberäkningen som gjorts när huset byggdes. Se det som en trygghet att du fått det du beställt och kunnat förvänta. Givetvis gäller det att den som utfört respektive vet vad de håller på med. Det vill säga anlita seriösa, certifierade, energiexperter.
En energiprestandaberäkning som lämnas vid bygglov, ska verifieras innan slutbesked kan lämnas. det är till för att det ganska ofta uppstår att ändringar görs i byggskedet. Verifieringen ska visa hur dessa ändringar påverkar energiprestandan. Har huset byggts exakt enligt bygglov, kan en energiexpert skriva ett intyg att så skett. Det behövs inga beräkningar.
Det kan vara smart att anlita en, och samma, certifierad energiexpert direkt från början så att denna kan biträda KA och vara med vid alla tre energiverifieringar.
Marcel
Hej
Jag är energiexpert med ett par hundra deklarationer i bagaget. Mestadels större byggnader än villor, men principerna är desamma.
Sedan några år ska energianvändningen i deklarationerna normaliseras så att "gamla tanten" och "barnfamiljen" ska vara jämförbara. Dels handlar det om inomhustemperatur där snåljåpen med kofta får 5 % tillägg per grad som temperaturen understiger 21 °C i småhus (eller 5 % avdrag för varje grad det överstiger).
Dessutom ska den verkliga varmvattenanvändningen ersättas med en normaliserad varmvattenanvändning som är 20 kWh/m² i småhus.
Att i praktiken lyckas fullt ut med dessa normaliseringar är naturligtvis svårt, men bättre än inget alls.
Expertens kompetens och engagemang har förstås stor betydelse. Själv marknadsför jag mig inte mot småhusmarknaden då det enligt mig är omöjligt att göra en vettig deklaration för bara ett par tusenlappar. Får jag ett uppdrag vill jag gärna "bottna" i byggnadens energibehov och då behövs mer tid än så - men som många varit inne på kan lönsamheten för en sådan stor villadeklaration ifrågasättas.
Huruvida lagen om energideklarationer för planeten framåt kan också diskuteras, men nu finns lagen på plats och då får både fastighetsägare och konsulter/energiexperter anpassa sig efter den.
Jag är energiexpert med ett par hundra deklarationer i bagaget. Mestadels större byggnader än villor, men principerna är desamma.
Sedan några år ska energianvändningen i deklarationerna normaliseras så att "gamla tanten" och "barnfamiljen" ska vara jämförbara. Dels handlar det om inomhustemperatur där snåljåpen med kofta får 5 % tillägg per grad som temperaturen understiger 21 °C i småhus (eller 5 % avdrag för varje grad det överstiger).
Dessutom ska den verkliga varmvattenanvändningen ersättas med en normaliserad varmvattenanvändning som är 20 kWh/m² i småhus.
Att i praktiken lyckas fullt ut med dessa normaliseringar är naturligtvis svårt, men bättre än inget alls.
Expertens kompetens och engagemang har förstås stor betydelse. Själv marknadsför jag mig inte mot småhusmarknaden då det enligt mig är omöjligt att göra en vettig deklaration för bara ett par tusenlappar. Får jag ett uppdrag vill jag gärna "bottna" i byggnadens energibehov och då behövs mer tid än så - men som många varit inne på kan lönsamheten för en sådan stor villadeklaration ifrågasättas.
Huruvida lagen om energideklarationer för planeten framåt kan också diskuteras, men nu finns lagen på plats och då får både fastighetsägare och konsulter/energiexperter anpassa sig efter den.
Detta lät ju onekligen mer än märkligt, hur kan varmvattenanvändningen ha nånting överhuvudtaget att göra med husstorleken. För oss skulle det bli 9000kWh medans den verkliga är 1500kWh el och ca 4000kWh verklig energi med bergvärme. Finns det en sådan normalisering gör ju att deklarationen blir ännu mer meningslös.CEX-Per skrev:
Vi får hoppas att denna energideklaration får samma öde som ventilationskontrollerna i småhus.
Efter ett antal år blev det inga återkommande besiktningar. Endast en första installationsbesiktning innan systemet tas i bruk.
Borde vara likadant för energideklarationen i småhus.
En några år efter huset är nybyggt om nu någon myndighet är intresserad.
Efter ett antal år blev det inga återkommande besiktningar. Endast en första installationsbesiktning innan systemet tas i bruk.
Borde vara likadant för energideklarationen i småhus.
En några år efter huset är nybyggt om nu någon myndighet är intresserad.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Jag har för mig att detta med energibesiktningar har kommit in EU-vägen så det kan bli svårt att fasa ut i tysthet. Ett tag försökte vi ju lösa det svenskt och effektivt genom att energibesiktningen kunde ske utan dyrt platsbesök. Men den gubben fick inte, myndigheterna fick skärpa till reglerna så nu ska det slösas bort tid genom gubbar som åker bil och fikar i småhus.thomas33 skrev:
Tänk att de kunde bygga bra hus på 1600, 1700, 1800 och 1900-talen utan alla dessa certifierade "experter"MarcelExergi skrev:Svar på:
Ett utmärkt exempel på en totalt meningslös och onödig lag. Det enda den gör är att garantera ett gäng företag/energiexperter en inkomst, och husägare en onödig kostnad som inte tillför något.
Hej. Jag är själv energiexpert och utför energideklarationer och energiprestandaberäkningar. Och ja, en mindre del av mina inkomster kommer från detta arbete.
Jag tänker på att som husbyggare accepterar man troligen lätt att en konstruktör beräknar takstolarna. Man vill ju inte gärna att taket rasar in. Man kanske inte vet att konstruktören då räknar på vindlast, snölast, krafter och moment i takstolsmaterialet osv. Man skulle också känna sig tryggare om konstruktören hade höga betyg i skolan och verkligen vet vad hen räknar på, gärna också med några års erfarenhet så att hen kan bedöma udda förhållanden.
När det gäller energideklaration kan man göra samma typ av resonemang. Ett hus ska fungera som hus i 50-100 år. Under 50-100 års tid används en hel del energi och då är det nödvändigt att se till att huset är energieffektivt.
Man kan ju tycka att takstolskonstruktören är onödig, det är bara att titta hur andra gjort och så tar man dubbelt så mycket. Inte kostnadseffektivt. Isolerar man dubbelt så mycket, uppfyller man med all sannolikhet kraven i byggnormerna. Men det kan också få negativa konsekvenser utöver att det kan bli dyrare än nödvändigt. Även i Livscykelperspektiv.
Det jag upplever är att många människor resonerar just utifrån sitt eget perspektiv.
Hur sannolikt är det att man bor i det nybyggda huset i 50-100 år? Någon ska ta över, någon gång. Någon gång kan också bli om 3 år. Vi vet ju inte vad framtiden bär med sig. (jag läser sällan om att man tycker att det är onödigt att nybyggda hus ska uppfylla krav om tillgänglighet)
Krav på hållfasthet, tillgänglighet, energiprestanda är till för att trygga vårt boende. Och inte enbart boende utan också ur klimatperspektiv, såväl inne som ute och såväl för oss som för kommande boende i "vårt hus", som kommande generationer.
Marcel
Problemet i Sverige är att det inte finns någon längre garanti på ett nybyggt hus här, jämför t.ex. med Holland där ett nytt hus har 10 års garanti.
Vi har bott i ett nyproducerat grupphus i snart 4 år utan att energideklaration blivit gjord. Vem initierar att detta blir gjort och vem står för kostnaden? Vad händer om man inte gör energideklarationen? Det är ju en kostnad som kan kännas onödig om man menat bo kvar i minst 10 år.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Byggherren har denna skyldighet enligt lag. Du kan läsa mer här:B Bengths skrev:
https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/dessa-byggnader-ska-energideklareras/
Boverket står för tillsynen så kör de en registerkoll så kommer en uppmaning på posten. Agerar du inte då och genomför en energideklaration så kommer troligen ett föreläggande. Gör du inget då så blir det troligen ett föreläggande mot vite. Gör du inget då så tar de dina pengar och driver dig sakta men säkert mot ruinens brant tills du gör den där deklarationen.
https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/tillsyn/
Ändå ganska snällt om man jämför med utlandet.Claes Sörmland skrev:
https://www.jusline.at/gesetz/eavg/paragraf/9
Håller med, många onödiga kostnader som man tvingas till utan praktisk nytta för det flesta. Sålde ett gammalt hus för 3 år sen, och först betala dyrt där för en deklaration som var självklar.Oldboy skrev:
Sen samma elände när jag byggde ett nytt hus, efter 2 år måste jag göra en energideklaration fast jag har ett helt sabla nytt hus och dokument på energiförbrukningen som var uträknad innan. Vad tror man att jag bygger om något på ett 2 år gammalt hus ?
Och då säger väl någon att det är väl bra att någon kommer och kollar att det är rätt byggt! Men så är det inte i verkligheten, jag frågade efter offert av flera och mitt önskan var så lite kostnad som möjligt för jag är noll interesserad av resultatet då jag visste det innan..
Och då fick jag tag i en som gjorde det utan tidskrävande hembesök och krångel, dvs jag fick intyget utan att dom sett huset, bara utifrån mina uppgifter jag sände in. Bra timpenning för att fylla i ett dokument... 2 500 fick jag betala och övriga sa 3500 -6 000
Sen att det kan hjälpa en försäljning på gammalt hus, javisst men varför en lag, gör det frivillig så kan dom som vill göra det om dom behöver tips på vad dom kan förbättra.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hur vet man vad den "verkliga" varmvattenförbrukningen är?CEX-Per skrev:
Jag har ingen separat mätare för el eller vattenmängd till varmvattenberedaren.
MarcelExergi skrev:
Vi byggde ett nytt hus år 2009 - 2010.Claes Sörmland skrev:
Ingen energideklaration har gjorts, varken vid bygglovsansökan, vid slutbesiktning eller någon gång därefter.
Ingen alls!
Kanske vissa kommuner är så realistiska att de struntar i sådana här korkade påbud uppifrån.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Det är nog lyckligtvis så att Boverket som står för tillsynen saknar resurser att bråka med alla småhusägare om detta.KnockOnWood skrev:
Jag anlitade ENARA, se https://www.enara.se/ i Helsingborg som drivs av Christian Jirefjord, energiexpert, se https://se.linkedin.com/in/christian-jirefjord-56499831
Svarade på hans frågor och skickade handlingar som planritning och energifaktura och mina egna uppgifter
Svaret kom redan efter en dag och han kostade 1395:- om man svischade summan 1495:- om man ville ha faktura
Super snabbt och billigt i jämförelse med andra...
😃
Svarade på hans frågor och skickade handlingar som planritning och energifaktura och mina egna uppgifter
Svaret kom redan efter en dag och han kostade 1395:- om man svischade summan 1495:- om man ville ha faktura
Super snabbt och billigt i jämförelse med andra...
😃
Liknande trådar
-
Vad har ni betalat i jämförelsepris per kWh för eran solanläggning?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Paketpris tiger- och cirkelsåg begagnat??
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hjälp! Hur optimera värmesystemet inför kommande elprischock?
Värme allmänt -
Energideklaration, hur räkna ut elpris?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Energideklaration pris?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.